Byggahus.se
E efred skrev:
När vi renoverade tvättstugan och bytte värmepump i somras satte hantverkaren in en tillfällig vvb. Den var på ca 30 liter och helt ny. När den var inställd på rekommenderad värme och jag duschade med normalt tryck så fick jag vara lite snabbare än vanligt. När jag ställde den på max och vred på vattnet lite småfjösigt så kunde jag duscha hur länge som helst.

Så mitt svar blir således en egen vvb på ca 30 liter och kanske komplettera med snålspolande duschmunstycke.

Ett alternativ (komplement) är en fjärrstyrd vattenventil kopplat till nån form av smart hem-lösning. Då kan man lätt koppla in timer eller schema för vattnet [länk]

Om du vill ha tips på hur du löser smarta hem-delen så gå med i Svenska hemautomatiseringsgruppen på Facebook och ställ din fråga där också och be om lösningar.
Toppentips! Ansökte genast till fb-gruppen och kollar på länken.
Tack! :love:
 
S Solvide skrev:
Toppentips! Ansökte genast till fb-gruppen och kollar på länken.
Tack! :love:
Fördelen med smarta hem är att du garanterat kan visualisera en timerstyrning på flera sätt, så att varmvattnet inte bara försvinner. Nedräkning, blinkande lampor, ringklocka. Det går att nörda ner sig hur mycket man vill.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
E Elvira_v skrev:
Hej! Finns det möjlighet att få timer som "hjälpmedel", tänker att din son inte kan vara den första som behöver hjälp med begränsa duschtiden. En arbetsterapeut borde kunna ge råd, se till att man får det via hjälpmedelscrntralen. Kostnadsfritt!?
Tusen tack för det svaret. Har faktiskt inte haft en tanke på det. Måste ju snarast kollas upp ju!!! :love:(y)(y)(y)
 
  • Gilla
Elvira_v och 1 till
  • Laddar…
P Palle500 skrev:
Ett problem kan ju vara att grabben går ned i er lägenhet och duschar?

Egen liten VV-beredare på typ 60 liter räcker nog i 15 min med relativt varmt duschvatten. Tänk på att man även måste ansluta en blandningsventil och säkerhetsventil på utloppet från beredaren och detta måste sitta åtkomligt för kontroll av säkerhetsventilen, typ var tredje månad och lämpligen även skydd undertill mot ev läckage, så ni inte får vattenskador.

Prata med rörmokaren om installationen. Även ansluta en framtida förbikoppling av befintlig VV-matning, men tänk på att grabben nog kan klura ut hur man kopplar förbi, så låst kran behövs.

Jag skulle gå på en timerstyrd ventil på befintligt varmvatten, löses enkelt med en elektrisk ventil som styrs av en enkel Siemens LOGO PLC
[länk]

[länk]

Rörmokaren kopplar in ventilen och en vanlig modern elektriker kopplar in PLCn och programmerar den.

Logiken i programmet bör vara max 3 duschningar per dygn varav varje dusch i max 10 minuter med en minsta intervall mellan duscharna på 30-60 minuter.

Bäst vore även om systemet känner av automatiskt om duschen startas (flödesvakt på kallvattnet) och då automatiskt kopplar på varmvattnet om det tillåts enligt programmets villkor dvs max duschningar ej utförda.

Kanske även möjlighet till att spara varmvatten till en lång dusch på helgen, alt att programmet har andra villkor för helgdagar?
Kanonförslag. Det kollar vi upp och räknar på
 
L Laths skrev:
Hej.

Med anledning av att jag har en fru som jobbar som arbetsterapeut så är man lite insatt. Alla råd här är inte bra råd och de förstår inte vad ADHD är. Elvira var något på spåren och du bör kontakta en arbetsterapeut.
ADHD måste förstås och utredas, det är kanske som så att din son inte förstår tidsuppfattning. En bra arbetsterapeut kommer göra ett strukturschema för din sons behov. Jag förstår svårigheten och balansgången.
Men har ni inte gjort en utredning så är det steg 1.




Hej.
Visst är det så att det är svårt att förstå för den som inte är inblandad med adhd. Han har fått diagnos o medicin. Men när han fyllde 18 så kan ingen längre "pracka på" honom något alls. Psykologkontakt finns men han är ovillig och vägrar medicin. Vi är m a o rätt så bakbundna tyvärr. :confused:
Dock har temperamentet gått ner betydligt när han slipper fulla skoldagar/praktik och han kan plugga hemifrån. Vi kämpar på
 
  • Gilla
Karl Uppsala och 4 till
  • Laddar…
1) Den dagen ni kommer till en lösning kan ni testa om inte kommunal bostadsanpassning kan bekosta någon del av det

2) En liten varmvattenberedare har den klara fördelen att vattnet inte blir kallt "bums" som vid magnetventilösning - irritationsmomentet när det varma vattnet försvinner blir mindre. När det gäller storleken så räcker 60 liter till en vanlig dusch d v s 5 minuter (60 liter / normflöde 0,2 l/s = 300 sekunder). Sedan tar det drygt 3 timmar att få beredaren "fulladdad" igen med 1 kW elpatron. Eller c:a 1 timme med 3 kW elpatron. Så man kan duscha kort några/många gånger om dagen, beroende på vilken elpatron man väljer.
!00 liters beredare skulle nästan dubbla duschtiden.

Kolla tekniska specifikationer t ex här
https://www.nibe.eu/assets/documents/24216/639128-4.pdf

3) Med egen varmvattenberedare låser man sig till idéen att er son kommer att acceptera den här lösningen rakt av. En lösning med en motorstyrd blandningsventil som sänker temperaturen efter en viss tid och stannar i det läget under tid ni väljer skulle vara en flexibel lösning där ni begränsar duschtiden succesivt under en längre tid. Men det krävs någon form av dator som styr det hela. Så det gäller att vara litet händig här - kalla på en PLC-programmerare varje gång man vill göra en större förändring är ingen hit...

Hoppas det går vägen, har ADD själv och kan vara litet knepig att styra ibland ;-)
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad finns det för behörighet för att koppla in en blandningsventil?
Ingen. Men är det ok om jag skriver "en kompetent installatör"? Då hoppas jag att ingen vattenskada uppstår
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
A
S Solvide skrev:
Har en tonårsgrabb med adhd som kan duscha i timmar! Och han går INTE ut ur duschen förrän man jagar ut honom. M a o så har inte varken förklaringar, diskussioner el ens spikraka instruktioner fått honom att begripa någonting alls. Obevakad duschar han tills vattnet är slut. För 3 lägenheter.....!! =(((((
En duschtimer är därför ett absolut måste. Så HJÄÄÄÄLP!!!!!

Hittade vid sökning flera liknande trådar. Antingen inte nåt bra alternativ för oss el gamla m länkar som inte funkar längre/produkten finns inte längre.
Grabben har egen vindsvåning. Det finns möjlighet att sätta en egen LITEN vvb ovanpå duschrummet till hans lya och stänga av vattenledningen från resten av huset. Men hur liten vvb sätter man då så det lagom räcker till en dusch på MAX 15 min?
Vi håller på att renovera hans kök och kan då komma åt duschledningarna i väggen. Så finns det något man kan koppla in där på varmvattenledningen?
Andra alternativ?
Kan en vattenvakt sitta på en lgh o ej hela huset? Kan den t o m kopplas på bara varmvattenledning?
Hoppas på en lösning
Mvh
Solvide

Det finns små vvberedare på 15 liter för under 1000 kr på K- Rauta. TESY. 15 l.
Vi har en sådan i en stuga.vi köpte en dlang med en knapp som man måste hålla in så vattner räcker till när vi duschar. Har.man vanlig slang så blir det ju kallt fortare. Kan det vara en lösning?
 
  • Gilla
leffeisala
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Grundfrågan här var väl främst möjligheten för TS att begränsa långa duschar för sin Tonåring. Inte råd om Behandling av dennes ADHD. Jag har en fullt diagnosfri tonåring som tar löjligt långa duschar, här ahde en magnetventil varit en rätt bra ide.. Om TS vill ha hjälp att begränsa längden på duscharna så kanske det är det vi på byggahus främst skall ger råd på, inte medicinska råd om TS sons ADHDs Behandling. Det måste höra hemma i helt andra forum.
M mojjen skrev:
Grundfrågan här var väl främst möjligheten för TS att begränsa långa duschar för sin Tonåring. Inte råd om Behandling av dennes ADHD. Jag har en fullt diagnosfri tonåring som tar löjligt långa duschar, här ahde en magnetventil varit en rätt bra ide.. Om TS vill ha hjälp att begränsa längden på duscharna så kanske det är det vi på byggahus främst skall ger råd på, inte medicinska råd om TS sons ADHDs Behandling. Det måste höra hemma i helt andra forum.
Nej med lösningen på dennes problem. Sorry om ngn tog illa upp, var menat som stöd för föräldrarnas (och sonens) jobbiga situation, Jag ska sluta att kommentera. Mvh Karl
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Hej, jag skulle kontakta en arbetsterapeut på vårdcentral eller annan vårdinstans som din son tillhör / är inskriven på. Dessa kan hjälpA er med olika kbt eller hjälpmedel i form av bostadsanpassning (vilket man får som bidrag av den kommun du bor i, material och arbete). Detta med tanke på diagnosen du nämner i inlägget. Finns även lättare hjälpmedel för tidsuppfattning om din son är i behov av detta i andra aktiviteter / ADL.

Med vänlig hälsning,
Niclas
 
  • Gilla
Brotorpet och 2 till
  • Laddar…
Är problemet ekonomiskt att det går åt sjukt mycket ström till varmvattenberedaren? Eller är det praktiskt att det inte finns något varmvatten till er när ni skall duscha? Eller medicinskt att hans hud tar skada av för långa/varma duschar?

Om det mest är ekonomi kanske en vattenmätare till hans dusch kan lösa problemet. Då får han betala sitt varmvatten själv, det är ju så det fungerar för alla oss andra.
 
Allium Allium skrev:
Om det mest är ekonomi kanske en vattenmätare till hans dusch kan lösa problemet. Då får han betala sitt varmvatten själv, det är ju så det fungerar för alla oss andra.
Det funkar väl så länge tonåringen har egen inkomst och ekonomi? Annars blir det ju ändå föräldrarna som får betala i slutändan.
 
Allium Allium skrev:
Är problemet ekonomiskt att det går åt sjukt mycket ström till varmvattenberedaren? Eller är det praktiskt att det inte finns något varmvatten till er när ni skall duscha? Eller medicinskt att hans hud tar skada av för långa/varma duschar?

Om det mest är ekonomi kanske en vattenmätare till hans dusch kan lösa problemet. Då får han betala sitt varmvatten själv, det är ju så det fungerar för alla oss andra.
Det framgår att det huvudsakligen är för att varmvattnet tar slut för övriga.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
J janusz_w skrev:
1) Den dagen ni kommer till en lösning kan ni testa om inte kommunal bostadsanpassning kan bekosta någon del av det

2) En liten varmvattenberedare har den klara fördelen att vattnet inte blir kallt "bums" som vid magnetventilösning - irritationsmomentet när det varma vattnet försvinner blir mindre. När det gäller storleken så räcker 60 liter till en vanlig dusch d v s 5 minuter (60 liter / normflöde 0,2 l/s = 300 sekunder). Sedan tar det drygt 3 timmar att få beredaren "fulladdad" igen med 1 kW elpatron. Eller c:a 1 timme med 3 kW elpatron. Så man kan duscha kort några/många gånger om dagen, beroende på vilken elpatron man väljer.
!00 liters beredare skulle nästan dubbla duschtiden.

Kolla tekniska specifikationer t ex här
[länk]

3) Med egen varmvattenberedare låser man sig till idéen att er son kommer att acceptera den här lösningen rakt av. En lösning med en motorstyrd blandningsventil som sänker temperaturen efter en viss tid och stannar i det läget under tid ni väljer skulle vara en flexibel lösning där ni begränsar duschtiden succesivt under en längre tid. Men det krävs någon form av dator som styr det hela. Så det gäller att vara litet händig här - kalla på en PLC-programmerare varje gång man vill göra en större förändring är ingen hit...

Hoppas det går vägen, har ADD själv och kan vara litet knepig att styra ibland ;-)
Många goda råd där. Och framför allt att kommun kanske kan hjälpa till med bostadsanpassning. Plus ett bra påpekande det där att behöva tillkalla PLC-programmerare! Trodde ju man kunda ställa in/ändra den själv sen efter installationen gjorts... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.