Byggahus.se
Hej!

Jag har precis tagit över en källarlokal som bli mitt kontor och jag undrar vad man kan göra åt rören i taket, framförallt det svarta plaströret som går rakt igenom lokalen.

Skulle gärna vilja byta ut röret till ett vitt, men hittar inte vad den typen heter efter att ha försökt googla mig fram till det? Kan man lösa det på något annat snyggt sätt, måla? Sätta en tygstrumpa över eller något annat smart. Jag helt grön på det här området som ni kanske märker.

Hoppas detta är rätt del av forumet att posta denna typ av fråga.

Tacksam för all hjälp!

mvh,
Christoffer
 
  • Källarlokal omvandlad till kontor med synliga svarta rör i taket och en skrivbordsarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag satte ett undertak i källaren. Men det vill ju till att man har takhöjd till det. Lägsta höjden avgörs då av dina rör. Antagligen.

Blev riktigt bra för mig.
 
  • Gilla
DK85
  • Laddar…
Eller jag menar förstås att takhöjden avgörs av det lägsta rör du vill täcka....
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Hej! Tack, det är en väldigt bra idé. Dock är det lite för lågt i takhöjd, tror det kommer bli klaustrofobisk :)

N NyHusägare32 skrev:
Jag satte ett undertak i källaren. Men det vill ju till att man har takhöjd till det. Lägsta höjden avgörs då av dina rör. Antagligen.

Blev riktigt bra för mig.
 
  • Gilla
NyHusägare32
  • Laddar…
Jo. Förstår det. Vi gick från 235 till 225 cm. Det känns fortfarande ok.
 
  • Gilla
DK85
  • Laddar…
Staffans2000
Måla dem vita. Problemet löst!

Staffan
 
  • Gilla
NyHusägare32 och 1 till
  • Laddar…
Tack, det kanske ändå är lättast så!
Jag öppnade upp röret på ena änden och såg att under det svarta plaströret så är det lindat med en vit tejp, känns nästan lite som gipsbindor. Jag förmodar att ovanliggande plaströret har en funktion?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Måla dem vita. Problemet löst!

Staffan
 
Staffans2000
D DK85 skrev:
Jag förmodar att ovanliggande plaströret har en funktion?
Är det mjukt?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är det mjukt?
Hej Staffan,

Svarta röret är hårt, skuret upptill så det måste ha satts på i efterhand. Väven som sitter under är som gipsbindor, frasar sig vid beröring.
 
Uppdaterar tråden med en temporär lösning. Upptäckte att diametern passade exakt på en vit stupränna som jag hade liggandes, ser helt ok ut men det blir såklart en glipa upptill, som man i för sig inte ser. Men mottager gärna andra kreativa lösningar!
 
  • Kontorsmiljö med en temporärt monterad vit stupränna som täcker en ospecificerad del, med en liten glipa upptill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D DK85 skrev:
Tack, det kanske ändå är lättast så!
Jag öppnade upp röret på ena änden och såg att under det svarta plaströret så är det lindat med en vit tejp, känns nästan lite som gipsbindor. Jag förmodar att ovanliggande plaströret har en funktion?
Den gamla rörisoleringen skulle kunna innehålla asbest, kanske därför man klätt in det med ett plaströr.
 
  • Gilla
DK85
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Den gamla rörisoleringen skulle kunna innehålla asbest, kanske därför man klätt in det med ett plaströr.
Förmodligen är det så, känns inte bra och kommer inte vilja ta bort röret om det är är asbest under! Provade idag att sätta papper över plaströret, bättre än stupröret då det var mattare än plaströret jag innan testat med. Kanske inte kommer se så bra ut om ett år, men det är en quick fix tills vi kommer på något bättre :)
 
  • Interiör av ett kontor med stående person vid höj- och sänkbart skrivbord, datorskärmar och växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…

Bästa svaret

D DK85 skrev:
Förmodligen är det så, känns inte bra och kommer inte vilja ta bort röret om det är är asbest under! Provade idag att sätta papper över plaströret, bättre än stupröret då det var mattare än plaströret jag innan testat med. Kanske inte kommer se så bra ut om ett år, men det är en quick fix tills vi kommer på något bättre :)
Dekorplast är ganska enkelt att få till, håller bättre än papper.
https://www.hornbach.se/shop/Sjalvh...ic-vit-45cmx5m/10291156/artikel-detaljer.html
 
  • Gilla
DK85
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Dekorplast är ganska enkelt att få till, håller bättre än papper.
[länk]
Tack Peter, vilken bra idé! Att jag inte tänkte på det och istället provade med att sätta upp en stupränna på röret :seenoevil:
Pappret är på plats men börjar det se sunkigt ut så kommer jag prova det här härnäst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.