Byggahus.se
Hej !

Vi håller nu på att se över energiåtgången i vår fastighet. Vi har en total elförbrukning på ca 65000 kWh/år och kan utläsa via separata mätare vad var och en av de två lägenheterna i huset drar, vi har även en undermätare installerad på matningen till vår elpanna i huvudbostaden men sen finns det tyvärr inte fler möjligheter till avläsning av storförbrukare i fastigheten.
Jag kan ringa in vad som bidrar till ca 4-5000 kWh per månad av totalt 9000 men vill gärna få en klarhet i var resten kommer ifrån.

Finns det någon på forumet som har förslag till hur vi kan spåra elförbrukningen bättre än idag ? Kan man koppla på tillfälliga mätare på faserna i automatsäkringsskåpet eller på något annat vis komma fram till vad det är som drar så in i helsike med el ?

Tacksam för alla tips och trix.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Det är väl bara uppvärmningen som kan bidra med denna förbrukning. Det lär du ju även kunna se på månadsförbrukningen. Juli kontra januari torde ju ge en ganska klar bild över hur mycket som uppvärmningen står för.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Varmvatten och långa duschar kanske? (Om VVB inte är inbyggd i elpannan som redan mäts separat)
 
Den som varit med på forumet länge vet att grannens hönshus kan vara en bidragande orsak till konstiga elräkningar.
 
  • Gilla
  • Haha
fäboden och 32 till
  • Laddar…
Jo det är jag med på men det skulle vara intressant att se vart övriga 3000kw tar vägen

GoC GoC skrev:
Det är väl bara uppvärmningen som kan bidra med denna förbrukning. Det lär du ju även kunna se på månadsförbrukningen. Juli kontra januari torde ju ge en ganska klar bild över hur mycket som uppvärmningen står för.
 
Magnus E K
Resten rinner antingen ner i avloppet eller blir värme det också, bortsett från eventuell laddning av fordon och diverse småsaker som används utanför huset. Som redan nämnts, kolla förbrukningen per månad och jämför sommarmånaderna med januari.
 
Har du en förbrukning på 5000 kWh i månaden som du inte vet vad det är för något?
Det är i snitt 7 kW effekt dygnet runt och det är mycket. Glöm lampor, apparater och hushållsmaskiner, detta kan endast vara något som producerar värme. Fristående värmeelement eller värmepanna på el.

Man kan se strömmen momentant i en ledning med en tångamperemätare. Det krävs att du kan nypa med den runt en fasledning, inte hela kabeln med nolla och allt. Så bästa stället att göra det på är i elcentralen.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Du har ju elvärme, och ett antal luft-luft värmepumpar som är ganska odugliga som värmekälla när det är kallt. Så jag hävdar att merparten av förbrukningen är uppvärmning, av hus och varmvatten. I övrigt lär det inte finnas något som kan förbruka dessa energimängder. 9000kWh en månad är väl en vintermånad. Och att värma med el när det är kallt blir dyrt.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Lägsta förbrukning ligger runt 3000kw med poolvärmepump igång under sommarmånaderna. Under vintern pendlar förbrukningen från runt 7000 i okt/nov och april till 10000 i december till mars

Magnus E K Magnus E K skrev:
Resten rinner antingen ner i avloppet eller blir värme det också, bortsett från eventuell laddning av fordon och diverse småsaker som används utanför huset. Som redan nämnts, kolla förbrukningen per månad och jämför sommarmånaderna med januari.
 
Det borde väl en elektriker kunna hjälpa mig med eller ?

T tompaah7503 skrev:
Har du en förbrukning på 5000 kWh i månaden som du inte vet vad det är för något?
Det är i snitt 7 kW effekt dygnet runt och det är mycket. Glöm lampor, apparater och hushållsmaskiner, detta kan endast vara något som producerar värme. Fristående värmeelement eller värmepanna på el.

Man kan se strömmen momentant i en ledning med en tångamperemätare. Det krävs att du kan nypa med den runt en fasledning, inte hela kabeln med nolla och allt. Så bästa stället att göra det på är i elcentralen.
 
M Villa Minkhe skrev:
Det borde väl en elektriker kunna hjälpa mig med eller ?
Absolut. Man kan köpa en tångamperemätare själv men det kan vara lurigt att få ut fasledningarna i proppskåpet så pass långt att man kan få tången runt dem, särskilt om anläggningen är fullt spänningssatt. Typiskt ett jobb som kanske inte en nybörjare-amatör ska ge sig på tänker jag.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Jag har ett FTX-aggregat VR400 från Systemair och som jag har förstått det så kan elbatteriet dra en hel del om det är inkopplat. Provade nu att inaktivera ”värmare” displayen så ska jag se om det blir något utslag på mätare.

T tompaah7503 skrev:
Har du en förbrukning på 5000 kWh i månaden som du inte vet vad det är för något?
Det är i snitt 7 kW effekt dygnet runt och det är mycket. Glöm lampor, apparater och hushållsmaskiner, detta kan endast vara något som producerar värme. Fristående värmeelement eller värmepanna på el.

Man kan se strömmen momentant i en ledning med en tångamperemätare. Det krävs att du kan nypa med den runt en fasledning, inte hela kabeln med nolla och allt. Så bästa stället att göra det på är i elcentralen.
 
13 kW effektbehov för att hålla värmen i kylan i norra Dalarna är väl inget anmärkningsvärt.
Det är värmekällan som är fel, då du bara eldar med el och de där luft-luft VP har näst intill obefintlig verkningsgrad i januari.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Då kommer Panasonics T-cap Aquarea göra skillnad. Bergvärme är inte att tänka på med tanke på de 180m man behöver borra

GoC GoC skrev:
13 kW effektbehov för att hålla värmen i kylan i norra Dalarna är väl inget anmärkningsvärt.
Det är värmekällan som är fel, då du bara eldar med el och de där luft-luft VP har näst intill obefintlig verkningsgrad i januari.
 
Tack Tompa !

T tompaah7503 skrev:
Absolut. Man kan köpa en tångamperemätare själv men det kan vara lurigt att få ut fasledningarna i proppskåpet så pass långt att man kan få tången runt dem, särskilt om anläggningen är fullt spänningssatt. Typiskt ett jobb som kanske inte en nybörjare-amatör ska ge sig på tänker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.