Byggahus.se
D Daniel 109 skrev:
Jag håller med om tanken är för liten. Men jag vet att pannan är fullt rimlig.
rimlig för vad? alla hus är olika och det går väl inte att säga att det som är rimligt för en ska vara rimligt för alla. Allt hänger väl på hur mycket värme som pyser ut och som det låter på ts så är det ganska dragigt. Ungefär som hos mig.........
Om värmen sjunker snabbt i tankarna så går det ju åt värme, det kommer man ju aldrig ifrån och hur ofta man sen får elda beror ju på pannstorlek. Ju mer värme det går åt och ju mindre panna man har ju oftare blir det ju. Har man en större panna så går det snabbare att få upp tempen och man eldar mindre. Ganska logiskt.
Går det åt mycket värme och huset är stort så tror jag mer att man får leva med sånt här. Man kan liksom inte jämföra med andra som eldar en gång i veckan i supertäta hus och det spelar liksom ingen roll hur man dimensionerar saker och ting.
Det stora problemet är fortfarande att värmen tar sig ut hela tiden och effektbehovet blir stort.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
TS har inte skrivit på några dagar, men vad har du för temp på tankarna vid max och vad är tempen på morgonen i dom.
 
S Stefan1972 skrev:
rimlig för vad? alla hus är olika och det går väl inte att säga att det som är rimligt för en ska vara rimligt för alla. Allt hänger väl på hur mycket värme som pyser ut och som det låter på ts så är det ganska dragigt. Ungefär som hos mig.........
Om värmen sjunker snabbt i tankarna så går det ju åt värme, det kommer man ju aldrig ifrån och hur ofta man sen får elda beror ju på pannstorlek. Ju mer värme det går åt och ju mindre panna man har ju oftare blir det ju. Har man en större panna så går det snabbare att få upp tempen och man eldar mindre. Ganska logiskt.
Går det åt mycket värme och huset är stort så tror jag mer att man får leva med sånt här. Man kan liksom inte jämföra med andra som eldar en gång i veckan i supertäta hus och det spelar liksom ingen roll hur man dimensionerar saker och ting.
Det stora problemet är fortfarande att värmen tar sig ut hela tiden och effektbehovet blir stort.
Jag har som jag tidigare nämt ett liknande hus och en liknande panna.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har som jag tidigare nämt ett liknande hus och en liknande panna.
Ja men ni har inte samma hus? Vi kan ju nästan utgå ifrån att ditt hus kanske är lite tätare än ts hus? Att tempen i tankarna sjunker fort och det måste eldas mycket och lite för ofta kan ju inte tillskrivas annat än effektbehovet ?
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Nej, vi har inte samma hus. Men mitt saknar också isolering och är liknade i storlek. Så det är stora likheter. Mina tankar är dock större. Pannans vedvolym är enligt mig en klart viktigare faktor än effekten.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
emwgrni emwgrni skrev:
den funkar om du förser den med en pelletsbrännare som kan "pytsa" in värme kontinuerligt under dygnet.
Pellets låter som en vettig kompromiss.
Det är väl Bonus gjord för dessutom?
 
Ät det någon som känner till en modern dubbelpanna liknande tex Baxi duo plus, Eryl dp mfl?
Där eldar man ved i en lucka och pellets eller olja i en annan.
När värmen i tanken är slut så startar brännaren automatiskt.

Låter ju väldigt praktiskt men verkar inte finnas idag.
 
Tombrittberg
D Daniel 109 skrev:
Jag har som jag tidigare nämt ett liknande hus och en liknande panna.
Liknande panna?
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, vi har inte samma hus. Men mitt saknar också isolering och är liknade i storlek. Så det är stora likheter. Mina tankar är dock större. Pannans vedvolym är enligt mig en klart viktigare faktor än effekten.
Absolut visst är det så men det jag menar är ju att även om en ts panna mycket väl räcker till precis som den gör för dig så är ju ändå grundproblematiken att ts får elda så ofta och det verkar inte vara optimalt. Det är ju där valet av panna kommer in. Man kan säkert hålla huset varmt med en 10kw panna också om man bor i pannrummet hela tiden. Vill man däremot minimera eldningstillfällena och samtidigt ha ett stort dragit hus, ja då återstår inte mycket än mer vatten och större panna som värmer allt vatten på kortast möjliga tid.
Skaffar man mer vatten och behåller en liten panna så är man ju fortfarande i det läget att det tar tid och blir mycket eldning för att få det varmt.
 
Att det inte räcker tillräckligt länge med uppvärmda tankar beror enbart på volymen i tankarna. Antalet i lägg beror på pannans vedvolym, pannans effekt är helt sekundärt.
 
Hur eldar du?
Eldar du bara när du är hemma eller åker du till jobbet med pannan igång?
Hur kyls tankarna ner. Dvs har du bra skiktning?
Är pannan kall när du ska elda igen eller är den varm. Dvs kan den kyla värmen från tankarna ut i skorstenen.
Är pannrummet ett dåligt isolerat utrymme eller en del av huset som ändå tjänar på att värmas?
 
D Daniel 109 skrev:
Att det inte räcker tillräckligt länge med uppvärmda tankar beror enbart på volymen i tankarna. Antalet i lägg beror på pannans vedvolym, pannans effekt är helt sekundärt.
ja såklart men vedmagasinets storlek brukar gå hand i hand med effekten.........Blir ju konstigt med en panna designad för låg effekt och som har plats för mycket ved.
 
D Daniel 109 skrev:
Att det inte räcker tillräckligt länge med uppvärmda tankar beror enbart på volymen i tankarna. Antalet i lägg beror på pannans vedvolym, pannans effekt är helt sekundärt.
Pannans effekt är det som talar om hur fort du värmer vattnet , dvs hur länge man behöver elda för att värma tankarna.
Vedvolymen talar om hur många inlägg man behöver göra vid varje eldningstillfälle.
 
Som jag gör nu så eldar jag 2 pannor på morgonen. Tankarna 90 grader från topp till botten. När jag kommer hem 12 timmar senare är tankarna 60-80 grader i topp och då är det mellan -5 till -10 grader ute. Så då lägger jag in en panna till på kvällen. Funkar ner till -30 nånstans då det blir lite svårt att elda så mycket som krävs men jag tänkte sätta in en tank till och en elpatron. Så längde det hållwr sig under -20 grader så funkar 2 pannor på morgonen och en på kvällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.