Byggahus.se
Svartmögel i skarvar mellan våtvägg och golv med synliga mögelspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Har ni något/några tips hurman blir av med svartmögel i skarvarna mellan våtvägg och våtmatta? Jag har försökt med lite husmorstips som citron- och ättiks-vatten, men utan att lyckas. Ursäkta dålig bildkvalitet:)
 
Tvätta med klorin brukar vara ett vanligt tips. Jag har dock inte haft anledning att prova själv...
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Klorin fungerar bra, det bleker bort svampen. Dess effektivitet styrs av exponeringstiden. Maximera exponeringstiden genom att höja luftfuktigheten (duscha på golv och väggar) och plugga ventilationen. Spreja på klorin och vänta t ex över natt.
 
  • Gilla
Anders-Boman och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att det är mögel? Om det är hårt och måste skrapas bort kan det vara kalk med järnoxid. Det finns ju både kalk och järn i dricksvatten och när vattnet avdunstar blir kalken kvar. Järnet oxiderar och blir svart.
 
Klorin spray är bra för den är lite trög och lätt att lägga på samt att den är kvar länge. Hade samma problem med en siliconsträng som svartnade, hade på sprayen och lät det vara över natten. Spolade av på morgonen och det har inte kommit tillbaka ens efter flera år.
 
  • Gilla
Viskan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klorin fungerar bra, det bleker bort svampen. Dess effektivitet styrs av exponeringstiden. Maximera exponeringstiden genom att höja luftfuktigheten (duscha på golv och väggar) och plugga ventilationen. Spreja på klorin och vänta t ex över natt.
Sprid inte okunskap! Många är och blir sjuka av olika typer av mögel. Dessa hemmapåhitt till lösningar är som att tejpa över varningslampan i bilen, syns det inte så finns det inte...
 
Axelida,
Axelida Axelida skrev:
Sprid inte okunskap! Många är och blir sjuka av olika typer av mögel. Dessa hemmapåhitt till lösningar är som att tejpa över varningslampan i bilen, syns det inte så finns det inte...
Vad är det för dumheter? Klorin dödar möglet, sedan är det bara att torka bort. Vari ligger okunskapen tycker du?
 
  • Gilla
Viskan och 6 till
  • Laddar…
Inga skrämskott ska ges till någon som frågar, det är av ondo,
Inte säkert att det är svartmögel, är det silikonat så kan det vara tvålrester/hudrester som svartnar på ytan av silikonet, skär bort det svarta med en kniv, men var försiktig så du inte skadar tätskiktet i botten av glipan mellan golv och vägg, har själv inte något vid golvet/vägg men hade däremot vid skarv vägg/duschvägg som skars bort och nytt bättre sattes dit.
 
  • Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
Det är frågan om exponering. Dvs tid och koncentration.
Det skulle förvåna storligen om lite svart i några skarvar skulle ge upphov till problem.

Sjuka hus är ngt helt annat. Helt andra exponeringstider, och koncentrationer, samt att det inte bara är enstaka mögelsporer utan cocktails av olika ämnen och olika typer av mögel.

Pröva klorin, och återkom gärna med feedback på hur det gick (bildbevis!). :)
Klorin som bildar klorgas är däremot direkt farligt, så vidta lämpliga skyddsåtgärder. (Nu blir det ju inte fatala mängder klorgas av klorin, men det blir tillräckligt för att irritera i luftvägarna, så undvik att andas in ångorna så mkt det går.)
 
Axelida Axelida skrev:
Sprid inte okunskap! Många är och blir sjuka av olika typer av mögel. Dessa hemmapåhitt till lösningar är som att tejpa över varningslampan i bilen, syns det inte så finns det inte...
Jag hoppas du inte tror att några kvadratcentimeter på en fog i badrummet gör att man blir sjuk? Det är förmodligen mycket mer mögelsporer i huset från andra källor än den där fogen.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Förra veckan råkade jag se en flaska Cillit Bang Blackmould när jag handlade. Jag köpte den och räknade med att den inte skulle vara mer än halvbra. Jag blev väldigt nöjd med resultatet. Spraya - torka - klart. Den verkar innehålla en hel del klorin av doften att döma.
 
  • Gilla
Tjena16 och 2 till
  • Laddar…
OM ni använder klorin, använd andningsmask för den är också giftig. Sover du en natt i klorat utrymme, kanske du aldrig vaknar.
 
Varför skulle man behöva andningsmask för klorin? Källa på det?
 
A andthe skrev:
[bild] Hej!

Har ni något/några tips hurman blir av med svartmögel i skarvarna mellan våtvägg och våtmatta? Jag har försökt med lite husmorstips som citron- och ättiks-vatten, men utan att lyckas. Ursäkta dålig bildkvalitet:)
Värm det till över 75 grader, då dör mögelsporerna.
Sedan spruta med Mögelbort, vilket är koncentrerat klorin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.