Byggahus.se
Jag har tittat på de elektroniska lås som finns för ytterdörrar, men har inte hittat någon lösning jag gillar då de flesta verkar vara uppkopplade till nätet med allt vad det innebär, men de går inte att koppla upp mot min egen utrustning i hemmet på ett enkelt sätt.

Den relevanta delen rörande låsen i denna tråden är dock: Vem tar ansvar för att tjänsterna på nätet finns och fungerar om 10 år? Om 15 år? Om 20 år? Det är ju ändå möjligheten att låsa upp åt hantverkare/sotare/städhjälp/nyckellösa familjemedlemmar och andra som är huvudargumentet för att ha en sådan lösning!

Jag har därför valt att fortsätta med min nuvarande lösning, dvs jag loggar in på hemmanätverket från mobilen och öppnar garaget från insidan med garageöppnaren och har innan talat om för besökaren (via telefon) vart i garaget nyckeln är gömd för dagen. Här har jag ju möjlighet att uppgradera lösningen allteftersom tekniken utvecklas eller delarna går sönder utan att behöva köpa helt nya prylar.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Om sedan prylen går sönder innan garantitiden är slut, plockar man bort den!
Se bara vad Mercedes gjorde med sin 30-åriga rostgaranti när bilarna börja rosta innan garantitiden löpt ut.
 
  • Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Om sedan prylen går sönder innan garantitiden är slut, plockar man bort den!
Se bara vad Mercedes gjorde med sin 30-åriga rostgaranti när bilarna börja rosta innan garantitiden löpt ut.
Liknande som det Mitsubishi gör med sina plug-in hybriders garantier på batterierna. Man ignorerar problemen, lappar på ytan och tar bort dem i nyare modeller.
 
Bilar borde ha 10års reklamationsrätt, där snackar vi om saker som inte ska gå sönder med kostsamma reklamationer i första taget :devilish:
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Det pratas mycket kapitalvaror i den här tråden...men jag skulle vilja slå ett slag för (eller snarare emot) billiga skitsaker!

För ganska precis ett år sedan köpte jag kapellstroppar, såna där i gummi som ser ut som stegar, för att hålla takpresenningen på båthuset. De köptes på Jula för de hade dem på hyllan och de var rätt billiga. I våras när båten skulle plockas fram hade fem av 14 stroppar gått rakt av och resterande var fulla med sprickor. De höll alltså inte ens ett år! Som medlem hos Jula kunde jag leta fram det digitala kvittot så jag reklamerade dem med uppmaningen att de skulle ta bort skiten från sortimentet alternativt informera att de inte tål att användas på avsett vis utomhus.

Hur många produkter finns det inte av den här kategorin. Kostar några tior, men håller inte för att användas för sitt ändamål och/eller har en på tok för kort livslängd. Julas kapellstroppar har med största säkerhet ett ganska stort klimatavtryck, inte minst eftersom de troligen fraktats från Kina, och kan de då inte ens användas ett år är det ju helt bortkastat.

I år köpte jag rätt mycket dyrare stroppar på en yrkesbutik och det känns att det är klart bättre kvalité.

Så jag anser att det även behövs internationell lagstiftning som hindrar företag att ens sälja saker för några tior som inte håller tillräckligt länge. Vi konsumenter (och dit räknar jag mig själv!) tänker kortsiktigt med lädret och ska därför inte ha möjlighet att köpa skit som blir dyrt i längden och som frestar på miljön. Slit och släng-samhället måste upphöra!
 
  • Gilla
Edvuld och 8 till
  • Laddar…
Det finns två sidor på myntet. Om den tekniska utvecklingen skall kunna fortsätta då måste saker ha ett bäst-före-datum, kanske inte ett år dock. Det finns en kompromiss som är lagom gällande pris/prestanda.

Men för att detta skall fungera så måste också saker kunna lagas. Elektronik är svårare att hantera än en bilmotor, men det är rimligt att kräva att olika komponenter skall kunna bytas ut och helst så borde man kräva öppna gränssnitt mellan komponenterna. Det skall gå att få en ny komponent till vettigt pris när tillverkaren sedan länge har slutat med all support.

Här har vi också den stora fördelen med att köpa "kvalitet" från kända märken, sannolikheten för reservdelar i framtiden är mycket större.

Edit: Kvalitet gäller ju inte allt dock, exempelvis Apple...
 
  • Gilla
Åkeson1 och 1 till
  • Laddar…
C
S swirve skrev:
Jobbar med elektronikutveckling, men till största del i andra änden av skalan... Våra kunder kräver ofta 15-25 års livslängd (eller mer) hos elektroniken jag designar. Då får det kosta några kronor mer, men jag vet att det kommer hålla.
Det brukar sägas att det är mycket svårare att konstruera en sak så att den håller "lagom" länge än något som håller i decennier.
Det är ju viktigt att prylen inte går sönder för tidigt, eller att man får dålig "yield" i produktionen.
Läggs nog väldigt mycket pengar och omsorg på detta i konstruktionsfasen.

Själv försöker jag numera köpa proffsgrejor i allt fler sammanhang. Finns i princip inga konsumentprodukter kvar med vettig kvalitet.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Så jag anser att det även behövs internationell lagstiftning som hindrar företag att ens sälja saker för några tior som inte håller tillräckligt länge. Vi konsumenter (och dit räknar jag mig själv!) tänker kortsiktigt med lädret och ska därför inte ha möjlighet att köpa skit som blir dyrt i längden och som frestar på miljön. Slit och släng-samhället måste upphöra!
Men hur skulle en sådan lagstiftning se ut? Jag betalar gärna för en diskmaskin (eller bil eller lampa eller stol eller vad som helst) som har en garantitid på 15–20 år, men de finns inte på marknaden (vad jag vet). Även om man tittar på ”fina” märken så finns det ingen tillverkare som litar på sina egna produkter (eller njaa, det finns fönster att köpa med garanti mot just röta i 30 år). Men hur kan man tvinga dem? Ska alla produkter omfattas av längre garantier?
 
P Paxman skrev:
Det pratas mycket kapitalvaror i den här tråden...men jag skulle vilja slå ett slag för (eller snarare emot) billiga skitsaker!

För ganska precis ett år sedan köpte jag kapellstroppar, såna där i gummi som ser ut som stegar, för att hålla takpresenningen på båthuset. De köptes på Jula för de hade dem på hyllan och de var rätt billiga. I våras när båten skulle plockas fram hade fem av 14 stroppar gått rakt av och resterande var fulla med sprickor. De höll alltså inte ens ett år! Som medlem hos Jula kunde jag leta fram det digitala kvittot så jag reklamerade dem med uppmaningen att de skulle ta bort skiten från sortimentet alternativt informera att de inte tål att användas på avsett vis utomhus.

Hur många produkter finns det inte av den här kategorin. Kostar några tior, men håller inte för att användas för sitt ändamål och/eller har en på tok för kort livslängd. Julas kapellstroppar har med största säkerhet ett ganska stort klimatavtryck, inte minst eftersom de troligen fraktats från Kina, och kan de då inte ens användas ett år är det ju helt bortkastat.

I år köpte jag rätt mycket dyrare stroppar på en yrkesbutik och det känns att det är klart bättre kvalité.

Så jag anser att det även behövs internationell lagstiftning som hindrar företag att ens sälja saker för några tior som inte håller tillräckligt länge. Vi konsumenter (och dit räknar jag mig själv!) tänker kortsiktigt med lädret och ska därför inte ha möjlighet att köpa skit som blir dyrt i längden och som frestar på miljön. Slit och släng-samhället måste upphöra!
Hehe, förbjud Wish...
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Hehe, förbjud Wish...
Det finns bra och billiga saker där också.
 
  • Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Men för att detta skall fungera så måste också saker kunna lagas. Elektronik är svårare att hantera än en bilmotor, men det är rimligt att kräva att olika komponenter skall kunna bytas ut och helst så borde man kräva öppna gränssnitt mellan komponenterna. Det skall gå att få en ny komponent till vettigt pris när tillverkaren sedan länge har slutat med all support.
I många fall runt telefoner är det ju pga brist på uppdateringar man tvingas byta. Det finns dessutom olika typer av lås som hindrar att man som kund installerar ett nytt OS på telefonen, liksom låst hårdvara (grafikkort, modem) i telefonerna som motverkar möjligheter att återanvända mobiltelefoner. Detta borde faktiskt vara förbjudet. Det är ju likt dvd spelare som bara kan spela skivor från egna regionen. Fy.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns bra och billiga saker där också.
Men ett stort utbud på icke-fungerand saker som är rent skräp och som aldrig skulle ha tillverkats från början. "Billigt" kan aldrig bära sin kostnad i form av resurser det tagits för att tillverkas och\eller bära den kvalité som behövs för att varan ska hålla.
 
halper halper skrev:
Men hur skulle en sådan lagstiftning se ut? Jag betalar gärna för en diskmaskin (eller bil eller lampa eller stol eller vad som helst) som har en garantitid på 15–20 år, men de finns inte på marknaden (vad jag vet). Även om man tittar på ”fina” märken så finns det ingen tillverkare som litar på sina egna produkter (eller njaa, det finns fönster att köpa med garanti mot just röta i 30 år). Men hur kan man tvinga dem? Ska alla produkter omfattas av längre garantier?
Jag tror att just garantier är vägen att gå. Alla varor kan ju inte ha lika lång garanti, men om vi tar kapellstropparna som exempel igen, så skulle man kunna kräva att tillverkaren garanterar att de håller i fem år vid normal användning. Visst, det skulle innebära ett högre pris än Julas skräpstroppar, men om skräpstropparna inte ens finns att köpa så tvingas ju vi konsumenter betala för kvalitén. Många konsumenter skulle säkert knorra, men skulle de få klart för sig att det högre priset garanterar att nya stroppar inte behöver köpas var tionde månad skulle nog de flesta ändå acceptera det högre priset.

En sak jag tror kommer underlätta för detta är digitala kvitton. En del handlare har ju som affärsidé att sälja skräp väldigt billigt eftersom de vet att kunderna oftast inte hittar kvitton. Lidl är ett bra exempel. De säljer ju en del verktyg som är så undermålig kvalité att de inte ens går att använda första gången. Jag sparar alltid kvittot om jag chansar på något där, men de allra flesta suckar nog djupt och bara slänger den där billiga enhandstvingen som gick sönder vid första klämmet eftersom det är för jobbigt att leta upp kvittot och åka tillbaka med den till Lidl.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 2 till
  • Laddar…
Många saker i Wish sortiment hade aldrig gått att sälja om kunden först hade kunnat röra och prova produkten.
Deras affärsidé verkar vara: "Let’s make cheap knockoffs of already cheaply made crap that barely works”
 
  • Gilla
Åkeson1 och 1 till
  • Laddar…
A
Många av produkterna från Wish fungerar inte över huvud taget och är rena bedrägerier. Det är väl inte riktigt samma grej som relativt billiga prylar på Jula, även om sånt även finns där då och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.