Byggahus.se
Såg att en lekplats använder sig av en plywood som står emot fukt... någorlunda. Vad är det för plywood?

Rödfärgad plywood använd på lekplats, detaljbilder på skivor och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Marinplywood kanske?
 
Sån för betonggjutning?
 
Du menar formplyfa?

Nej, jag tänker på plywood speciellt framtagen för marin miljö. Extra tålig mot fukt och väta
 
Det är helt vanlig formplyfa.
 
nimhed nimhed skrev:
Du menar formplyfa?

Nej, jag tänker på plywood speciellt framtagen för marin miljö. Extra tålig mot fukt och väta
Även om limmet i marinplywood tål ett visst mått av fukt så missfärgas fortfarande trät om det långvarigt utsätts för vatten.
Även marinplywood måste alltså ytbehandlas med tex olja, fernissa eller lackfärg.
Plywooden på bilderna ser definitivt ut som formplyfa (som med moderna, miljövänliga limmetoder tyvärr blivit känsligare för långvarig fukt...)
 
Det ser ut som filmad björkplywood. Finns med vävmönstrad yta och kallas då durkplywood. Sådan brukar ligga på släpvagnar. Den plyfan, om det är sådan, tål att sitta obehandlad utomhus.

Det gör inte så kallad formplyfa från brädgården. Det är en engångsplyfa. Gjord för att släppa lätt. Inte för att tåla vatten.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Det ser ut som filmad björkplywood. Finns med vävmönstrad yta och kallas då durkplywood. Sådan brukar ligga på släpvagnar. Den plyfan, om det är sådan, tål att sitta obehandlad utomhus.

Det gör inte så kallad formplyfa från brädgården. Det är en engångsplyfa. Gjord för att släppa lätt. Inte för att tåla vatten.

Mvh Findus
Den "vanliga" , som du säkerligen pratar om, används med fördel ej fler än tre gånger.
Däremot finns det formplyfa som kan ligga ute i två år utan att i princip ta skada alls så länge kapade kanter och skarvar skyddas.

Helt enkelt olika sorter samt olika kvalitet, samt en väldig skillnad på priset.
 
Jag gissar också att det är formplywood.
Ladugårdsplyfa är det definitivt inte.
 
Jaha... Det är rocket science... Jag har sett dessa på olika lekplatser. Tänkte väl att Det är väl något standard plywood for utomhusbruk, mem visste inte riktigt vad. Jag antar dessa finns i dem välsorterade byggvaruhus?
 
V vincentt skrev:
Jaha... Det är rocket science... Jag har sett dessa på olika lekplatser. Tänkte väl att Det är väl något standard plywood for utomhusbruk, mem visste inte riktigt vad. Jag antar dessa finns i dem välsorterade byggvaruhus?
Ja, det gör de. Men jag skulle tippa på, utan att veta exakt vilken sort, att dessa ligger på dryga 200 kr/m2. Kanske ännu mer för privatpersoner.
 
Jag hade lite kapade bitar formplyfa (belagd med fenolfilm) i kallgaraget och jag har aldrig sett något virke som möglat så snabbt och mycket som denna plyfa gjorde på de blottade kanterna. Så den hade i alla fall inte jag valt för långvarigt utomhusbruk (men den duger givetvis gott till vad den är ämnad).
 
A anhack skrev:
mplyfa (belagd med fenolfilm) i kallgaraget och jag har aldrig sett något virke som möglat så snabbt och mycket som denna plyfa gjorde på de blottade kanterna. Så den hade i alla fall inte jag valt för långvarigt utomhus
Suck... jaha... jag som tänkte bygga ett utomhuskök samt en platta med uttjänta vred, knappar och PLC delar till ungarna... Kan man använda något annat tro? Plywood motsvarande... OSB?
 
J
Varför skulle det inte kunna vara lantbruksplywood? Vet att vi köpt likadan som just lantbruksplywood, men det är 20år sen nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.