Hej,

Vi har kommit en bit i bygget av vårt nya hus. Vi bygger med en leverantör som har totalt entreprenad.

Vi visste att det skulle behövas fyllas upp för att få huset i nivå med vägen men vi hade ingen aning om hur mycket. Nu kommer det komma en räkning på över 250 000 kr som bara gäller uppfyllnad av tomten. Det har gått över 1 100 ton till detta.

Vi hade aldrig kunnat tänka oss att det skulle behövas så här mycket och leverantören hade aldrig varit med om ett det skulle behövas så mycket.

Det jag undrar är vems ansvar detta ligger hos, vi hade ju hoppats på att leverantören skulle kunnat ge oss någon form av uppskattning om hur mycket. Dom berättade för oss att dom är ute och tittat på tomten innan.

Dom har ju inte ljugit för oss men dom har samtidigt inte sagt något om det.

Är det bara att betala detta utan ställa frågan till dom eller är det något dom borde berättat för oss och haft med i en kalkyl?

Jättetacksam för svar.
 
Normalt sett så är det bara att betala.

Massor är svåra att beräkna och det brukar bara ingå en relativt liten fast mängd i avtalet. Just markarbeten är den post som ofta kan avvika mest från en kalkyl.

Men kolla avtalet du skrivit för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tack för svar. Vi har inga problem att betala den, men känns givetvis som en sur "extra" kostnad. Vi fick höra av dom att dom skulle kolla på tomten och då kan man tänka sig att dom skulle sett det och meddelat oss så vi kunde räknat med det.
 
A Autodidak1 skrev:
Normalt sett så är det bara att betala.

Massor är svåra att beräkna och det brukar bara ingå en relativt liten fast mängd i avtalet. Just markarbeten är den post som ofta kan avvika mest från en kalkyl.

Men kolla avtalet du skrivit för säkerhets skull.
Massor är inte på något vis svåra att beräkna. Det handlar bara om att föranlett mer än bara titta. Lite avvägningar av befintlig tomt och en enkel kalkyl på volymbehovet för att fylla upp till behövlig nivå så får du ett fullgott underlag för att kunna göra en kostnadsuppskattning. Men det är så klart enkelt att skylla på att det är svårt att bedöma och komma med en saftig räkning efteråt.
 
  • Gilla
Quartto och 7 till
  • Laddar…
Håller med GoC, har man tittat på tomten och vet hur hög marken behöver bli är det en oerhört enkel sak att räkna ut hur stor volym som behöver tillsättas. Tycker man ofta ser frågor om just det här. Känns ibland som att man tar chansen att få ut en gött saltad tilläggsfaktura för något som man mycket väl kan lämna pris på från början.

Det blir ju en helt annan sak om man måste frakta bort massor som inte går att bygga på och sen ersätta med bättre massor, men då är det inte uppfyllnad, då är det något annat...
 
  • Gilla
Lassh
  • Laddar…
Håller också med om att dom borde kunnat "förvarna" om det så att vi kunde haft med det i vår första kalkyl. Men tror ni detta är något med kan förhandla om?

Har inte kollat igenom avtalet till 100% angående detta, men är det värt att ta upp detta med dom och berätta att man tycker det är "dåligt" och att vi gärna ser någon form av kompensation.
 
Om du har totalentreprenad till fastpris, utan friskrivningar. Då ligger det till 100% på byggfirman.

Men det förekommer "nästan aldrig" att man verkligen har ovillkorligt fastpris på markarbeten. Troligen finns det någon form av friskrivning i stil med att 200 ton ingår.

Sedan kommer man in på juridiska spetsfundigheter. Även om det finns friskrivningar, så har entreprenören åtagit sig att bygga en grund, visselrigen med brasklappen att det kan bli extra. Men man kan hävda att entreprenören har åtagit sig att bygga en grund på tomten som han har inspekterat. Och att det smäller högre än uppgiften om max 200 ton. Det är en väg att gå som absolut inte är säker, och entreprenören lär bli rätt sur om du försöker. Så man får balansera det lite.

Om du väljer att försöka gå en sådan väg, bör du nog konsultera en jurist för att slipa på argumentet.

En seriös entreprenör borde skämmas ögonen ur sig om han inte kan se skillnad på 200 ton och 1100 ton. fast 200 är ju bara ett exempel, det kanske är 500 mot 1100 eller ännu närmare.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
T
Som andra skriver, massor är dyrt. Transporterna är det som kostar mest.

Man måste vara extra noggrann när det kommer till detta, dessvärre tänker inte ens många på detta.

Jag antar att ni inte hade ett fast pris på detta? Som Hempularen skriver så brukar det framgå hur många ton som ingår, allt utöver detta kostar. Dock bör markentreprenören ha informerat dig om detta innan, det är inga småsummor du fått på faktura.

Om jag var dig skulle jag be om kvitton på alla massor, där skall framgå totalvikt. Jämföra detta med avtalet (hur mycket som skall ingå), sedan försöka komma fram till en rimlig summa. Du kan även leta i kontraktet efter något i stil med: "Vid massor utöver det som inkluderas skall kund informeras"
 
Hur stor är tomten? Det handlar om runt 25 fulla lass med bil och släp som dom kört dit. Är det en extremt ojämn och kuperad tomt? Jag tycker du ska ifrågasätta den mängden som dom påstår att dom levererat. Det skulle inte förvåna mig om dom blåst dig och kört tio lass till dig och resten till nått annat bygge.
 
  • Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
Väldigt tacksam för alla svar.

Det ingår 1,3 ton per boarea, vilket blir ca 200 ton. Och vi var medvetna om att det behövdes mer. Men enligt vår kontrollansvarig (som vi känner väldigt väl) så är det rätt mängd som lagts ut.

66.30 är det enligt bygglovet. Så det är ju en del. Sen ska det fyllas upp 3 m ut från huset, så där är med lite extra.

Dom förvarnade när dom var där ute och grävde, att det kommer gå åt en del (vi försökte få reda på ungefär hur mycket, men det kunde han inte säga sa han). Men det är i mina ögon väldigt sent att återkoppla med hur mycket det gick åt när dom är klara.

Vi skulle velat att en uppskattning innan dom satt igång. För detta kunde ju inneburit att vi inte skulle haft råd med denna extra kostnaden.
 
Om dom hade sagt till er att det skulle krävas fyllnadsmassor för 250.000kr, hade ni avbrutit bygget då?

Normalt gör dom iaf en uppskattning, så ni borde ju ha fått veta att det skulle tillkomma en kostnad på 200-300.000kr iaf.

Men allt beror ju på vad det står i ert kontrakt?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J Joakimpersson91 skrev:
Hej,

Vi har kommit en bit i bygget av vårt nya hus. Vi bygger med en leverantör som har totalt entreprenad.

Vi visste att det skulle behövas fyllas upp för att få huset i nivå med vägen men vi hade ingen aning om hur mycket. Nu kommer det komma en räkning på över 250 000 kr som bara gäller uppfyllnad av tomten. Det har gått över 1 100 ton till detta.

Vi hade aldrig kunnat tänka oss att det skulle behövas så här mycket och leverantören hade aldrig varit med om ett det skulle behövas så mycket.

Det jag undrar är vems ansvar detta ligger hos, vi hade ju hoppats på att leverantören skulle kunnat ge oss någon form av uppskattning om hur mycket. Dom berättade för oss att dom är ute och tittat på tomten innan.

Dom har ju inte ljugit för oss men dom har samtidigt inte sagt något om det.

Är det bara att betala detta utan ställa frågan till dom eller är det något dom borde berättat för oss och haft med i en kalkyl?

Jättetacksam för svar.
Vem är leverantören?
 
Till att börja med är det viktigt att veta vilken entreprenadform ni har.
Är det en totalentreprenad, eller en utförandeentreprenad?
En totalentreprenad innebär att entreprenören projekterar och bygger.
En utförandeentreprenad innebär att entreprenören bygger det ni projekterat.

Jag får känslan av att det är en generalentreprenad, en typ av utförandeentreprenad där ni anlitat en entreprenör för att under dennes flagg bygga alla olika delar av huset.

Rent krasst innebär det att du tillsammans med din projektör (sannolikt husleverantören) borde ha sett denna kostnad innan bygget påbörjades.
Om det är en totalentreprenad borde entreprenörens projektör sett denna kostnad innan bygget påbörjades.

När det kommer till det juridiska är det ändå en liten djungel, tyvärr. Solklart är att projektören kostnadsfritt ska rätta sin handling. Men eftersom det borde ha ingått är kostnadsökningen för höjningen ok. En projektör kan bara belastas för fel som orsakat merkostnader på grund av felet.

Med det sagt hade jag oavsett entreprenadform gått till den som hjälpt mig att projektera.

Ett passus är: Framgår tomtens ursprungliga höjd och den höjd som den ska ha i slutändan av handlingarna som upprättats?
Då vill jag mena att kostnaden är fullt beräkningsbar utifrån ritningen och de har räknat fel. Då hade jag också gått på entreprenören och frågat varför de endast räknat med 200ton när det klart och tydligt framgår av handling att mer krävs.
 
D jonas_t skrev:
Till att börja med är det viktigt att veta vilken entreprenadform ni har.
Är det en totalentreprenad, eller en utförandeentreprenad?
En totalentreprenad innebär att entreprenören projekterar och bygger.
En utförandeentreprenad innebär att entreprenören bygger det ni projekterat.

Jag får känslan av att det är en generalentreprenad, en typ av utförandeentreprenad där ni anlitat en entreprenör för att under dennes flagg bygga alla olika delar av huset.

Rent krasst innebär det att du tillsammans med din projektör (sannolikt husleverantören) borde ha sett denna kostnad innan bygget påbörjades.
Om det är en totalentreprenad borde entreprenörens projektör sett denna kostnad innan bygget påbörjades.

När det kommer till det juridiska är det ändå en liten djungel, tyvärr. Solklart är att projektören kostnadsfritt ska rätta sin handling. Men eftersom det borde ha ingått är kostnadsökningen för höjningen ok. En projektör kan bara belastas för fel som orsakat merkostnader på grund av felet.

Med det sagt hade jag oavsett entreprenadform gått till den som hjälpt mig att projektera.

Ett passus är: Framgår tomtens ursprungliga höjd och den höjd som den ska ha i slutändan av handlingarna som upprättats?
Då vill jag mena att kostnaden är fullt beräkningsbar utifrån ritningen och de har räknat fel. Då hade jag också gått på entreprenören och frågat varför de endast räknat med 200ton när det klart och tydligt framgår av handling att mer krävs.
Vi har totaltentreprenad. Och det framgår i ritningarna. Jag ska prata med dom imorgon och se hur dom ställer sig till det.

Hur som haver, så skulle det inte gått att bygga utan denna uppfyllnaden men det kom som en chock..
 
Då skulle jag i ditt fall verkligen stå på mig.
Det låter nästan som att entreprenören skrivit sina 200 ton i kontraktet för att få jobbet, inte för att han trodde att det räckte.

Det kan vara bra att veta att kontraktet normalt gäller före ritning.
Men i det fallet de tar upp det skulle jag trycka hårt på att du är lekman och inte kan bedöma åtgången av utfyllnadsmaterial, men de som fackman ska kunna det och att de missat eller ignorerat vad som framgår av handlingen måste vara deras bekymmer.

Den här typen av problematik tycker jag ska vara mycket tydligare reglerat. Om du har gjort allt rätt, gett alla underlag för att man ska kunna räkna korrekt på jobbet, för att en inkompetent (eller omoralisk) entreprenör sedan skriver in i kontraktet vad han lämnar pris på och därmed lämnar över ansvaret att hålla koll på mängder till motparten. Det ska inte få förekomma, speciellt inte mot en privatperson.
 
  • Gilla
parnyman och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.