Byggahus.se
nzsc
Jaha... Jag vet inte riktigt var jag ska börja...

I samband med renoveringen anlitade jag en elfirma för att utföra elarbeten. Offerten innefattade arbete och material.

Elarbeten påbörjades sommar 2018. I offerten beräknades det att hela arbetet med elen skulle ta 60 timmar, vilket visade sig inte stämma. Jag hade ett möte där elfirman krävde ytterligare betalning med anledning av de extra timmarna. Eftersom jag vägrade och hänvisade till offerten där det var ett på förhand bestämt pris föreslog elfirman att vi skulle stryka materialkostnaden och göra om det till arbetstimmar istället. På så sätt skulle de tjäna extra på det, medan jag fortfarande betalade samma summa. Så blev det.

På grund av hälsoproblem som kommit i vägen har projektet blivit stillastående. I slutet av 2019 togs kontakten med elfirman i hopp om att slutföra elarbeten, det vill säga montering av strömställare, eluttag, inkoppling, etc.

I och med uppehållet blev jag tillfrågad om materialet, såsom eluttag, strömställare, dimmer fanns på plats. Det gjorde det naturligtvis inte och då blev jag ombedd att göra en lista över material som de skulle ha med sig. Denna skickades till dem.

Till min förvåning dök de upp utan att ha med sig något material överhuvudtaget. Anledning?
Enligt projektansvarige fanns materialet på plats. Denne hävdar bestämt att han levererat materialet för 1 ½ år sen, i samband med att de påbörjat dragning av flexrör, montering av apparatdosor, etc. Detta håller jag inte med om. Jag menar att det är helt absurt att påstå detta särskilt med tanke på att jag tillfrågades om materialet fanns på plats eller om de skulle inhandla denna, samt att jag skulle förse dem med materiallistan.

Nu står det ord mot ord mellan mig och projektansvarige och därmed bollas jag fram och tillbaka mellan chefen och projektansvarige. Chefen skyller sålunda på att han minsann inte kan göra något åt saken utan hänvisar mig istället till den projektansvarige. Den projektansvarige i sin tur hävdar att materialet levererats, men att han inte kan fatta något beslut i ärendet och hänvisar därför till chefen.

Materialsumman som det tvistas om är ca 10 000 kr och består som sagt av det ovannämnda. Jag vill bara få detta slutfört, men naturligtvis är jag inte sugen på att stå för materialkostnaden igen. Denna har jag redan betalat.

All kommunikation och alla möten har från hela början skötts med chefen och inte projektansvarige. Att jag nu hänvisas till denne är väl märkligt.

Jag befinner mig i en tuff situation och vet ärligt talat inte vad jag ska göra hädanefter. Hur ser ni på det hela och har ni några tips eller rekommendationer kring hur jag ska handskas med denna situation? Vad hade ni gjort i det här sammanhanget?
 
nzsc nzsc skrev:
Materialsumman som det tvistas om är ca 10 000 kr och består som sagt av det ovannämnda. Jag vill bara få detta slutfört, men naturligtvis är jag inte sugen på att stå för materialkostnaden igen. Denna har jag redan betalat.
Varför betalade du för materialet som du inte har fått? Rimligtvis borde du låtit vänta med betalningen tills att de levererat materialet som ingick i offerten.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
nzsc
elmontören elmontören skrev:
Varför betalade du för materialet som du inte har fått? Rimligtvis borde du låtit vänta med betalningen tills att de levererat materialet som ingick i offerten.
Lätt att vara efterklok. Dumt nog har jag betalat ut allt i förskott trots att det ännu inte finns någon el inkopplad. Det hjälper dock inte mig i sammanhanget.
 
  • Gilla
swedry
  • Laddar…
Vad finns skriftligt dokumenterat hos dig och hos de?

Offerter
Följsedlar/Leveranssedlar
Kvitton/räkningar (ganska ofta märks de med kundens/projektets namn)
Fakturor
Brev
Mail
Ritningar
Anteckningar

Kan grejorna trots allt vara levererad och ligga i något förråd, utevind, kryputrymme osv där elektrikerna jobbat?
 
Tänkte lägga till vad säger elektrikerna som gjorde själva jobbet? (Antar att det varken var chefen eller projektledare)

De kan ju faktiskt ha ”lagt undan” dina grejor på firman eftersom jobbet gjorde ett uppehåll och inte var färdigt.
 
Hej.

Nätjobb som sker i Telias regi(Skanovas nät)
Skall byggas enligt Skanova standard. Vilket inte av bilderna att drömma har skett. Skall alltid tätas in för att fuktskador inte skall uppkomma.

Rekommenderar dig att felanmäla till Skanova att det inte är byggt efter deras standard.

Lycka till.
 
  • Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
:p:cool::p
S supermario skrev:
Hej.

Nätjobb som sker i Telias regi(Skanovas nät)
Skall byggas enligt Skanova standard. Vilket inte av bilderna att drömma har skett. Skall alltid tätas in för att fuktskador inte skall uppkomma.

Rekommenderar dig att felanmäla till Skanova att det inte är byggt efter deras standard.

Lycka till.
Tror du svarade i fel tråd nu
 
  • Gilla
  • Haha
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Jaha... Jag vet inte riktigt var jag ska börja...

I samband med renoveringen anlitade jag en elfirma för att utföra elarbeten. Offerten innefattade arbete och material.

Elarbeten påbörjades sommar 2018. I offerten beräknades det att hela arbetet med elen skulle ta 60 timmar, vilket visade sig inte stämma. Jag hade ett möte där elfirman krävde ytterligare betalning med anledning av de extra timmarna. Eftersom jag vägrade och hänvisade till offerten där det var ett på förhand bestämt pris föreslog elfirman att vi skulle stryka materialkostnaden och göra om det till arbetstimmar istället. På så sätt skulle de tjäna extra på det, medan jag fortfarande betalade samma summa. Så blev det.

På grund av hälsoproblem som kommit i vägen har projektet blivit stillastående. I slutet av 2019 togs kontakten med elfirman i hopp om att slutföra elarbeten, det vill säga montering av strömställare, eluttag, inkoppling, etc.

I och med uppehållet blev jag tillfrågad om materialet, såsom eluttag, strömställare, dimmer fanns på plats. Det gjorde det naturligtvis inte och då blev jag ombedd att göra en lista över material som de skulle ha med sig. Denna skickades till dem.

Till min förvåning dök de upp utan att ha med sig något material överhuvudtaget. Anledning?
Enligt projektansvarige fanns materialet på plats. Denne hävdar bestämt att han levererat materialet för 1 ½ år sen, i samband med att de påbörjat dragning av flexrör, montering av apparatdosor, etc. Detta håller jag inte med om. Jag menar att det är helt absurt att påstå detta särskilt med tanke på att jag tillfrågades om materialet fanns på plats eller om de skulle inhandla denna, samt att jag skulle förse dem med materiallistan.

Nu står det ord mot ord mellan mig och projektansvarige och därmed bollas jag fram och tillbaka mellan chefen och projektansvarige. Chefen skyller sålunda på att han minsann inte kan göra något åt saken utan hänvisar mig istället till den projektansvarige. Den projektansvarige i sin tur hävdar att materialet levererats, men att han inte kan fatta något beslut i ärendet och hänvisar därför till chefen.

Materialsumman som det tvistas om är ca 10 000 kr och består som sagt av det ovannämnda. Jag vill bara få detta slutfört, men naturligtvis är jag inte sugen på att stå för materialkostnaden igen. Denna har jag redan betalat.

All kommunikation och alla möten har från hela början skötts med chefen och inte projektansvarige. Att jag nu hänvisas till denne är väl märkligt.

Jag befinner mig i en tuff situation och vet ärligt talat inte vad jag ska göra hädanefter. Hur ser ni på det hela och har ni några tips eller rekommendationer kring hur jag ska handskas med denna situation? Vad hade ni gjort i det här sammanhanget?
Kan, det vara så att det kan ha varit inbrott någon gång under denna tiden?
 
Elfirman borde kunna visa upp en faktura på dina grejer, om det nu levererats. Men eftersom ni trixat med material och timmar, så kanske inte fakturan märktes korrekt! Aldrig bra att trixa med material och tid!:rolleyes: Vad säger det om elfirman, när man kommer med det förslaget, inte så seriöst va?!
Du säger att du betalat allt?! Innebär det att företaget begärt ut rotpengar för ett jobb som inte slutförts?:thinking:
Vilken soppa...
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
nzsc
Elfirman var en bifirma till en annan elfirma. Ganska kort efter att de påbörjat arbeten sommar 2018 bestämde sig chefen för bifirman att han och arbetaren, som numera är projektledare, att dessa två skulle starta egen elfirma. Från hösten 2018 fick jag veta att de har stängt ner filialkontoret och startat egen elfirma. Därtill tog de vid där de stannade och tog över ansvaret för eventuella garantiarbeten, skickade offerter, m.m.

Jag har tack och lov varit flitig med min mobilkamera. Nu när jag har gått igenom bilderna kan jag konstatera att de kommit med apparatdosor, flexslangar, kopplingsdosor, FQ/RQ-kablar, studsar, distansringar, elcentral, dvärgbrytare, fasskena, etc. Alltså ren installationsmaterial. Det är inga konstigheter kring det eftersom denna typ av material är installerat redan.

Det jag däremot är övertygad om är att de aldrig kommit med övrig installationsmaterial, såsom perilex, 2-v uttag, 1-v uttag, täcklock för kopplingsdosor, strömställare (kron/trapp/d-trapp), impulsfjädrar, dimmer, etc. Det är jag övertygad om till 100%! Den här typen av material finns överhuvudtaget inte på någon av de 100-tals bilder som jag fångat elmaterial med.

Chefen har aldrig varit närvarande på plats. Honom har jag bara träffat en gång i samband med ett möte. De var medvetna om mitt vacklande hälsotillstånd. I början av året mejlade jag chefen om att jag ville att de skulle komma och slutföra elarbeten och koppla in all el. Han undrade då om materialet fanns på plats, vilket jag naturligtvis svarade nej på. Då bad han mig att speca allt som de ska ha med sig. Nu när jag har gjort det skriver han att projektledaren är den som är ansvarig för arbetet hemma hos mig och att han inte har något med det att göra. När jag förklarar att han är den jag hela tiden haft kontakt med och ingått ett avtal med, får jag då veta att jag ingått ett avtal med firman som de varit bifirma till. Vill jag att de ska slutföra arbeten får jag anskaffa elmaterialet själv och därefter höra av mig till dem. I övrigt vill han inte veta av mig utan hänvisar till projektledaren.

Chefen verkar bara sitta på kontoret och ta in nya jobb. Fruntimmer hans sitter bredvid honom och är ekonomiansvarig. Projektledaren leder folk, som inte är elektriker, och säger till de vad de ska göra och hur. Vare sig projektledaren eller de övriga som jag träffat hittills har kunnat svenska utan kommunikationen har fått skötas på engelska.

Nej, det är inga polacker och det är inte svartarbete, även om jag börjar ifrågasätta ett och annat nu.

Som bevisning har jag en drös av fotografier från "byggarbetsplatsen", där elmaterial synd klart och tydligt, dock inga uttag, etc. Jag har hela tiden strävat efter att kommunicera via mejl samt sms, så allting finns sparat.

Men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Någon nämnde inbrott, det är uteslutet. Ingen hade tillgång till bostaden mer än jag och de själva. Det är möjligt att:
1) de har kommit med materialet och jag har stulit/gömt det för att tjäna någon tusenlapp på materialet
2) någon av "elektrikerna" har tagit ut det utan att chefen vet om och installerat kanske hos någon annan
3) de har aldrig kommit med materialet
4) i och med att tiden förflutit har de säkert haft det i bilen eller på lagret och tror nu att de lämnat det i bostaden

Men vad gör man liksom? Jag har ingen el och verkar inte få det heller om jag inte anskaffar materialet på egen hand.

Och jag har kammat igenom mitt förråd utan att hitta något. Och ja, de har tagit ut ROT för allting på förhand redan i fjol, men arbeten är ännu inte slutförda. Jag har försökt prata vett med chefen men han hänvisar mig till projektledaren som i sin tur slussar mig tillbaka till chefen och påstår att han lämnat material i bostaden för 1 ½ år sedan. Jag har försökt att ta i med hårdhandskarna och nämna i någon mening att vi får då avgöra tvisten i tingsrätten tillsammans med Skatteverket, men det verkar de strunta i.
 
  • Gilla
peroc63
  • Laddar…
Har de tagit ut ROT för ett jobb som inte är utfört kan du ju tipsa skatteverket så finns nog inte firman kvar så länge till.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Försök att få till ett gemensamt möte med både pl och chef för att diskutera fortsättningen. Helst på plats där ni kan se installationen men även på deras kontor vore bättre än att bara bli mera frustrerade via Mail.
Du har ett avtal med företaget som har organisationsnummret som står på fakturan - är det dom du pratar med nu? Och tillhör chefen och pl samma orgnummer?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Eftersom du har bevis i form av mail och sms där dom vill trixa med timmarna och lura till sig rotpengar så är det nog det du ska trycka på.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
nzsc nzsc skrev:
Vare sig projektledaren eller de övriga som jag träffat hittills har kunnat svenska utan kommunikationen har fått skötas på engelska.
Nu ringer varningsklockorna. Inhyrd arbetskraft från andra länder, eller folk som befunnit sig i Sverige så pass kort tid att de inte klarar svenska kan man ju undra hur de har tillgodosett sig svenska regler gällande elinstallationer? Hur ser det ut med behörigheter i övrigt i firman? Detta kompletterat med att de gärna fifflar med timmar och material gör att extra undersökningar av vad som gjorts hittills borde göras pronto.

Låter dessutom väldigt märkligt att du som kund ska speca materialet. Är du elektriker eller på annat sätt väldigt kunnig gällande elinstallationer? Firman jobbar oerhört märkligt. Det vettiga vore ju att skicka en behörig elektriker som går igenom den pausade installationen, noterar vilket material som saknas och tar med sig det nästa gång när de fortsätter med arbetet.

Gällande det saknade materialet, be att de presenterar dokumentation på när dessa beställdes. De ska ju ha inköpsfakturor med kund/projektnr etc. Hur ska de annars i efterhand hålla reda på vilken kund som ska debiteras vad?

Kan de visa övertygande dokumentation på detta finns ju alltid risken att nån har snott grejorna...

/S
 
  • Gilla
TickyNucker och 6 till
  • Laddar…
Här ringer ju hur många varningsklockor som helst.

Har firman överhuvudtaget rätt att utföra elarbeten?

Det stora felet här är ju att du har acepterat att omvandla materialkostnad till arbete. Därmed har både du och elfirman begått ett skattebrott med fängelse i straffskalan. Sannolikheten att åka fast må vara liten, men varför skulle du överhuvudtaget ta risken. Du hade ett fastprisavtal (?), finns ingen som helst anledning att acceptera någon ändring av betalningsmodellen, och framförallt inte till något kriminellt.

När det gäller materialet, så är det fortfarande elfirmans problem. De har ett fastprisavtal. Även OM de faktiskt hade levererat materialet till byggplatsen, så är det inte ditt problem om det försvinner, så länge du inte själv tagit det och sålt på blocket.

Allt det här är ju under förutsättning att ni faktiskt har ett avtal till fast pris. OM det är så att det istället är ett avtal om löpande räkning (du betalar för faktiska timmar, faktisk materialkostnad), där du har fått en kostnadsuppskattning, så får elfirman enigt konsumenttjänstlagen debitera max 15% mer än det uppskattade priset. Och det betyder inet att de slutar jobba när gränsen är uppnådd. De måste färdigställa det som de givit en kostnadsuppskattning på.

Med tanke på det du berättar om firman, skulle jag nog se till att få någon form av besitkning, innan du betalar ett öre mer.
 
  • Gilla
Stibbadrill och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.