Byggahus.se
Hej!

Jag äger en fastighet som i helgen blev värderad till 750 000 kr. I dagsläget är fastigheten obelånad men min tanke är att använda fastigheten som säkerhet för att ta ut ett lån på 500 000 kr med lägre ränta än ett blancolån.

Min ekonomi är god och lånet ryms med råge inom för vad jag får låna beloppsmässigt men problemet är att min bank (Swedbank) inte lånar ut pengar med fastigheten som säkerhet om typkoden är 213 (Småhusenhet, byggnadsvärde under 50 000 kr ). Det är alltså främst marken som är värd med det det ska tilläggas att det är två hus om 40 resp. 25 kvm på fastigheten.

Jag har pratat med Skatteverket och skickat in en ansökan om att ändra typkod med handläggningstiden är enligt uppgift från Skatteverket minst 6 mån, sedan vet jag inte vad Skatteverkets beslut kommer att bli.

Nu till min fråga, är det någon som har fått bolån/lån med en fastighet som säkerhet om denna har typkod 213?

Vänligen,

Jonathan
 
Efter att spenderat en dag med att ringa runt till bankerna verkar det som om Swedbank och SBAB inte tillåter lån med fastighet som säkerhet om fastigheten har typkod 213 medans Handelsbanken och Nordea tillåter detta.
 
MultiMan
Jag bor i typkod 213 och har lån i Handelsbanken. Dock togs de innan det blev 213 och är låga. Handelsbanken har iaf inte krävt återbetalning. Huset är inte fallfärdigt alls men har inte renoverat de delar som krävs för att få upp taxeringsvärdet och det ligger i en region där husen skänks bort.
 
Jonathan C Jonathan C skrev:
Efter att spenderat en dag med att ringa runt till bankerna verkar det som om Swedbank och SBAB inte tillåter lån med fastighet som säkerhet om fastigheten har typkod 213 medans Handelsbanken och Nordea tillåter detta.
MultiMan MultiMan skrev:
Jag bor i typkod 213 och har lån i Handelsbanken. Dock togs de innan det blev 213 och är låga. Handelsbanken har iaf inte krävt återbetalning. Huset är inte fallfärdigt alls men har inte renoverat de delar som krävs för att få upp taxeringsvärdet och det ligger i en region där husen skänks bort.
Det som dock förvånar mig är att Swedbank eller SBAB inte ville låna ut alls, det måste väl vara många som lånar med en tomt som säkerhet eller där huset är av ringa värde. Det är ju inte ovanligt att marken är dyrare än huset.
 
coconut
Inte riktigt samma sak. Men vi hade kod 499 på vår tomt när vi skulle bygga. De ville inte banken belåna och ändra skulle ju ta tid.

Vi fick dock ett papper efter lite tjat på skatteverket där de sa att de skulle ändra till rätt typkod i vårt fall 210 vid nästa taxering. Med det papperet hade banken inga problem att låna ut pengarna redan innan bytet var gjort.
 
coconut coconut skrev:
Inte riktigt samma sak. Men vi hade kod 499 på vår tomt när vi skulle bygga. De ville inte banken belåna och ändra skulle ju ta tid.

Vi fick dock ett papper efter lite tjat på skatteverket där de sa att de skulle ändra till rätt typkod i vårt fall 210 vid nästa taxering. Med det papperet hade banken inga problem att låna ut pengarna redan innan bytet var gjort.
Intressant! Jag har skickat in papper om att ändra men handläggningstiden uppskattade Skatteverket till minst 6 månader :crysmile:

Hur gjorde du för att få ett sådant papper?
 
MultiMan
Mitt hus ändrades automatiskt till 213 efter en vanlig fastighetsdeklaration (eller vad det heter exakt).
 
MultiMan MultiMan skrev:
Mitt hus ändrades automatiskt till 213 efter en vanlig fastighetsdeklaration (eller vad det heter exakt).
Vilken kod hade du före?
 
MultiMan
Minns jag inte, den vanliga? :crysmile:

Det enda som ändrades var att värdet föll under 50'.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Minns jag inte, den vanliga? :crysmile:

Det enda som ändrades är att värdet föll under 50'.
Haha, sannolikt 220 :)
 
Jag hade samma problem när vi skulle flytta och låna. Min uppfattning är att bankernas medarbetare, i stil med vilken modern kundtjänst som helst, följer ett standardmanus och inte är tillåtna att fatta några som helst avvikande beslut över huvud taget.
Detta trots att vi enligt deras egna beräkningar skulle kunna låna över 5 miljoner utan problem (med rätt typkod då) och
fastigheten vi köpte 'bara' kostade drygt en miljon.

Efter flera månaders bearbetning, två värderingar av fastigheten, en handläggare på skatteverket som ringde upp banken och dels förklarade att typkoden skulle ändras efter nästa taxering och dels att typkoderna är till för beskattning av fastigheter och dom ska bankerna skita i!* så fick låna pengarna på nåder av den ärade banken.


*) Ja, mannen på skatteverket var uppriktigt irriterad på bankernas användning av typkoderna. Tydligen inte första gången folk har hört av sig till honom med liknande problem.
 
  • Gilla
Jonathan C
  • Laddar…
Vilken bank var det?

Ja, det är den reaktionen Skatteverket hade när jag ringde och förklarade situationen. Hur fick du handläggaren att ringa banken?
 
Jag provade säkert 7-8 olika banker. Sen gick jag tillbaks till min gamla bank där jag hade fått lånelöftet och bearbetade dom.
Jag vet inte om jag hade tur med handläggaren på Skatteverket, men han fick kontaktuppgifterna till handläggaren på banken och skulle förklara hur det ligger till...
 
  • Gilla
Jonathan C
  • Laddar…

Bästa svaret

coconut
Jonathan C Jonathan C skrev:
Intressant! Jag har skickat in papper om att ändra men handläggningstiden uppskattade Skatteverket till minst 6 månader :crysmile:

Hur gjorde du för att få ett sådant papper?
Vi ringde Skatteverket flera gånger jag och frun och tjatade :rofl:

Efter ett antal samtal fick vi tag i en handläggare som förstod vad vi ville göra och såg det inte som ett problem. Då skrev hon ett eget dokument om förhandsbesked för ändring av typkod och att det skulle ske vid nästa omtaxering. Tror vi sa nått i stil med att ”vi behöver den här typkoden till vår bank, det borde inte vara några problem då andra tomter är bebygga runt oss. Kan vi på nått sett få ett skriftligt papper på att koden kommer ändras?”
 
  • Gilla
Jonathan C
  • Laddar…
Men om värdet har satts så lågt, så borde det betyda att marken har ett värde som något annat än tomt till en bostad. Är det ex. ett stort skogsskifte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.