Byggahus.se
Jag har spenderat de senaste åren med att renovera. Sågott som all fritid, kvällar och helger har gått åt till att åka ut till sommarstället för att riva, lägga nytt tak, dränera, bygga altan och fundera på nästa moment.

Det har blivit dags att ta in proffs, riktiga hantverkare.

Jag ser egentligen bara två problem med detta och det är mitt kontrollbehov samt min ibland absurda noggrannhet i arbetet. Problemen är möjligtvis besläktade.

Finns det några standarder som man kan kräva att byggaren följer vid tex gipsning. Är det så enkelt att till gipsskivor följer det en manual och står det i manualen att pappremsor ska användas för trähus i skarvarna så kan man förutsätta att byggaren använder just pappremsor och inte glasfiberremsor. När behövs plåtvinklar kontra pappvinklar osv. i ytterhörn?

Jag vet att det för badrum finns branschregler för kakel, tätskikt mm men finns det motsvarande för att sätta upp tex innertak eller är det återigen produktens manual som jag ska hänvisa till i kontraktet?

Hur är det med fönster? Finns det branschregler för hur tätning ska göras, med vilket material osv?

Sammanfattningsvis undrar jag hur jag i möjligaste mån undviker att stå med ett fuskbygge i slutändan? Alltså hur kan jag gå till väga för att i möjligaste mån säkerställa att byggaren använder rätt byggteknik vid de olika momenten.

Möjligtvis fel forumavdelning men isf får moderator flytta.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Rent generellt så finns det nog ingen anlitad firma som bygger lika noga som en själv och det beror inte på att de fuskar utan för att kalkylen ska gå ihop. Man får nog lägga på åtskilliga timmar om man vill att allt ska vara 100% och by the book.
 
  • Gilla
TDD
  • Laddar…
Bästa och billigaste garantin är nog att du får hjälp med ditt kontrollbehov och övernoggrannhet :rofl:
Du lär endera bli ruinerad av räkningarna från hantverkarna som skall bygga enligt dina intentioner eller får ett psykiskt sammanbrott då du garanterat kommer anse det ”normala” hantverkare åstadkommer som ett fuskbygge.
 
  • Gilla
  • Haha
zwennebanan och 6 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Bästa och billigaste garantin är nog att du får hjälp med ditt kontrollbehov och övernoggrannhet :rofl:
Du lär endera bli ruinerad av räkningarna från hantverkarna som skall bygga enligt dina intentioner eller får ett psykiskt sammanbrott då du garanterat kommer anse det ”normala” hantverkare åstadkommer som ett fuskbygge.
Jo jag vet, det är ett ständigt livsprojekt att jobba på de delarna.

Jag kanske behöver förtydliga att jag inte är sjukligt noggrann. När jag gör det själv blir det ok. Skulle väl kanske tro att jag är en halvmedioker amatörhantverkare men det går ju oftast att få till det hyggligt med envishet och delvis med att kompensera handlaget med timmar.....

Tror jag kan ha läst för många trådar i temat "ska det se ut såhär" för att det ska kännas riktigt bekvämt att ta in extern hjälp. Sådana trådar finns det ju en massa av och det borde finnas några knep för att i möjligaste mån undvika den situationen.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Tror jag kan ha läst för många trådar i temat "ska det se ut såhär" för att det ska kännas riktigt bekvämt att ta in extern hjälp. Sådana trådar finns det ju en massa av och det borde finnas några knep för att i möjligaste mån undvika den situationen.
Välj bort de billigaste och ta in folk med bra referenser. Det tror jag är det säkraste sättet att slippa allt för låg kvalitet. Sen ska man iofs. hitta någon som har tid att göra jobbet också...
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Känner igen mig mycket i dig, men jag är dessutom notoriskt usel på att komma till skott att ringa samtal dagtid, svara på mail osv vilket gör det närmast omöjligt att anlita någon, eftersom man brukar behöva ligga på rätt mycket och ringa om och om igen. Svårt att få till med stressigt dagjobb också.
Det slutar med att alla de där projekten vi tänkt anlita någon till blir fixade av mig istället, för envishet och uthållighet i bygge har jag inga problem med utan kan jobba på som sjutton tills det blir ok resultat.

Det bästa kanske är att hitta nån lokal snickare som du litar på och kan bygga en relation med, som sen i sin tur anlitar eller tipsar om rörmokare och elektriker?
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Jag blev rekommenderade en hantverkare av en kollega. Riktigt trevlig kille, hantverkaren alltså men han rekommenderade en annan kille som hade verksamheten närmare. Låter helt rimligt i mina öron. Så snart är det dags för möte och genomgång vad jag vill ha gjort.

Grundläggande är väl att ha ett kontrakt samt be om 3-4 referenser. Kolla F-skatt, ARN, tingsrätten och KFM.

Vilka standarder bör det hänvisas till i kontraktet?
 
Ev kan man ju lägga ut vissa större delar på en lokal snickare som man bygger en bra relation till. Och sedan göra lite mindre jobb och slutföra själv. På detta vis kan man använda den remsa man själv vill men slipper stå i dagar och bära gips.
 
  • Gilla
Hunnert och 1 till
  • Laddar…
I princip allt det du frågar efter styrs i AMA Hus.
 
  • Gilla
Marcus0321 och 2 till
  • Laddar…
Jo jag tänker att jag sparar badrummet till sist.

Är jag nöjd med fönster, dörrar, gips mm så får de göra badrummet.

Men frågan är mer hur vet jag att det är korrekt utfört. För badrum finns GVK, BKR osv....

Men vad finns det för golvläggning av parkett, gipsning, sätta fönster, spika upp innertak, måla fönsterkarmar mm, putsa öppen spis mm
 
  • Wow
EvertL
  • Laddar…
W witten skrev:
I princip allt det du frågar efter styrs i AMA Hus.
Svettigt me 4990 plus moms :p

brukar det hänvisas till AMA när privatpersoner tar in en hantverkare för en totalrenovering?
 
D Derbyboy skrev:
Svettigt me 4990 plus moms :p

brukar det hänvisas till AMA när privatpersoner tar in en hantverkare för en totalrenovering?
Det är nog ovanligt (tyvärr!), det används mest i de professionella leden där den har status som byggnorm i princip. Sen är det olika inom de olika disciplinerna, tar du in en seriös plåtslagare kommer denna att följa AMA oavsett vad du säger. Medans en halvseriös snickare kanske aldrig ens hållit i den.
 
K
I AMA anges många gånger flera olika utföranden och olika grader av toleranser/klassningar.
Så ska man hänvisa till AMA bör man även i förekommande fall ange vilket utförande och tolerans man vill ha.

Det kan vara rätt frikostiga toleransnivåer i AMA, inget jag skulle påstå går hand i hand med "absurd nogrannhet"
 
Redigerat:
K KjellTimell skrev:
I AMA anges många gånger flera olika utföranden och olika grader av toleranser/klassningar.
Så ska man hänvisa till AMA bör man även i förekommande fall ange vilket utförande och tolerans man vill ha.

Det kan vara rätt frikostiga toleransnivåer i AMA, inget jag skulle påstå inte går hand i hand med "absurd nogrannhet"
Absolut man måste hänvisa till en specifik rubrik i AMA, pyramidregeln gäller också. Absurd noggrannhet behöver man nog ta in en möbelsnickare för att uppnå samt jobba på löpande räkning med obegränsad budget.
 
Jag förstår......

Min absurda noggrannhet beror nog i många fall på att jag inte vet vad som är acceptabelt. Skulle det vara ok enligt AMA tror jag nog att jag skulle godta utförandet.

Exempel:

Jag vill ha ett parkettgolv i vardagsrummet. Jag vill ha golvvärme framför ett fönsterparti. Underlaget är golvspån 22mm. Jag hade tänkt lägga T2 reflectaskivor där jag vill ha golvvärmen och resterande yta golvgips och sedan parkett över hela ytan.

Jag säger till hantverkaren att jag vill ha just detta parkett och golvvärme framför fönsteraprtiet.

han gör jobbet och allt är frid och fröjd tills parkettgolvet börjar knarra.

Då framkommer det att både reflectaskivorna och golvgips mycket väl kan läggas på golvspån men det är då underförstått att golvspånet måste vara väl skruvat i underliggande regel. I detta fall var det bara bristfälligt spikat.

Vem bekostar avhjälpandet?

Har hantverkaren gjort fel som inte undersökt att golvspånet är fastskruvat ordentligt?

hantverkaren kommer med stor sannolikhet hävda att jag fått det jag efterfrågat och att han inte tar ansvar för om golvspånet var tillräckligt fastskruvat.
 
W witten skrev:
Absolut man måste hänvisa till en specifik rubrik i AMA, pyramidregeln gäller också. Absurd noggrannhet behöver man nog ta in en möbelsnickare för att uppnå samt jobba på löpande räkning med obegränsad budget.

Med ”absurd noggrannhet” menar jag inte nödvändigtvis finish. Jag tar reda på fakta typ hur ska arbetet byggtekniska ska utföras. Jag planerar utförandet och läser mig till (ofta på detta forum) hur något görs på bästa sätt, exempelvis genom att ställa två metoder mot varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.