Byggahus.se
Hej!

Jag har kommit över en borrhammare som ska användas vid behov i lägenheten. Dock bli jag lite fundersam om allt står rätt till eftersom det bildas synliga gnistor ( se film) vid användningen av maskinen. Ju hårdare jag kör maskinen desto intensivare gnistbildning.

Är det säkert att använda maskinen? Är det någon del som är sliten och kan/bör bytas ut eller bör jag kassera verktyget?

Tack på förhand!
 
Ja, så har alla borrmaskiner jag har sett betett sig. Gnistorna bildas i elmotorn.
 
  • Gilla
EdgarX100
  • Laddar…
Hej, tack för ett snabbt och lugnande svar! Då är det bara till att borra på!:D(y)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Borra inte där det finns risk för gasläckage.
 
  • Gilla
EdgarX100 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Immobil Immobil skrev:
Borra inte där det finns risk för gasläckage.
Det rådet kan man nog generalisera till "använd inga (el)verktyg alls om det finns risk för gasläckage".

Det gnistrar för övrigt mellan kol och kollektor och är som sagt inte ovanligt. Det kan även vara så att det börjar bli dags att byta kolen om den använts mycket.
 
  • Gilla
EdgarX100 och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Borra inte där det finns risk för gasläckage.
Tack, det ska jag ha i åtanken.Blir endast borrning i lägenheten och här hoppas jag inte vi har något gasläckage.;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det rådet kan man nog generalisera till "använd inga (el)verktyg alls om det finns risk för gasläckage".

Det gnistrar för övrigt mellan kol och kollektor och är som sagt inte ovanligt. Det kan även vara så att det börjar bli dags att byta kolen om den använts mycket.
Tack för ditt svar. Då utgår jag att maskinen fungerar normalt. Nej, jag skulle inte säga att maskinen används flitigt. Finns det möjlighet att byta ut kolen på just min maskin? Är det en komplicerad åtgärd? Är det exempelvis Bauhaus eller B&D som jag ska vända mig till vid köp av nytt kol?
 
E EdgarX100 skrev:
Finns det möjlighet att byta ut kolen på just min maskin? Är det en komplicerad åtgärd?
Vet inget om just din maskin men generellt sett är det ganska enkelt att byta kol.

E EdgarX100 skrev:
Är det exempelvis Bauhaus eller B&D som jag ska vända mig till vid köp av nytt kol?
Enklast är kanske att googla och se om du hittar reservdelar på det sättet. Annars borde både exempelvis Bauhaus eller B&D kunna hjälpa dig med reservdelar.
 
  • Gilla
EdgarX100
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vet inget om just din maskin men generellt sett är det ganska enkelt att byta kol.

Enklast är kanske att googla och se om du hittar reservdelar på det sättet. Annars borde både exempelvis Bauhaus eller B&D kunna hjälpa dig med reservdelar.
Tack, ska kolla upp detta! :)
 
  • Gilla
EdgarX100 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Dessa verkar eventuellt ha kol till din maskin om jag nu ser rätt modell på filmen.
[länk]
[bild]
Hos svenska B&D verkade de utgått.

Hur som helst skulle jag nog bara köra på tills vidare. Till ett relativt fåtal hål i en lägenhet är min killgisning att maskinen kommer att duga bra utan kolbyte.
Ursäkta sen återkoppling!

Tusen tack för att du tog din tid att leta upp kol till maskinen. Super snällt av dig! Ser ut som jag blir tvungen att skruva isär hela maskinen för att komma åt att byta. Hade hoppats att det bara var någon lucka jag behövde öppna ;)

Toppen, på dig låter som det egentligen inte är någon panik att byta kol baserat på min video? Vad är det värsta som kan hända om kolet är utslitet? Maskinen säckar ihop?
 
E EdgarX100 skrev:
Vad är det värsta som kan hända om kolet är utslitet? Maskinen säckar ihop?
Ja i värsta fall men jag tror inte risken är stor. Skulle kolen slitas ut helt lägger antingen maskinen av eller så landar "kolfjädrarna" direkt på kollektorn. Det senare är väl inte nyttigt på sikt men så länge maskinen låter och fungerar normalt tror jag som sagt inte du behöver oroa dig. Jag har aldrig kört slut på kol i praktiken så någon annan här med större erfarenhet kanske kan komplettera/korrigera mig om så behövs.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja i värsta fall men jag tror inte risken är stor. Skulle kolen slitas ut helt lägger antingen maskinen av eller så landar "kolfjädrarna" direkt på kollektorn. Det senare är väl inte nyttigt på sikt men så länge maskinen låter och fungerar normalt tror jag som sagt inte du behöver oroa dig. Jag har aldrig kört slut på kol i praktiken så någon annan här med större erfarenhet kanske kan komplettera/korrigera mig om så behövs.
Tack för din expertis, Alfredo. Då vet jag att maskinen kan användas till att den ger upp. Blir det mer omfattande borrning får jag sig mig om efter något mer modernt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.