M
Hej!
Jag vill byta ut vår bänkskiva med diskho mot en heltäckande diskbänk i rostfritt stål. Köket är såvitt jag vet från IKEA.
Bänkskåpen är 59cm djupa, men står ca 1cm från väggen. Lådfronterna sticker ut ytterligare 2cm från bänkskåpen men den befintliga bänkskivan mäter 61cm, jag tror att det är på grund av att det sitter något slags stänkskydd (nån ganska ful plastig vit skiva) som antagligen bygger ~1cm.

Sektionen där diskbänken ska vara består av ett smalt skåp (20cm), en diskmaskin (60cm), ett brett skåp under nuvarande diskho (80cm) och ett skåp med lådor (40cm), totalt alltså 200cm. Jag bifogar en skissartad "ritning" på hur det ser ut nu.

Handritad skiss av köksinredning med mått, inklusive placering av diskho, blandare och skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nuvarande bänkskivan är 3cm tjock.

Nu en liten paus för att tacka dig som haft tålamod att läsa såhär långt! ❤️
Sen, till frågorna!

1) Jag har tittat på en diskbänk från intra, H20-610-P (https://www.intra-teka.com/svenska/koek/diskbankar-heltackande/intra-atlantic-610/ah20-610). Jag är medveten om att det vore bättre med en diskbänk som är lite djupare så att den sticker ut lite utanför lådorna, men är det något annat jag missat att tänka på som gör att den inte passar/funkar? Vi har inte de ekonomiska förutsättningarna för att måttbeställa en diskbänk så jag har letat bland standarddiskbänkar.
2) Jag vet inte om stänkskyddet går ner under/bakom nuvarande bänkskiva eller om det tar slut "kloss an" så att säga, det sitter en silikonrand där. Behöver jag vara beredd på att byta stänkskyddet? Det skulle jag iofs. vilja göra någon gång ändå, men jag vill försöka hålla nere storleken på det här projektet så att jag kanske går i mål med det
3) Vad behöver jag för material (förutom diskbänken då såklart) och verktyg?
4) Finns det någon guide/beskrivning/projektdagbok som jag kan läsa för att förstå vad jag behöver göra och hur? Jag har försökt leta, men inte hittat.
5) Vad tror ni om tidsåtgång för det här projektet, från att jag river bänkskiva till att vi har ett fungerande kök igen. Behöver jag skicka iväg övriga familjen någonstans?

Återigen, tack för ditt tålamod
Är tacksam för alla svar, om det så bara är ett glatt tillrop är det välkommet!

Hej!
Vad synd att du inte fick några svar. Jag står inför ungefär samma sak. Genomförde du ditt projekt och hur gick det? Vilka svar hade du givit dig själv på fråga 3, 4 och 5 nu när du har erfarenhet? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.