Byggahus.se
GoC GoC skrev:
Har jag sagt att det skulle ändra på något då? Men tvivlar på att en grundentreprenör vet hur en fyllnad på 5m skall komprimeras, med valsvikt och antal överfarter för att nå erforderlig komprimeringsnivå på hela fyllningen. Men dom kanske har den kompetensen ock kan avgöra detta beroende på vilka massor som skall komprimeras och hur hög fyllningen är. Diskussion var ju i samband med att det talades om sämre tomter som ställde krav på stora markarbeten för att bli byggbara.
Jag kopplade ditt svar till mitt inlägg som du svarade på :D

Sen håller jag med om att alla inte har koll på 5 meters uppfyllnad, men då brukar man ta fram lite mer underlag innan grundläggning (y)
 
Det grundläggande (!) problemet idag är att man inte använder sin kunskap och erfarenhet för att lämna en så korrekt uppskattning man kan till kunden. Man har en totalentrepenad men med begränsning på mängden fyllnadsmassor, trots att att man mycket väl vet att det kommer gå åt mycket mer än det man specificerat. Givetvis gör man detta för att inte framställas som dyr jämfört med någon konkurrent som gör precis samma sak. Om detta inte var ett generellt problem i branschen skulle uppskattningarna av materialåtgången vara MYCKET närmare sanningen, vilket är vad slukund ska kunna förvänta sig också.

Det finns en lång tråd kring det juridiska i detta som jag tror fortfarande är läsvärd.
 
  • Gilla
byggarätt och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det grundläggande (!) problemet idag är att man inte använder sin kunskap och erfarenhet för att lämna en så korrekt uppskattning man kan till kunden. Man har en totalentrepenad men med begränsning på mängden fyllnadsmassor, trots att att man mycket väl vet att det kommer gå åt mycket mer än det man specificerat. Givetvis gör man detta för att inte framställas som dyr jämfört med någon konkurrent som gör precis samma sak. Om detta inte var ett generellt problem i branschen skulle uppskattningarna av materialåtgången vara MYCKET närmare sanningen, vilket är vad slukund ska kunna förvänta sig också.

Det finns en lång tråd kring det juridiska i detta som jag tror fortfarande är läsvärd.
Ursäkten att så gör alla är ingen ursäkt som löser lurendrejeriet!
 
Det var inte det jag skrev. Eller hur?
 
A Autodidak1 skrev:
Skojar du? Hur menar du att det ska gå till?

Du får gärna göra om hela bygglovsprocessen för hela Sverige så det blir bra.

Bygglovsansökan sker tidigt i processen, ofta innan detaljer är klara om du inte visste det.

Bygglovet tvinga dig att ändra på placering, utformning mm som ändrar på förutsättningarna. Gäller inte bara villor utan all byggnation.
Tjäna...
Är det inte märkligt att samhället har bygglov för att säkra att byggnader tjänar allmänhetens intressen men inte de som bygger sitt eget hus???
Självklart så är dagens bygglovsprocess helt otillräcklig och bidrar till att husföretag kan ha lägre kompetens som företag än korvkiosker!
I alla byggprojekt som jag har varit inblandad i så ökar problemen med olika installationer och de allt besvärligare avstyckningar och omöjliga postnummertomter som ska tjäna som uppställningsplats för New England Romantic special på minimi tomter?
Värsta exemplet jag sett var en tomt i Nynäshamn med en bergssida där tomten blev en insprängd krypta med färdigt hus parkerat!
Väderstrecket var norrläge på tomten
 
  • Ledsen
kest
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det var inte det jag skrev. Eller hur?
Har jag inte sagt utan ett tillägg till ditt
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Tjäna...
Är det inte märkligt att samhället har bygglov för att säkra att byggnader tjänar allmänhetens intressen men inte de som bygger sitt eget hus???
Självklart så är dagens bygglovsprocess helt otillräcklig och bidrar till att husföretag kan ha lägre kompetens som företag än korvkiosker!
I alla byggprojekt som jag har varit inblandad i så ökar problemen med olika installationer och de allt besvärligare avstyckningar och omöjliga postnummertomter som ska tjäna som uppställningsplats för New England Romantic special på minimi tomter?
Värsta exemplet jag sett var en tomt i Nynäshamn med en bergssida där tomten blev en insprängd krypta med färdigt hus parkerat!
Väderstrecket var norrläge på tomten
För mig är ditt svar ett ickesvar, förstår inte vad som är fel på processen i dag enligt dig och hur du vill ändra det. Vad är det är fel i PBL menar du?

Om folk vill bygga på krångliga tomter så får man det, vill du förbjuda det?
 
C crazytok skrev:
@Joakimpersson91

Hur gick det? Antar att du tagit upp detta med husleverantören?
Ja, vi har pratat med dom och dom förstod oss och ansåg själva att detta är något man kunde tittat på tidigare för att göra en uppskattning till oss. Dom kollade på tomten väldigt sent (någon dag innan bygget) men dom skulle ta detta vidare för att se vad man kan göra. Så det känns väldigt skönt.

Vill tillägga att detta bara är för själva huset + carport/uppfart. Enligt geoundersökningen så var där mycket matjord på tomten och någon gammal väg. Så det påverkar också såklart.
 
J Joakimpersson91 skrev:
Ja, vi har pratat med dom och dom förstod oss och ansåg själva att detta är något man kunde tittat på tidigare för att göra en uppskattning till oss. Dom kollade på tomten väldigt sent (någon dag innan bygget) men dom skulle ta detta vidare för att se vad man kan göra. Så det känns väldigt skönt.

Vill tillägga att detta bara är för själva huset + carport/uppfart. Enligt geoundersökningen så var där mycket matjord på tomten och någon gammal väg. Så det påverkar också såklart.
Kul med uppdatering!

Det är alltid tråkigt då man råkar ut för dålig mark. Ofta gör man ingen geoundersökning om marken runt omkring är bra, då gräver man bara till fast botten.

Det värsta jag råkat ut för är en kund som byggde på en tomt som såg kanonbra ut, men där hade det varit en byasåg för 50 år sedan. Typ 2-3 meter sågspån att ta bort...
 
  • Ledsen
maximm
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
För mig är ditt svar ett ickesvar, förstår inte vad som är fel på processen i dag enligt dig och hur du vill ändra det. Vad är det är fel i PBL menar du?

Om folk vill bygga på krångliga tomter så får man det, vill du förbjuda det?
Det jag vill är att människor ska få hjälp av byggnadsnämnden att inte hamna i händerna på oseriösa hustillverkare och fuskbyggare
 
B byggarätt skrev:
Det jag vill är att människor ska få hjälp av byggnadsnämnden att inte hamna i händerna på oseriösa hustillverkare och fuskbyggare
Jättebra sagt, men vad tycker du är problemet och hur vill du lösa det?

Ska man inte få anlita vem man vill och ska byggnadsnämnden sitta och kontrollera avtalsförhållanden mellan husföretag, entreprenörer och byggherrar?!?
 
A Autodidak1 skrev:
Jättebra sagt, men vad tycker du är problemet och hur vill du lösa det?

Ska man inte få anlita vem man vill och ska byggnadsnämnden sitta och kontrollera avtalsförhållanden mellan husföretag, entreprenörer och byggherrar?!?
Nej men när man söker bygglov så bör handlingar upprättas krävas så att man kan lösa tex kontraktsskrivning på markarbeten så att inte oseriösa aktörer kan lura bostadsköparen på schakt sprängning markplanering med fel massor och miljönedskräpning
 
B byggarätt skrev:
aktörer kan lura bostadsköparen på schakt sprängning markplanering med fel massor och miljönedskräpning
Det är samtidigt inte lätt för en entreprenör att lita på en kund om att alla förhållande är helt perfekta, "bara skrapa lite på ytan och strö lite på ytan". Så blir det både sprängning och pålning och en massa till tippen med provtagning på varje lass.

I TS fall kan jag gissa att provtagning ej var gjord. Sonderingsborrning, inmätning koordinat hela tomten. Vem skall ta denna kostnad?
Det finns en massa geotekniska undersökningar som går att utföra, men som kostar lika mycket eller mer än att bara göra jobbet. Detta kunde varit gjort innan man köpte tomten.
Sedan finns det en möjlighet att TS blev blåst!
 
K kest skrev:
Det är samtidigt inte lätt för en entreprenör att lita på en kund om att alla förhållande är helt perfekta, "bara skrapa lite på ytan och strö lite på ytan". Så blir det både sprängning och pålning och en massa till tippen med provtagning på varje lass.

I TS fall kan jag gissa att provtagning ej var gjord. Sonderingsborrning, inmätning koordinat hela tomten. Vem skall ta denna kostnad?
Det finns en massa geotekniska undersökningar som går att utföra, men som kostar lika mycket eller mer än att bara göra jobbet. Detta kunde varit gjort innan man köpte tomten.
Sedan finns det en möjlighet att TS blev blåst!
Visst går det luras... men en branch som luras borde få skit för det
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Visst går det luras... men en branch som luras borde få skit för det
B byggarätt skrev:
Visst går det luras... men en branch som luras borde få skit för det
Jo ett företag i Uddevalla var sakkunniga experter på att läsa och tolka kontrakt och hitta extrakostnader ÄTA (ändrings tilläggs arbeten).
Allt som inte var med noga beskrivet och möjligen skapat för att få till ÄTA. Fakturorna haglade alltid in på minsta tillägg utan pardon. Minns att jag var med på ett möte för att få till en beskrivning som de omöjligen kunde salta, Oavsett hur högt ett sådant anbud skulle bli, bara det inte kom tillkommande kostnader.
En bra underlag behöver endera vara tjock som en bibel.
Eller. Allt skall ingå!
Anbudet blir därefter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.