Byggahus.se

Jag slänger in handduken!

1. D
    Medlem · stockholm · 467 inlägg

Daaaaaniel

Medlem
    Jag känner igen mig i din känsla.
    Och saken är väl dessvärre den att de som är så noggranna att, eller åt minstonde inte tar genvägar, är så pass dyra att det i praktiken är omöjligt att anlita dem. Alternativt att se är så pass uppbokade stt det är nästintill omöjligt att anlita dem.

När jag tar in hantverkare är jag alltid hemma. Övervakar allt. Löpande. Jag är säkert en jättejobbig kund. Jag försöker kompensera det genom att försöka vara ”skön” i övrigt. Killen som gjorde vårt badrum gillar cola - inge problem, han har fri tillgång till cola när han är här och jobbar. Han får ta det ”onda” med det ”goda”. Hände stt jag fick säga ”detta är inte okej, den gär genvägen godtar jag inte”. Summa kardemumma har det funkar hyggligt. Och jag har anlitat honom igen. Och han ville komma tillbaka till mig, krävande som jag är, men hyggligt schysst.

Men skulle aldrig släppa lös honom för det. Dessvärre. Bara inse det.

• Laddar…
  2. -RB-
    Renoverare · Skåne · 2 886 inlägg

-RB-

Renoverare
    Frågan är ju hur man får tag i 5-6 offerter. Det kan vara klurigt nog att få en.

• Laddar…
  3. D
    Medlem · Skogen · 3 898 inlägg

Derbyboy

Medlem
    Dessutom är det kanske svårt att jämför offerter om jag tänker köra löpande räkning. Åtminstone vad gäller priset.

4. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 457 inlägg

AndersS

Medlem
    Du gör det inte lätt för dig utifrån hur du beskriver dig själv.

• Laddar…
  5. D

Derbyboy

Medlem

Ok, hur gör jag det lättare för mig?

Att det är svårt för mig framgår med all önskvärd tydlighet av tråden. Mina fundering tycks dock inte vara helt ovanliga.

• Laddar…
  6. D
    Medlem · stockholm · 467 inlägg

Daaaaaniel

Medlem
    "Hantverk" som yrke, tjänst, näringsgren, eller hur man nu vill benämna det, är.......intressant.

Anlitar du en jurist, vill du att denne gör ett bra jobb.
    Anlitar du en taxichauför, så vill du att hen kör dig säkert, till rätt plats.
    Anlitar du en frisör, så vill du att hen klipper dig i ordentligt. Inte bara framtill där du ser, utan även bak i nacken, där du inte ser.
    Anlitar du en bilmekaniker, så vill du att hen lagar din bil ordentligt, med bra delar. Inte lappar ihop något som är trasigt med silvertejp när du tittar bort.

Meeeeen när man ska anltia an hantverkare, ja då förväntas man bara acceptera att man anlitar en bransch där det är mer eller mindre kutym att man tar lite genvägar, att man inte gör ett helt ordentligt jobb. Och vill man att jobbet blir ordentligt utfört, och att man dessutom själv som köpare av tjänsten då och då vill kontrollera tjänsten man betalar för, ja nej då måste man jobba med sig själv istället; sina förväntningar och sina kontrollbehov.

7. K
    Medlem · 141 inlägg

kalle_k

Medlem
    Jag hade tagit in en lokal firma som är rädd om sitt rykte och välrenommerad. Kör sedan timme och prata igenom vilken innan vilken nivå du vill ha på finishen. Att de bygger ”korrekt” är ju något man får lita på.
    Finishen kanske du kan göra själv sedan

8. K
    Medlem · Örebro · 1 270 inlägg

Klicka

Medlem
    Eller om du vet hur man gör allt så kan du kanske ta tjänstledigt så kan du själv fixa allt. Blir säkert billigare också.

9. A

AndersS

Medlem
    Jag vet faktiskt inte, det finns inga generella utan du måste nog prova dig fram själv utifrån de krav du beskrivit i tråden.
    Finns mängder av duktiga hantverkare och begreppet ska nog delas upp i yrkeskategorier och verksamhetsområden.
    Och sedan finns det företag som utför olika uppdrag/arbeten som kräver olika yrkeskompetens/hantverkare.
    I bostaden gör jag det mesta själv med lite hjälp från olika hantverkare.
    I fritidshuset anlitas ibland en firma som tar helhetsansvar, uppdraget specas på hösten och ska vara klart x datum på våren och de har fria händer att planera. Litar till fullo på dem, t.ex. för badrummet var kraven på duschhörnan klarglas, 90*90, mellanpris av känt märke. Fyra spottar i taket med dimmer.
    Fläkt fuktautomatik och timerstyrd med tryckknapp, tystast. Och så fortsätter det.
    Jag kan lita på dem och det är nog här du har din springande punkt, kan du hitta motsvarande utifrån ditt detalj/kontrollbehov?
    Eller måste du inta rollen som byggherre tillika byggledare?

• Laddar…
  10. D

Derbyboy

Medlem
    Tror det är en process. Förhoppningsvis hittar jag någon jag kan lita på och givetvis finns det duktiga och noggranna hantverkare som är mån om att göra ett bra jobb.

Hur fungerar det när hantverkarna köper duschglaset? Lägger det på 100-200 procent på priset som elektriker gör eller betalar du vad det kostar på Bauhaus? Att du får betala för tiden det tar att åka dit är självklart.

11. A

AndersS

Medlem
    Kollar inte detaljerna utan ser till helheten, vet inte var de handlar material och bryr mig inte om styckpris. T.ex. använder ibland material av högre kvalite då jag har som krav att minimera underhåll.
    Brukar få ett ungefärligt pris för uppdraget, som inte diffar för mycket.

12. R
    Medlem · Gotland · 7 inlägg

Raimo T

Medlem
    Låt en kompis som har lite hum om att bygga vara med och renovera. Det är inte fel att låta någon ser på bygget med andra ögon. De e så rackarns lätt "snöa" in på en slags lösning på problemen.

• Laddar…
  13. A

AndersS

Medlem
    Det var min fru som satte stopp i fritidshuset för mina projekt. ;)
    Hon gjorde en övergripande plan och jag skulle verkställa utan egen medverkan.
    Företaget som utför vägrar uppdrag med kundens medverkan och att kunden säger "det fixar jag senare". Allt ska vara klart vid genomgång och företagsägaren kontrollerar tillsammans med oss.

14. J
    Medlem · stockholm · 13 inlägg

jonas007

Medlem
    Finns att ladda ner om man googlar lite , om du gör besiktning kommer de utgå från den om ni inte avtalat annat, eftersom det är branschstandard och eftersom du är privatperson hänvisar konsumenttjänstlagen just till branschstandard...

• Laddar…
  15. E
    Medlem · 327 inlägg
    det är åtta millimeters skillnad. Nästan en Hel centimeter.. inte okey!! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.