Byggahus.se
Hej,
Ny här. Hoppas jag har placerat min tråd rätt.
Sökte en del men hittade inte något som svara direkt på mina funderingar.

Är väldigt intresserade av att bygga hus. Har tittat på en del hur och fallit för ett som kostar 3.600.000kr med totalentreprenad. Då vi önskar en del tillval samt bygga ut för att få en separat lägenhet som sitter ihop med huset (likt fiskarhedens koltrasten) så räknar vi +700.000 på huspriset. efter ett snabbt estimat av tillverkaren.

Bor i Sthlm och tittar på tomter i ett par kringliggande kommuner. Vi kan säga Nacka.

Är nyfiken på vad ett helt bygge skulle gå på för att se om vi har råd.

Vad saknas i denna kalkyl? Ser den realistisk ut?
Är det någon av er som nyligen byggt som har ett kalkylblad som vi kan få se på?


Pris tomt 4.000.000
Lagfart 60.000
Pantbrev 80.000

Geotekninsk markundersök 20.000
Markarbete 750.000 (en del berggrund i Nacka samt många skafttomter där väg behövs)

Bygglov 55.000
Kontrollansvarig 15.000
Slut samt delbesiktning 10.000

Vatten Avlopp 150.000
Fiber 20.000

Hus - tot entreprenad 3.600.000
tillval + lgh 700.000
altan+så gräs 100.000

Totalt 9.560.000

Vänligen

Odla
 
T
Är du säker på kostnaden för V/A? Låter lågt, tror närmare 170-180 tkr.

Elanslutning: 25-35.000
Utsättare: cirka 20.000
Sotare: ?
OVK: ?

Hur stor altan skall du, ska du bygga själv?
 
Hemmakatten
Elanslutning för en skafttomt lär gå på mer. Kan bli stora kostnader för att dra och gräva ner VA, el, fiber. Tycker också altan + gräsmatta som behöver underarbete är alldeles för lågt beräknat. Grundarbeten är inte heller billigt, vad ingår från hustillverkaren?

Med en så dyr tomt och beräknad totalkostnad skulle jag anlita en arkitekt, bygga i lösvirke och få ett hus anpassat till tomten och familjen. Behöver inte alls bli dyrare än ett katalighus. Blir också ett högre marknadsvärde med ett unikt hus.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
coconut
Gällande pantbrev så är det en kostnad på vad allt man lånar till vid slutfinansieringen. 80 000 i ditt exempel innebär att lånet är på 4 miljoner.

Ska man istället räkna att ni lånar 85% av beloppet så landar man på över det dubbla för pantbreven. Men klarar ni er med lån på 4 miljoner så håller ju kalkylen där.
 
Tack för alla svar.

T Thomas' skrev:
Är du säker på kostnaden för V/A? Låter lågt, tror närmare 170-180 tkr.

Hur stor altan skall du, ska du bygga själv?
Altan kommer bli 30-40m2. Kommer kanske göra den själv beroende på vad allt som allt landar på.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Elanslutning för en skafttomt lär gå på mer. Kan bli stora kostnader för att dra och gräva ner VA, el, fiber. Tycker också altan + gräsmatta som behöver underarbete är alldeles för lågt beräknat. Grundarbeten är inte heller billigt, vad ingår från hustillverkaren?

Med en så dyr tomt och beräknad totalkostnad skulle jag anlita en arkitekt, bygga i lösvirke och få ett hus anpassat till tomten och familjen. Behöver inte alls bli dyrare än ett katalighus. Blir också ett högre marknadsvärde med ett unikt hus.
Underarbete för altan + gräsmatta ska vara inkluderat i de 750.000kr som markarbetet kostar.
Kollat arkitekt och lösvirke men har inte en chans att få det med totalentreprenad under 5Mkr. Isf behöver det vara mindre och vi önskar 180-200m2 och minst fem sovrum.

coconut coconut skrev:
Gällande pantbrev så är det en kostnad på vad allt man lånar till vid slutfinansieringen. 80 000 i ditt exempel innebär att lånet är på 4 miljoner.

Ska man istället räkna att ni lånar 85% av beloppet så landar man på över det dubbla för pantbreven. Men klarar ni er med lån på 4 miljoner så håller ju kalkylen där.
Tack. Det visste jag inte. Där har jag missförstått. Kommer dock inte påverka så mkt då lånet inte är så högt som 85.
 
Jag måste bara fråga, vad för arkitekt har du varit i kontakt med som inte kan rita ett hus på 200m2 för under 5 mille?!?
Tyvärr finns det många arkitekter som inte förstår yrkesroll att hjälpa kunden att hitta hem. Lite som att dom vill förverkliga sig själva i projekten.

Jag skulle råda dig att ringa runt till ett helt gäng arkitekter och berätta ditt utgångsläge och be om ett förutsättningslöst möte på 30 minuter. För jag kan garantera dig att du kan få ett arkitektritat hus för under 20k /m2.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
T
Mitt bästa råd är att försöka räkna på vad tomten kan kosta dig att få i ordning, där har du garanterat den största utgiften som du inte räknat med. Spränga, schakta, jordmassor, singel, marksten, stödmur, grävmaskin+transporter (dyrast!) osv osv... Många tror att man kastar på lite matjord så är det klart sedan.
 
Jag reagerade nog mest på altan/gräs. Gräs är billigt men underarbetet kostar multum.
7000 kr för en 12 ton lämplig jord tror jag vi betalde för några år sen. Kan meddela att 12 ton är förvånansvärt lite...

Altan kostar 500-1000 kr/kvm men då gör du det mesta själv.
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Jag reagerade nog mest på altan/gräs. Gräs är billigt men underarbetet kostar multum.
7000 kr för en 12 ton lämplig jord tror jag vi betalde för några år sen. Kan meddela att 12 ton är förvånansvärt lite...

Altan kostar 500-1000 kr/kvm men då gör du det mesta själv.
Ja, verkligen. Vi spred ut 40 ton jord hos oss.
 
T
Byurn Byurn skrev:
Ja, verkligen. Vi spred ut 40 ton jord hos oss.
Ju mer massor du lägger på, desto mindre matjord behöver du. Jag var uppe på 30.000kr för matjorden, men tack vare att jag fått tag på massor, så hamnar notan på 9.000kr istället.
 
T Thomas' skrev:
Ju mer massor du lägger på, desto mindre matjord behöver du. Jag var uppe på 30.000kr för matjorden, men tack vare att jag fått tag på massor, så hamnar notan på 9.000kr istället.
Jo, men man vill ha viss tjocklek på lagret med finjord också.

40 ton kostade iofs "bara" 12000 eller så
 
T
Byurn Byurn skrev:
Jo, men man vill ha viss tjocklek på lagret med finjord också.

40 ton kostade iofs "bara" 12000 eller så
Absolut, men ju mer massor man har under, desto mindre matjord behöver man beställa. Dock trodde jag knappt att det fanns sten i matjord, men så är inte fallet. Så blev faktiskt lite besviken, inte mycket bättre än dom massor jag fått tag på.
 
Mindre poster jag saknar:
Tillfällig elanslutning
Byggström
Kostnader för ev. byggnadskreditiv (ränta)
Fastighetsskatt under byggtiden

Många små kostnader adderas snabbt ihop under ett bygge. Och till sist en större post jag skulle kalkylera för - oförutsett (eller övrigt, ÄTA... vad man nu väljer att kalla den). Tycker det är bra att redan från början ha med en sådan post så det inte behöver knapras av andra poster så fort något oväntat dyker upp.

Sen är det vissa kostnader som kan komma kopplade till specifika fastigheter (tomter) såsom gatukostnader, avgift till samfälligheter och ev. ersättning till samfälligheter om andelstal för fastigheten behöver höjas eller om man vill gå med i samf. för fiber t.ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.