Byggahus.se
H HEM2121 skrev:
Visst men att efter beställaren har sagt ok. Sen ligger ju ändå priset och antal timmar fast om annat inte har avtalats och godkänts.
Nej nej nej... beställaren har ingenting att bestämma över om företagaren tar dit EN eller TIO personer att utföra arbetet... så länge de totala arbetstimmar stämmer.
 
  • Gilla
Dodger och 2 till
  • Laddar…
H
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nej nej nej... beställaren har ingenting att bestämma över om företagaren tar dit EN eller TIO personer att utföra arbetet... så länge de totala arbetstimmar stämmer.
Jag vill veta vilka som finns hemma hos mig, anlitar jag ensamföretagare så räknar jag absolut inte att det kommer 2 firmor till utan min vetskap. De hade åkt ut med huvudet före!
 
  • Gilla
bosse53
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Jag vill veta vilka som finns hemma hos mig, anlitar jag ensamföretagare så räknar jag absolut inte att det kommer 2 firmor till utan min vetskap. De hade åkt ut med huvudet före!
Då ska du nog inte anlita hantverkare för så fungerar inte verkligheten faktiskt.

Du anlitar ett företag och har ett avtal med detsamma.
Om detta företaget behöver skicka dit två anställda eller hyra in en kollega för att kunna utföra arbetet så är det knappast något du kan stoppa.
Med tanke på kostnaderna med att anställa och svårigheterna att hitta bra folk idag så är det nämligen vanligare och vanligare att man hyr in varandra som backup när man behöver ha en hjälpande hand.

Har verkligen svårt och se något fel i detta förfarandet och acceptera dina aggressioner... :thinking::dizzy:
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Det är klart att om jag anlitar dig som hantverkare för ett jobb är det för att jag vill att DU utför det. Utifrån dina goda referenser. Inte skickar nån annan. Om det är ett större företag blir det ju annorlunda...
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
bosse53 bosse53 skrev:
Det är klart att om jag anlitar dig som hantverkare för ett jobb är det för att jag vill att DU utför det. Utifrån dina goda referenser. Inte skickar nån annan. Om det är ett större företag blir det ju annorlunda...
Jag förstår ditt tänk och självklart menar jag inte på att den kunden anlitar ska skicka dit någon annan att utföra huvuddelen av arbetet.
Jag åsyftar medhjälpare och i detta fallet gäller det eldragningar som vi alla nog vet inte alltid är så enkla att utföra ensam.
Jag hjälper ofta min elektriker att dra genom tråd i gamla rör t.ex för att hans kollega ska slippa köra iväg för att hjälpa honom.
Men i annat fall hade han fått ringa dit en kollega utan att kunden kunde säga något om det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Det känns som om denna tråd har spårat lite :D
 
  • Gilla
bosse53 och 3 till
  • Laddar…
bosse53 bosse53 skrev:
Det är klart att om jag anlitar dig som hantverkare för ett jobb är det för att jag vill att DU utför det. Utifrån dina goda referenser. Inte skickar nån annan. Om det är ett större företag blir det ju annorlunda...
Massor av firmor är rena säljbolag som sedan anlitar andra att installera . Det tycker jag är fel.
 
  • Gilla
Mach77777 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Jag vill veta vilka som finns hemma hos mig, anlitar jag ensamföretagare så räknar jag absolut inte att det kommer 2 firmor till utan min vetskap. De hade åkt ut med huvudet före!
Du får du anställa en enskild individ och fungera som arbetsgivare. Eller så får du specifikt avtala om vem som gör jobbet och har tillträde till din fastighet.
 
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får du anställa en enskild individ och fungera som arbetsgivare. Eller så får du specifikt avtala om vem som gör jobbet och har tillträde till din fastighet.
Absolut! Givetvis vill man veta som har tillträde till ens hem. Det avtalat man redan från början, det är inga konstigheter.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Då ska du nog inte anlita hantverkare för så fungerar inte verkligheten faktiskt.

Du anlitar ett företag och har ett avtal med detsamma.
Om detta företaget behöver skicka dit två anställda eller hyra in en kollega för att kunna utföra arbetet så är det knappast något du kan stoppa.
Med tanke på kostnaderna med att anställa och svårigheterna att hitta bra folk idag så är det nämligen vanligare och vanligare att man hyr in varandra som backup när man behöver ha en hjälpande hand.

Har verkligen svårt och se något fel i detta förfarandet och acceptera dina aggressioner... :thinking::dizzy:
TS handlade om en enskild hantverkare som tar in andra bolag.
Oavsett så har man en dialog med företaget vilka arbeten som skall utföras och vilken arbetskraft som behövs och hur många,
Behöver de ta in en annan firman så berättar ett seriöst företag detta innan de tar in det företag. Är arbetet hemma hos privatpersoner så det dessa hem! Det är något man ska respektera! Det är ju inte svårare än så!!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Först detta är vad som offererats:

[bild]

1.Huvudsäkringen gick.
Jag förstår inte vad detta är men du tycks mena att det är tilläggsarbete som du har anvisat. Har företaget lagat något eller var detta bara en försenande omständighet så att det tog tid att komma åt att byta proppen? Orsakade företaget att huvudsäkringen gick eller var det ni? Om det var ni så har företaget rätt till ersättning och då rimligen i form av extra debiterbara timmar det tog att undanröja problemet så att uppdraget kan genomföras.

2. Kablaget satt stenhårt (går inte att kolla innan).
Ja det gör det ibland. Det vet en erfaren elektriker (t o m jag vet det utan att vara elektriker). Har ni inte på något sätt har utfäst att kablaget skulle vara lätt att dra ut så ser jag inte att ni ska betala för detta som tilläggsarbete. Det är en del av offerten.

3. Vardagsrummet låg på 2 grupper (kunde inte dra jord som planerat).
Samma som ovan. Har du utfäst att det bara var en grupp för vardagsrummet? D v s var det ditt fel att timmarna drog iväg av denna orsak eller var det bara företaget som feluppskattade? se ovan.

4. Utfräsning av vägg för diskmaskinsuttag.
Byte av diskmaskinsuttaget ingår väl i offerten? Har du anvisat detta? Om detta föranleddes av jorddragningen är rimligen det en del av offerten.

5. Borrning genom vägg (för att få kablar från elcentral till kök)
Att borra ingår i sedvanligt installationsarbete. Om detta föranleddes av jorddragningen är rimligen det en del av offerten.

6. Inhandlande av kompletterande kabel då det inte gick att dra som planerat (ytterligare säkring behövdes för köket)
Att hantverkaren inte planerat sina kabelinköp och sin kabeldragning är inte tilläggsarbete. Såvida ni inte har kommit överens om en viss dragning och du anvisade att överenskommelsen skulle ändras med en ny dragning.

7. Byta säkring i elcentralen.
Detta låter som ett tilläggsarbete. Du borde då ha anvisat det. Varför det nu krävs.
1. Vi godkände ingenting. Vi (jag och sambon) har enbart i efterhand i konversationerna mellan enbart oss tänkt att det känns rimligt. Inget vi sagt till elektriker.
Elektrikern ringde mig i halv panik, säger att huvudsäkringen har gått i källaren och frågade om numret till fastighetsskötaren.
Han verkar inte ha fått tag på fastighetsskötaren utan åkte själv till en butik och köpte ny säkring.
Vi var inte hemma och hade heller själva ingen inkopplat förutom kylskåpet. Ser inte hur vi ska ha kunnat orsaka att den gick.

2. Vi sa inget om kablar. Däremot bad jag honom klämma och känna på uttag och hela tjofräsen under första kundbesöket, för att han skulle få en klar bild. Något han inte gjorde.

3. Har ingen aning om el så jag tycker att det är en feluppskattning av honom.

4. Finns ingen diskmaskin sedan tidigare så ett helt nytt uttag behövdes. Återigen så hade vi föreslagit annan väg för kabeldragning.

5. Krävdes för de nya uttagen i köket.

6. Inget han nämnt alls förrän nu.

7. Han har inte förtydligat varför säkring behövdes bytas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jag förstår ditt tänk och självklart menar jag inte på att den kunden anlitar ska skicka dit någon annan att utföra huvuddelen av arbetet.
Jag åsyftar medhjälpare och i detta fallet gäller det eldragningar som vi alla nog vet inte alltid är så enkla att utföra ensam.
Jag hjälper ofta min elektriker att dra genom tråd i gamla rör t.ex för att hans kollega ska slippa köra iväg för att hjälpa honom.
Men i annat fall hade han fått ringa dit en kollega utan att kunden kunde säga något om det.
Det blir ju annorlunda om det ett större företag, då är det företaget som jag anlitar.
Sen kan man ju ha önskemål om att vissa personer i det företaget som man vill ska utföra arbetet.
TS handlar ju om enmansföretag som anlitar andra firmor utan din vetskap och godkännande.
 
  • Gilla
Lingonpannkaka
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med. Men det blir struligt p g a företagarens offert och kommunikation, TS är inte att skylla.

En annan fråga eftersom företagaren börjat kommunicera med sambon. Är sambon eller TS kund? Vem är offerten utställd på? Vem har gett accept för jobbet? Vem har haft tidigare kontakt med företaget?

Tråden börjar med "Jag har haft en hantverkare hemma", det låter som att detta är TS affär.
Jag står på alla papper och jag är den enda som har haft kontakt med elektrikern.
Jag hanterade kundbesöket.
Elektrikern hade enbart mitt nummer och mail.
Elektrikern valde bara att prata med min sambo den gången för att min sambo var på plats och jag inte var det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Måste bara fylla i med några rader ni kan fundera på.
En elektriker är hemma och arbetar i erat hem. De åker med företagets bil till er bostad och utför ett arbete, ditt hem är dennes arbetsplats.

varken elektrikern eller du kan gissa sig till alla olika scenarion som kan uppstå vid arbetet då de flesta hus är olika och har olika förutsättningar. Det är en tuff balansgång att behöva räkna med värsta scenarierna och att lämna ett konkurrensmässigt pris.

Många småföretagare kämpar på för att göra sina kunder nöjda och vill givetvis inte blåsa sina kunder. Vissa räknar fel av kanske bristande erfarenheter, speciellt i början av karriären och det kostar dom väldigt dyrt, för att de i själva verket har budgeterat ett för lågt pris för ett arbete du får glädjas åt.

oftast generera renoveringar till duktiga värdeökningar i bostaden och är en investering i sin tur, vilket man kan tillgodoräkna vid en eventuell försäljning.

Försök att klä av er offerkoftan och se vad ni får. Hantverkaren har med störst sannolikhet varit där sinna närmare 40 timmar och bara offererat 14, dvs får enligt konsument tjänstelagen jobbar gratis 26 timmar denna vecka.

hur hårt skulle ni själva klara av att bli granskade på erat arbete. Kanske dags att göra avdrag så fort ni har en timme som inte anses vara fullt debiterbar.

Jag säger inte att man bara ska acceptera och betala vad som helst, men killen har ju erbjudit 25h när han arbetat 34? Redan många obetalda arbetstimmar där.

Konsumentjänstelagen är bra för konsumenter men många gånger rent förödande för företagare. Också en stor anledning till varför det är svårt att få tag på elektriker till arbeten åt konsumenter, när företagskunder inte ställer en bråkdel av samma snikna krav.

det finns alltid 2 sidor av myntet
 
  • Gilla
  • Älska
Avle och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Precis, och det är här det blir struligt. Läs gärna mitt förra inlägg en gång till. Vi har ingen aning om vad som elektrikern sagt till ts sambo utan ts beskrivning av det. Elektrikern kan ha varit mera informativ än vad ts sambo har sagt.
Så det finns ett bekräftat telefonsamtal där man upplyst om att preliminära timmar inte räcker till och att ts sambo svarat "jaha och happ". Så någon form av muntlig överenskommelse finns att arbetet ska fortsätta och jag är inte alls lika säker på att nu gäller inte de 15% som nämns i många inlägg är aktuella.
Men rent generella är de inte bra hanterat varken av elektriker eller kunden, båda har ansvar i den situation som uppstått.
TS får bedöma om det är ett bra utfört arbete och även ta det med i beaktande.
Har själv hjälp elektriker i några timmar med att dra om tråd när det var besvärligt i gamla pansarrör, så jag har full förståelse för extra tid och två personer.
Min sambo hade ingen anledning att tro att denna konversation betydde ett "okejande" av fler timmar.
Vi (jag och elektrikern) hade ju avtalat om 14+3 timmar.
Elektrikern sa att 17 timmar var förbrukade till en person som inte var insatt.
Om elektrikern hade sagt det till min mamma när hon var på plats en dag, hade det också varit okej?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.