Byggahus.se
Att måla radiatorer och rör kan vara lite besvärligt och pilligt men är ändå nödvändigt, särskilt om allt annat i rummet målas nytt och fint. Annars kommer elementet att se än mer skamfilat ut.

Du kan läsa artikeln här: Måla värmeelement och rör
 
Har sett att det finns sprayburkar med elementfärg. Är det ett fullgott alternativ (efter underarbete naturligtvis)?
 
  • Gilla
robinj
  • Laddar…
Sprejfärg dammar, så du får nog räkna med att du får färg över hela den närmsta omgivningen. Själv skulle jag därför välja pensel.
 
  • Gilla
TorG
  • Laddar…
Och vill man göra det rejält så lämna in på pulverlackering, blir kanonfint, och håller länge.
Brukar inte vara så dyrt heller, normalstort äldre vattenburet ca 400kr
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Lite lustigt det här. Ni glömmer den viktigaste parametern. Inte färgen på radiatorn utan hur pass väl färgen leder värme eller hur pass väl färgen radierar värme. För att svara på dessa frågor så behövs kunskap om hur många watt man skickar in i radiatorn samt hur stort flödet är och utgångstemperaturen för att bestämma den avgivna temperaturen (konvektion). För att bestämma radiationen så behövs en noggrann yttemperaturmätare och en IR-termometer då kan man räkna ut emisionsfaktorn.

Kort sagt de flesta färger är fullständigt urusla i både konvektions och radiationshänseende. Spelar väl ingen roll om man har ett bränslebaserat uppvärmningssystem, men om man kör en värmepump så spelar det stor roll.

Jag vet faktiskt inte, men jag fullständigt utgår från att de färger som säljs som elementfärger är betydligt mera lämpliga i detta avseende än de färger som skall ha en specifik färg i det synliga våglängdsområdet. Eller för den skull de färger som elementen är målade i från fabrik.

Pulverlack, skulle inte jag använda utan att göra hemläxan först...
 
Jag målade mina med ett par billiga fingervantar som jag doppade i färgen och sedan kunde lägga på med händerna. Med fördel har man ett par engångshandskar av plast under
 
B
Kär man lågtemperatur så går det ju bra med vanlig lackfärg... tex om det är max 45 grader i radiatorn
 
Elementspruta till flaskhalselement funkar till platta med, säljs billiga på jula tex, dok får man späda färgen med lite vatten om sprutan har en tendens till å spotta. Målar man element så målar man för de mesta resten av rummet, å då e allt skyddat så dammet e oväsentligt. Elementfärg på sprayburk täcker rätt dåligt. //målarn
 
L Limpan4all skrev:
Lite lustigt det här. Ni glömmer den viktigaste parametern. Inte färgen på radiatorn utan hur pass väl färgen leder värme eller hur pass väl färgen radierar värme. För att svara på dessa frågor så behövs kunskap om hur många watt man skickar in i radiatorn samt hur stort flödet är och utgångstemperaturen för att bestämma den avgivna temperaturen (konvektion). För att bestämma radiationen så behövs en noggrann yttemperaturmätare och en IR-termometer då kan man räkna ut emisionsfaktorn.

Kort sagt de flesta färger är fullständigt urusla i både konvektions och radiationshänseende. Spelar väl ingen roll om man har ett bränslebaserat uppvärmningssystem, men om man kör en värmepump så spelar det stor roll.

Jag vet faktiskt inte, men jag fullständigt utgår från att de färger som säljs som elementfärger är betydligt mera lämpliga i detta avseende än de färger som skall ha en specifik färg i det synliga våglängdsområdet. Eller för den skull de färger som elementen är målade i från fabrik.

Pulverlack, skulle inte jag använda utan att göra hemläxan först...
Bäst ur ett värme eller effektperspektiv är givetvis att ha elementet omålat.


T TorG skrev:
Har sett att det finns sprayburkar med elementfärg. Är det ett fullgott alternativ (efter underarbete naturligtvis)?
Enligt min mening är det fullgott och ger en väldig fin finish.Vi gjorde det när vi målade om vårt element i höstas.

Nymålat traditionellt element framför blommig tapet i ett rum med trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alti Alti skrev:
Sprejfärg dammar, så du får nog räkna med att du får färg över hela den närmsta omgivningen. Själv skulle jag därför välja pensel.
Alltid när jag gör i ordning element så tömmer jag och tar av dem (lämnar dem med slangklämma som stryper flöder). Då kan man i lugn och ro borsta av dem med trissa på borrmaskin och sedan måla dem.
 
Rekommenderar varmt vanlig snickerifärg typ Servalac Trä/Metall och en färgspruta. Jag körde så med alla våra element vid renovering och det gick på ett kick. Snyggt blev det också. Vissa element var svarta men gick att pricka in mellan flänsarna så att det upplevs helt vitt från alla synliga håll.
 
  • Gilla
Emma Jansson2 och 1 till
  • Laddar…
Pulverlack, skulle inte jag använda utan att göra hemläxan först...[/QUOTE]

Alla nytillverkade vattenburna element jag känner till är pulverlackerade, med vanlig polyesterlack, så inga problem alls.
Men det går säkert att vinna en gnutta på någon specialfärg till priset av att återbetalningstiden förmodligen överstiger elementets livslängd
 
lopec
Och kom ihåg att ej måla elementen med värme påslagen, färgen riskerar att torka för fort och krakelera..
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.