Byggahus.se
Hej
Jag har just förberett för nätverksuttag i flera rum i huset, alla kablar går invändigt i väggar till ett infällt skåp i hallen.
Nu när jag ska beställa fiber så har jag kollat lite på manualen för omvandlaren som leverantören kommer att installera i huset. Det står något om cat.5/5e här:
Skärmdump av manual för nätverksomvandlare som visar kabelspecifikationer och kompatibilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte vad som menas riktigt men kan det vara så att mina cat6a kablar/patchpanel/uttag osv är förgäves? Jag förstår att allt kommer funka ändå, men är omvandlaren en flaskhals här?
Jag är väldigt okunnig när det kommer till sånt här, så var snälla mot mig ♥️
 
Där står det bara att använder du CAT5e upp till 100m kommer du kunna köra 1Gig på länken.
Och mer än så klarar den inte av.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Där står det bara att använder du CAT5e upp till 100m kommer du kunna köra 1Gig på länken.
Och mer än så klarar den inte av.
Okej, så då är det alltså en flaskhals? Och det finns därmed ingen poäng med att ha mina CAT.6a grejer (kablar, patchpanel, uttag), som om jag förstått rätt, ska klara upp till 10Gb/s / 500 MHz annars.
Jag förstår att 6a säkert är overkill för någon som mig, men vill bara veta
 
Z zlendish skrev:
Okej, så då är det alltså en flaskhals? Och det finns därmed ingen poäng med att ha mina CAT.6a grejer (kablar, patchpanel, uttag), som om jag förstått rätt, ska klara upp till 10Gb/s / 500 MHz annars.
Jag förstår att 6a säkert är overkill för någon som mig, men vill bara veta
Vet inte vad du kommer använda men tror du kommer klara de galant med det som omvandlaren ger.
Och då har du gjort ditt hus/lägenhet lite mer uppdaterat för när de kommer bättre omvandlare.

Annars får du ringa och prata med dom eventuellt kolla om de finns något bättre någon annanstans =)
 
Nu är jag ingen expert, men såvitt jag har förstått klarar "standardutrustningen" (mediekonverterare) man får 1 gig, medan man får byta om man ska ha 10 gig ..

Att byta omvandlare är jue enkelt, jämfört med att byta alla kablar/uttag, och prisskillnaden mellan CAT5 och CAT6 lär vara minimal numera, så du gör helt rätt som kör på 6 ...
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Z zlendish skrev:
Okej, så då är det alltså en flaskhals? Och det finns därmed ingen poäng med att ha mina CAT.6a grejer (kablar, patchpanel, uttag), som om jag förstått rätt, ska klara upp till 10Gb/s / 500 MHz annars.
Jag förstår att 6a säkert är overkill för någon som mig, men vill bara veta
Flaskhals och flaskhals... Går det att beställa något abonnemang med mer än 1Gb/sekund?
Om inte annat så är ju kablarna framtidssäkra iallafall.
 
useless useless skrev:
Flaskhals och flaskhals... Går det att beställa något abonnemang med mer än 1Gb/sekund?
Om inte annat så är ju kablarna framtidssäkra iallafall.
Nej, inte vad jag vet, och även 1Gb/s bredband är nog för dyrt för mig egentligen.
Men som ni andra skrivit så är detta mest för att framtidssäkra, kostnadskillnaden är minimal ändå.
Anledning till varför jag frågar är för att jag först frågade fiberleverantören om jag kunde skippa deras box helt och köra in fibern direkt i en edgerouter 12 sfp port istället, och låta den omvandla. Sparar massa plats i skåpet tänkte jag. Men det fick jag inte göra.
Så då började jag läsa i specifikationerna för deras box och såg då det där med begränsningen. Därav funderingen.

Men jag är inte säker på att edgeroutern klarar 6a hastigheter heller egentligen. Som sagt, är väldigt okunnig i det här.

Tack för era svar, ni e så jäkla smarta allihop :love:
 
6a är en kabelstandard inte en hastighet. Cat6 är väl billigare än cat5 i dag.
 
D Daniel 109 skrev:
6a är en kabelstandard inte en hastighet. Cat6 är väl billigare än cat5 i dag.
Okej. Med "6a hastigheter" menade jag alltså upp till 10b/s 500mhz som cat6a kan klara av.
 
Om du i framtiden behöver högre hastighet än vad omvandlaren som du får nu fixar så får du helt sonika en bättre den dagen det behövs. Låt det vara din fiberleveratörs huvudvärk.
 
Z zlendish skrev:
Anledning till varför jag frågar är för att jag först frågade fiberleverantören om jag kunde skippa deras box helt och köra in fibern direkt i en edgerouter 12 sfp port istället, och låta den omvandla. Sparar massa plats i skåpet tänkte jag. Men det fick jag inte göra.
Jag sket i att fråga och gjorde så i alla fall, mest för att slippa en onödig dosa som drar ström från UPS:en. Öppnade deras utrustning, tog ut fibern, satte på en skarv och förlängden in den i skåpet samt rakt in i en EdgeRouter 4. Har funkat finfint. Markerat med grönt på bilden.

Nätverksskåp med utrustning och fiberkabel markerat med grönt, UPS och router ingår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Så länge du inte kan/vill köra snabbare än 1Gb/s så spelar det ingen roll. Den dagen du skaffar ett snabbare abonnemang kommer du automatiskt att få en bättre omvandlare.
 
T tompaah7503 skrev:
Jag sket i att fråga och gjorde så i alla fall, mest för att slippa en onödig dosa som drar ström från UPS:en. Öppnade deras utrustning, tog ut fibern, satte på en skarv och förlängden in den i skåpet samt rakt in i en EdgeRouter 4. Har funkat finfint. Markerat med grönt på bilden.

[bild]
Ja men se där. Det var ungefär så jag tänkte fast jag hade velat skippa deras box helt och hållet.
Har förberett med ett 20mm vp-rör i väggen in till infällt skåp. Så jag kan inte ha boxen utanför som du, utan den kommer hamna i skåpet med de andra grejerna. Hade därför varit skönt om dom bara tryckte in fibern direkt i routern istället men det vill dom inte.
Kanske kan jag efter att dom varit där montera bort deras grej, men jag vette tusan, om allt får plats ändå så får det väl sitta där :)
 
Redigerat:
Gissar att de vill ha den på plats för att kunna felsöka hela vägen fram. Och att många av dessa även är en switch där man får ut TV och Telefon i separata portar.
Själv ser jag ingen vinst i att ta bort den då strömen den drar måste vara försummlig mot andra saker över UPSen.
 
Du har ett utmärkt system och kommer klara allt du någonsin behöver inom förutsebar framtid. 1 Gb/s är jättesnabbt ut på nätet. För att det ska funka måste men ha bra grejer hela vägen. En Edgerouter är utmärkt, men jag tyckte den var lite svår att konfigurera. (Det berodde på att jag försökte få VPN att fungera). Har bytt till UNIFI serien från samma tillverkare. Fantastiska accesspunkter. Wifi med 200 Mb/s.

Fn har vi 250 Mbit/s här hemma och det räcker för två 20-åringar samt streamad TV i vilken upplösning som helst. Samtidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.