Byggahus.se
Jag är lika som du, speciellt när jag själv håller på.
Men min sambo sa något bra: "Livet är för kort för att såga perfekta lister i förrådet".

Och det stämmer ju. Jag tror att du gör helt rätt, kolla några referenser och se till att pappersarbetet ser rätt ut. Se också till att du får ett hantverkarformulär ifyllt. Berätta att du kommer att ta dit en besiktningsman efter utfört arbete.
Orkar firman med allt det, borde de vara seriösa.
Förklara att du är noggrann och gärna vill ha en diskussion om de själva ser problem.
Låt dem jobba i fred och sänk dina förväntningar på slutresltatet. Efter dina kontroller och referenskontroller borde slutresultatet vara så pass bra att det inte är något som någon tänker på när de hälsar på er.

Lycka till!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tack

vad är ett hantverkarformulär?
 
Vid ”riktiga” upphandlingar brukar man som sagt hänvisa till AMA eller ha en egen skrivelse som ersätter eller kompletterar aktuellt avsnitt - brukar väl vara en AF (administrativa föreskrifter) har jag för mig. Inte så insatt i den biten, brukar mest stå lite kapitelhänvisningar i de handlingar (ritningar) som passerar mitt skrivbord.

Bävar för samma sak i framtiden, jag är precis likadan :)
 
Risken om du tar det med kanske den mest rekommenderade hantverkaren, som alltid får uppdrag, att han plötsligt inte har tid för att inte få massa strul trots ett bra arbete.
Däremot säger kanske den mindre noggranna ja på alla dina påståenden.
En hypotes, men den firman vi anlitat där jag lärt mig känna ägaren utryckte det så vid ett tillfälle. De har i regel ett halvår inbokat med jobb.
 
Jo jag vet, det är en balansgång.

Jag har egentligen ingen brådska med att få saker gjorda så jag kan vänta men tror de flesta hantverkare drar sig för att jobba för en snacksalig, påläst, petemeter med ett eget avtal som hänvisar till fan och hans moster (hus-ama, bkr, säker vatten etc etc). Som dessutom hänger på ett forum där väldigt få jobb som synas av pöbeln på forumet får godkänt. Det sista ska givetvis inte tas på för stort allvar.


Som sagt, en balansgång
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Till och börja med vill jag säga självklart ska du ta in hjälp. Finns ingen anledning att lägga ner all sin fritid på att bygga. Är snickare själv och vet var man man måste lägga ner det där lilla extra.tex fönster / dörr montage, kök lister mm
självklart vill man göra kunden nöjd!
Det du ska tänka på är som man brukar tjata om. Ta in flera offerter, lyssna runt om du känner någon som har haft in någon dom kan rekomendera. Gå inte bara på priser för då får du vad du betalar för så enkelt är det. Betala aldrig i förskott.
Ett företag som kräver förskott är bara att tacka nej till.
Lycka till
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A
Lite off topic, men när jag jobbade på ett inredningssnickeri en gång i tiden hade vi en sjukt petig cnc-gubbe. Man kunde höra honom vråla rakt ut -Vad är det för ett jävla hjon till leverantör på de här mdf-skivorna? "En är 15,96mm och nästa är 16,04mm, det kommer ju att bli skit av allting" :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
JockeÅgren och 8 till
  • Laddar…
Jag skulle säga till dig att inte ha för stora förväntningar. Tyvärr.

Jag anlitade målare för invändig målning till mitt husbygge då jag dels inte hann med att måla själv, dels ville ha riktigt fin finish i vårat nya hus.

Resultatet blev blandat. Jag har målat ganska mycket innan vid renovering av vårat förra hus och ärligt talat så höll det jag målade generellt en högre standard trots att jag är amatör. När de villa ha extra betalt för att jag ville det skulle se bra ut så sade jag ifrån. Hade tänkt använda dem till slutstrykningen utomhus också men valde att göra det själv efter detta.

Det ska dock tilläggas att de var oerhört mycket snabbare än vad jag är. När jag målare går jag ofta tillbaka flera gånger och bättrar och ägnar mycket tid åt att maskera noggrant.

Jag hade i alla fall högre tankar om målare. Finns det ingen yrkesheder?

(Det ska också tilläggas att jag inte valde den billigaste offerten samt att de hade flera goda referenser)
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
som företagare brukar jag säga till folk som skall göra om sitt tak( nästan bara plåt) brukar jag säga
ta in 5-6 offerter
ta bort den billigaste och den dyraste , gå sedan på den som känns bäst ,
ofta känner man ganska snabbt om det kommer funka eller inte med hantverkaren.
Kolla ALLTID vad dom gjort tidigare
då du är en petig och noggrann kund enligt dig själv så gör du det enklast för både dig och hantverkaren att göra en lång lista hur du vill ha det så detaljerat som möjligt .
hade en kund en gång som vill ett nytt tak på 120 kvm , han hade gjort 11 sidor med information och ville ha pris på 54 olika delmoment . Det vart inget med den kunden skall dock tilläggas
Lycka till och betala inget i förskott
 
Man ska dessutom veta att AMA inte alls är speciellt noga när det gäller finnish på arbeten utan den tillåter ganska stora "missar". Den är mest avsedd för större byggen där det inte är så noga. Jag är själv hantverkare och skulle aldrig hävda att något jag har gjort uppfyller AMAs krav eftersom den nivån är på tok för låg. Kunderna skulle fly som pesten...
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Om du upprättar korrekta bygghandlingar och kopplar in besiktningsman både för besiktning samt som konsult för att hjälpa till med pappersarbetet så kan det gå bra. Men att hitta bra hantverkare är svårt, ta god tid på dig.
Vi är i slutfasen av en stor renovering av kök, badrum, tvättstuga och hall. Det hade gått åt helvete om vi inte gjort som jag beskrivit.
Hos oss tickar vitet på och snart är det dags för andra ombesiktningen.
Det blir kanon hemma men vägen dit har varit vidrig. Slarv och okunskap hos byggarna.
Våra byggbeskrivningar innehåller ama koder samt hänvisning till bkr osv.
Ett annat alternativ som nämnts tidigare är att vara på plats själv och bygga ihop med någon du har förtroende för. Men för våtrum alltid besiktning enligt mig.
Lycka till!
 
Jag tror en stor en stor del av problemen med nivå på en del hantverkare är ekonomi och tid. Dels har man svårt att få tillräckligt med timmar gör att göra ett riktigt fint jobb så som timpriserna ser ut och dels så gör man bra jobb får lätt för mycket jobb och får svårt att hinna med.
 
Tack för all input.

Ska man köra löpande räkning eller ett fast pris för allt jag vill ha gjort?

det jag vill ha gjort är

gipsa 5 rum
Nya innertak
Ny fönster och altandörr
Nya golv
Badrum
Kök
 
D Derbyboy skrev:
Tack för all input.

Ska man köra löpande räkning eller ett fast pris för allt jag vill ha gjort?

det jag vill ha gjort är

gipsa 5 rum
Nya innertak
Ny fönster och altandörr
Nya golv
Badrum
Kök
Det beror helt på vilket förtroende du har för firman.
Rent generellt blir det ofta billigare med löpande om det är en bra firma.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.