Byggahus.se
Har precis fått påbackning från Byggnadsnämnden på vår bygglovsansökan då det står i detaljplanen att enplanshus skall uppföras med förhöjt väggliv.
Till saken hör att innan vi bestämde oss för husmodell så hade vi mailkorrsespondans med byggnadsnämnden om vad som är ett förhöjt väggliv, på frågan ”vad är definitionen förhöjt väggliv för er?” Svaret vi får är:

När detaljplanekartan reglerar att du även kan bygga två våningar kan du välja om du vill ha högre höjd i tak eller göra lite högre på vinden. Om detaljplanen förespråkar endast envåningshus får man istället lov att höja innertaket så att inte vinden blir klassificerad som en våning

Vi har valt en villa från A-hus, Nidingen som förvisso inte har förhöjt väggliv runt hela huset men å andra sidan kommer det inte på fråga att kunna klassificera vinden som en våning.

Kommunens Bygglovshandläggare kunde idag fortfarande inte svara på vad definitionen enligt de är. Vi har ett inbokat möte senare i veckan.

Vad är definitionen förhöjtväggliv? Varifrån mäts det?
 
  • Gilla
waldemarrr
  • Laddar…
BirgitS har gett dig en bra länk, så min kommentar är av mindre värde. Men i alla fall... Det hus ni valt är enbart ett 1-planshus, och jag har svårt att se hur det på ett rimligt sätt skulle kunna utföras med förhöjt väggliv. Så om detaljplanen kräver förhöjt väggliv kanske ni bör leta efter en annan husmodell.
 
Tack BirgitS, det är jag helt med på så långt, men vad innebär det på ett enplanshus? Vart framgår det exakt vad ett förhöjt väggliv innebär? Vilka mått är ett förhöjt väggliv?
Läser man dessutom svaret från Bygglovshandläggaren så står det att takhöjden skall vara såpass hög att vinden inte kan klassificeras som en våning.

Till saken hör att även A-hus tolkat det som att Nidingen skulle klara kraven i Detaljplanen.
 
BirgitS
Har inte hört talas om enplanshus med förhöjda väggliv utan bara 1,5 plans.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har inte hört talas om enplanshus med förhöjda väggliv utan bara 1,5 plans.
Ja det är det som är saken, en väldigt oklar detaljplan enligt mig och de flesta husleverantörer som vi kollade runt med innan vi fastnade för A-hus.
 
Det låter som att ni pratar om varandra. Förhöjt väggliv är när golvet på vinden är lägre än ytterväggarna. Om det skiljer mindre än 70cm mellan yttertaket i väggens förlängning och golvet så räknas det som vind. Är det mer så blir det en våning. Så om du bygger ett högt hus måste övervåningens golv ligga så högt att det är mindre än 70cm till yttertaket vid väggen för att ska klassas som envåningshus. Jag tror inte att detaljplanen kräver förhöjt väggliv.
 
  • Gilla
Ericplumber och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det låter som att ni pratar om varandra. Förhöjt väggliv är när golvet på vinden är lägre än ytterväggarna. Om det skiljer mindre än 70cm mellan yttertaket i väggens förlängning och golvet så räknas det som vind. Är det mer så blir det en våning. Så om du bygger ett högt hus måste övervåningens golv ligga så högt att det är mindre än 70cm till yttertaket vid väggen för att ska klassas som envåningshus. Jag tror inte att detaljplanen kräver förhöjt väggliv.
Jo, detaljplanen kräver att enplanshus upprättas med förhöjt väggliv.
 
Det var ett udda krav.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var ett udda krav.
Mja verkligen och ganska ogenomtänkt enligt mig. Se svaret från bygglovshandläggaren i mitt första inlägg på vad deras definition på det hela är. Det känns inte ens som att de själva vet vad ett förhöjt väggliv innebär.
 
BirgitS
Jag tror bygglovshandläggaren missförstod dig och trodde du var ute efter att bygga så stort som möjligt, dvs. få in så mycket som möjligt på övre planet, inte att du undrade om du kunde bygga ett enplanshus utan något övre plan.

Om detaljplanen är luddig vore det ju kul att se den aktuella biten av den.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Tanken är naturligtvis utifrån arkitektens tankar runt området. Man önskar en högre bebyggelse än vad ett vanligt enplanshus ger, eller rättare sagt mer enhetligt då det är tillåtet även med tvåplanshus. En blandning av tvåplanshus och enplans med förhöjt väggliv som ger högre långsidor på enplanshusen, en resligare byggnadsvolym.
 
  • Gilla
Jonasqvitslund och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med Birgit. Det verkar som att TS och bygglovsenheten pratar om olika saker.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Tanken är naturligtvis utifrån arkitektens tankar runt området. Man önskar en högre bebyggelse än vad ett vanligt enplanshus ger, eller rättare sagt mer enhetligt då det är tillåtet även med tvåplanshus. En blandning av tvåplanshus och enplans med förhöjt väggliv som ger högre långsidor på enplanshusen, en resligare byggnadsvolym.
Så långt är jag med och kan förstå tanken, men då återstår frågan, vad är höjden per definition, 10cm, 20cm 2 meter...ja du förstår vart jag vill komma
 
BirgitS
Normalt förhöjt väggliv är 70 cm för det är max för att det övre planet inte ska räknas som ett våningsplan, dvs. huset blir tvåvånings om det är mer än 70 cm i stället för envånings med inredd vind (1,5 plans).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.