Byggahus.se
Hej.
Har ett hus på 300m2 (2plan) och där wifi fungerar hyfsat. Men har nu byggt en friggebod ca 30 m från huset.
Kan jag få wifit att täcka friggeboden också ?
Förstärkare, repeaters ?
Idag så är det ingen täckning om man går in i friggeboden.
 
L
Om du har eluttag där, borde du gräva ner en nätverkskabel förslagsvis i en PEM slang, och dra till friggeboden. Sen kan en accesspunkt sättas i friggeboden med samma SSID.
 
L Lenza skrev:
Om du har eluttag där, borde du gräva ner en nätverkskabel förslagsvis i en PEM slang, och dra till friggeboden. Sen kan en accesspunkt sättas i friggeboden med samma SSID.
Hej. Ja det hade varit det smidigaste. Men har ingen möjlighet att få en fast lina dit tyvärr.
 
C chevan skrev:
Enkelt, finns massor och funkar fint.
Ett av många...
[länk]
Jaa , det kan kanske funka bäst. Men hur smarta är dessa ?jag har en huvudcentral i huset från fasadmätarskåpet sen en central i garaget från fasadmätarskåpet det är denna centralen som matar friggeboden med el..
Och då om jag kopplar in mitt nätverk i den ena tplink-homeplugg i huset hittar han då ut via elnätet genom centralen ut till fasad skåpet och vidare till central 2 till friggeboden ?
 
  • Gilla
FredrikH12345
  • Laddar…
Sätt en utomhus accesspunkt på huvudhuset åt det håll friggeboden är.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
nstorck nstorck skrev:
Sätt en utomhus accesspunkt på huvudhuset åt det håll friggeboden är.
Ja jag kollade upp detta, det kan vara ett bra förslag. Ska låna en wifi förstärkare först plugga in vid fönstret i huset, närmast friggeboden och mäta hur signalen verkar inne i friggeboden.
 
D Draven skrev:
Jaa , det kan kanske funka bäst. Men hur smarta är dessa ?jag har en huvudcentral i huset från fasadmätarskåpet sen en central i garaget från fasadmätarskåpet det är denna centralen som matar friggeboden med el..
Och då om jag kopplar in mitt nätverk i den ena tplink-homeplugg i huset hittar han då ut via elnätet genom centralen ut till fasad skåpet och vidare till central 2 till friggeboden ?
japp så länge som det är en ”slinga”
 
C chevan skrev:
japp så länge som det är en ”slinga”
Ok.. Hörde just att det bara går per grupp/fas i huset ?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Man får lite vad man betalar för :)
 
F Freiherren skrev:
Finns ingen ström i friggeboden är ditt best bet en kraftig förstärkare. Finns ström skulle jag sätta upp en brygga med typ, [länk]
Hej. Jo det finns ström i friggeboden.
Hmm intressant, jag behöver då 2st av den här CPE210 om jag förstår det rätt ?
 
Jag hade först tänkt köpa 1 till av denna som jag redan har och köra den som är i huset i bryggat läge.
https://www.tp-link.com/lb/home-networking/access-point/tl-wa801nd/
Men det är ca 55m ned till friggeboden så det är kanske för långt avstånd ?
Se bilden zon 2 är då den nya runt friggeboden.. Handritad skiss av nätverksplanering med två zoner för WiFi-täckning, markeringar för hus, friggebod och WiFi-inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.