Byggahus.se
Har i dagarna beställt nytt hus från en stor hustillverkare.

Det mesta har jag koll på, men är helt lekman när det gäller värmepumpar.
Det som ingår i leveransen inkl inkoppling är en Nibe F730, d v s en frånluftsvärmepump.

I tidigare huset var det jordvärme samt att huset har FTX system för ventilationen av ett aggregat från 1992, så återföringen av värmen fungerade inte. Alltså bara Från/ Tilluft.
Ekonomin, tja trots jordvärmepum på 2012 låg förbrukningen på 17500 kw/h för ca 157 kvm.
Helt OK anser jag, inkl hushållsel.

Min fundering är då på vad jag kan beräkna det nya husets energi, där jag primärt under de första 2 åren enbart kommer att nyttja ca 90 kvm (nedre våningen, där övervåningen inte inreds på de 2 första åren).
Nibe F730 installeras alltså.. Har också beställt en täljstenskamin (Contura, med 9 kw effekt).
Självklart vill jag i det längsta ha en så låg förbrukning som möjligt, så jag efterfrågar erfarenheter från andra som under senaste åren byggt nytt hus med en Nibe F730 installerad.

Fördelar vs nackdelar?

Tacksam för alla råd.

Och eftersom den inte kan kopplas till att ge kyla på sommaren, så måste man alltså koppla in en separat luftvärmepump.
 
Vad står det i energideklarationen?
17500kWh/år för 157m2 låter inte så bra.
 
X xLnT skrev:
Vad står det i energideklarationen?
17500kWh/år för 157m2 låter inte så bra.
Well - när vi köpte huset var förbrukningen på 10400 kwh/år, men då ett äldre par som bodde där.
När vi bott där första året var förbrukningen på nära 22000 kwh/år - och sen separerade vi och jag fick min egna till ca 17500. MEN, det är ett hus från 1992.. Nu är mina frågor om nya huset som byggs- har energi deklaration på det, men vill veta erfarenheter av Nibe F730
 
Tomture61
Om du vill använda braskaminen för att minska elförbrukningen är rådet att ej bygga hus med cementplatta (med golvvärme), bör vara ett snabbt värmesystem tex vattenradiatorer.
Eller en braskamin som är vattenmantlad där värmen kan tas tillvara i värmepumpen.
Lite beroende vart huset ska bo så , bergvärme är dyrt men återvinner bäst . Kräver ftx ventilation.
Bestämmer du dig för FLVP så undvik att ta friskluften från väggventiler , komfortfråga ;)
Titta även på Nibe sam 40 .
 
Redigerat:
nej, det blir inte på "platta på mark"/ "cementplatta" utan vad de kallar "modern isolergrund" = krypgrund/ torpargrund.
Får ej heller med / går ej att lägga till vattenburen golvvärme, utan endast komfortvärme i badrumsgolvet,-
Ja, bergvärme är dyrt och återbetalningstiden har jag räknat ut att blir ca 18 år.
Troligen bor jag där i maximalt 15 år.
Huset är i Östergötland.

Vad är då vanligast att de bygger? Med friskluftsventiler i väggar eller fönster? Vad jag såg finns igen fråga om det i specifikationen,bara att huset förses med frånluftsvärmepump Nibe F730
 
Tomture61
Kolla Nibe sam 40 , kopplas ihop med Nibe 730.
Ventilationen blir nästan som ftx.
Ops , såg nu att Sam 40 enbart funkar med Nibe 750 !
 
Redigerat:
coconut
Vi byggde och flyttade precis in i ett hus med F730. Vi har tilluft både via fönsterventiler och väggventiler.

SAM 40 som det pratas om går inte att ansluta till F730 utan till F750.
 
Nibe 7 serien är en trevlig maskin, bor själv i ett Eksjöhus 2013 på 156kvm samt 30kvm garage med värmegolv med en Nibe 750. Ligger nästa exakt på 10mvh på årsbasis för både värme och hushållsel på 4 pers. Många i kvarteret har denna pump, har hört att nån stör sig på draget från fönsterna men inget jag tycker stör. Kör på en 730 och sätt kvalitets solceller som kompenserar upp för dess förbrukning samt nån styrning mellan pump och Inverter så bor du billigt
 
Din fråga är alltså vad man kan förvänta sig att det nya huset har för energibehov?

Min uppfattning är att det är något som din hustillverkare redan skall kunna svara på innan du beställer huset.
Det finns ju krav på att hus ej får dra hur mycket energi som helst.
Jag tror att klass C är lägsta tillåtna för nya villor idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.