Byggahus.se
V vectrex skrev:
Angående kallras från fönster så stämmer det kanske om vi pratar antika fönster som en del envisas med att vilja ha kvar. Ett vanligt treglasfönster från 90-talet är fullt tillräckligt för att inte få något kallras att tala om.

För övrigt, om man ändå skall byta alla golv. Vilket TS skulle, så är väl inte en golvvärmeinstallation särskilt mycket dyrare än element. Men dyrare är det troligen ja!
Jag ser det som en stor fördel att slippa alla element och rör dessutom.
Är ju en jäkla skillnad på att byta golvbeläggning mot att bryta upp underliggande trägolv och installera golvvärme.
Jag har aldrig känt ett behov av golvvärme i mitt gamla hus, förutom jag hade plastlaminat i köket. Men ersatte det med trälaminat, dom har aldrig varit kalla.
Men visst moderna treglasfönster eliminerar kallraset riktigt bra.
Snarare hur mycket man vill investera.
 
V vectrex skrev:
Sätta in vattenburen värme är ju knappast något man gör rum för rum?

En plan om var man kan dra rören är rätt avgörande. De flesta vill inte ha synliga rör i hela huset men en del är OK med det.

1850 skriver du. Då måste någon tidigare ägare gjort en rejäl renovering, för några plattor på mark gjordes knappast på den tiden. Är den plattan måhända också isolerad? Rätt viktiga frågor.
Håller med. Fanns ingen platta på mark på den tiden. Stenfot var väl det vanliga.
 
Jag hittar ett hus på Hemnet som stämmer på din beskrivning som då har heltäckningsmattor, eternittak, samt säljs med friskrivningsklausul. Golvåsarna för övervåningen verkar dessutom gå ut genom väggen, ombyggt stall?

Om det är samma hus skulle jag nog fundera både en, två och tre gånger före ett köp då det på bilderna verkar som att hela huset är i behov av en invändig renovering. Vet inte om det framgick vilken ålder det är på barnen men mitt råd är att ni ska räkna med att ta in folk för alla jobb som ska utföras och att budgetera utifrån det. Det mesta bör enligt mig vara åtgärdat före ni flyttar in då huset verkar vara litet och svårt att skärma av för renoveringar och samtidigt vara beboeligt.

Angående byte av värmesystem verkar det finnas kattvindar där ni kan dra fram övervåningens matning till ett vattenburet system och eventuellt grena av nedåt.

Jag hade nog satt in en luft-luftvärmepump nere och bytt till modernare elelement i de rum där värmen kan ha svårt att nå ut, oljefyllda kanske. Istället för bytet till vattenburet hade jag funderat på bättre ventilation, dvs ftx istället för självdrag.

Mitt slutliga råd är nog att ni ska fortsätta spara så art ni får en handpenning som räcker till ett hus med mindre renoveringsbehov.

Sagt av en som tröttnat på ständiga renoveringar.
 
  • Gilla
Eraze och 1 till
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
Jag hittar ett hus på Hemnet som stämmer på din beskrivning som då har heltäckningsmattor, eternittak, samt säljs med friskrivningsklausul. Golvåsarna för övervåningen verkar dessutom gå ut genom väggen, ombyggt stall?

Om det är samma hus skulle jag nog fundera både en, två och tre gånger före ett köp då det på bilderna verkar som att hela huset är i behov av en invändig renovering. Vet inte om det framgick vilken ålder det är på barnen men mitt råd är att ni ska räkna med att ta in folk för alla jobb som ska utföras och att budgetera utifrån det. Det mesta bör enligt mig vara åtgärdat före ni flyttar in då huset verkar vara litet och svårt att skärma av för renoveringar och samtidigt vara beboeligt.

Angående byte av värmesystem verkar det finnas kattvindar där ni kan dra fram övervåningens matning till ett vattenburet system och eventuellt grena av nedåt.

Jag hade nog satt in en luft-luftvärmepump nere och bytt till modernare elelement i de rum där värmen kan ha svårt att nå ut, oljefyllda kanske. Istället för bytet till vattenburet hade jag funderat på bättre ventilation, dvs ftx istället för självdrag.

Mitt slutliga råd är nog att ni ska fortsätta spara så art ni får en handpenning som räcker till ett hus med mindre renoveringsbehov.

Sagt av en som tröttnat på ständiga renoveringar.
Detta huset som gäller : https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/skane/trelleborg/tommarpsvagen/398450?referrer=hemnet

Tack så mycket för all info. Vi kommer göra noggrann övervägning innan köp om det är värt det. Under tiden tittar vi runt på andra hus med.
 
  • Gilla
Jerfed
  • Laddar…
Oj, ja är det det huset håller jag helt med @Jerfed
Förutom att alla ytskikt ger mig allergiska utslag på näthinnan :) så verkar det finnas ett *rejält* renoveringsbehov där. Att börja med att byta uppvärmningssystem är nog inte det absolut mest primära för det huset.

Att sätta in en eller ett par luft/luft pumpar lär vara det mest kostnadseffektiva alternativet, speciellt som det ligger i Skåne och ni bör få bra COP under hela året.
Om ni ska få det där huset i bra skick kommer det nog behövas läggas pengar på andra saker än vattenkonvertering och eventuell bergvärme...

Btw, en friskrivningsklausul i sig är inte någon jätteorsak till att vara orolig för ett köp, det betyder ju som regel mest att det är ett dödsbo som säljer. I praktiken är det ofta ändå rätt svårt/kostsamt att få igenom riktiga dolda fel mot tidigare ägare och det viktigaste är ändå *alltid* er egen besiktning och undersökning av huset innan ni skriver avtal.
 
  • Gilla
Eraze
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Oj, ja är det det huset håller jag helt med @Jerfed
Förutom att alla ytskikt ger mig allergiska utslag på näthinnan :) så verkar det finnas ett *rejält* renoveringsbehov där. Att börja med att byta uppvärmningssystem är nog inte det absolut mest primära för det huset.

Att sätta in en eller ett par luft/luft pumpar lär vara det mest kostnadseffektiva alternativet, speciellt som det ligger i Skåne och ni bör få bra COP under hela året.
Om ni ska få det där huset i bra skick kommer det nog behövas läggas pengar på andra saker än vattenkonvertering och eventuell bergvärme...

Btw, en friskrivningsklausul i sig är inte någon jätteorsak till att vara orolig för ett köp, det betyder ju som regel mest att det är ett dödsbo som säljer. I praktiken är det ofta ändå rätt svårt/kostsamt att få igenom riktiga dolda fel mot tidigare ägare och det viktigaste är ändå *alltid* er egen besiktning och undersökning av huset innan ni skriver avtal.
Tack för jätte bra info. Har tittat på luft/luft med. Är som sagt ny och har ingen aning om vad saker kostar. Har tittar på en del hus nu och min syster har varit till stor hjälp men mycket vi inte vet.

Ska bli spännande att titta på det men ska även titta på ett annat som också är i behov av att renoveras men inte i den omfattningen.
 
Eraze Eraze skrev:
Vi tittar på hus där det finns el element. Vi är helt nya inom hus marknaden då vi tittar på vårt första hus. Så vi kan inte så mycket.. Än. Vi vet inte om det är värt att lägga bud på huset. .

tänkte att man då bytar ut hela el systemet till vattenburet. Och köper ny panna till detta.

Men det är väl så mycket mer man måste räkna med I priset.
Badrummet behöver renoveras, och det vore väl bäst att göra när man drar in rör där till element.

Samtidigt behövs det nytt golv överallt så det är väl också bäst att göra då, eller kan man vänta med det? (är plastmattor och heltäckningsmattor). Tänker på att de måste öppna upp för att lägga rör.

Tänker på alla extra kostnader. Är det något mer man borde tänka på?

Det är ett renoverings objekt men tänkte man kunde ta lite då och då. Eller ska man försöka spara ihop så att man tar badrum, element, golv, kök samt flyttar trappan (behövs också) samtidigt?

Som sagt. Nya på detta, kanske blir för mycket för en små barns familj. Tänkte anlita folk till badrum och element biten men försöka göra allt det andra själv.
Har inte läst allt men har ni redan bestämt er ?? /matte
 
Papphammar666 lilllasrne skrev:
Har inte läst allt men har ni redan bestämt er ?? /matte
Vi köpte ett annat hus. Dock även det med direkt el. Men vi kommer inte byta det utan ha luft värme pump tills vidare :)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.