Byggahus.se
Jag tänkte mer på ansvars- och försäkringsfrågan. Hyresgästen kan knappast teckna en hemförsäkring på en lägenhet som inte finns och vad händer då om skador uppstår? Det är väl tveksamt om fastighetsägarens försäkring täcker eventuella skador?

Eller om vi målar upp det värsta scenariot - vad händer om hyresgästen skadas (eller t o m avlider) i samband med en brand? Vilket ansvar har då hyresvärden?

/Krille
 
Det enklaste är väl att inte kalla utrymmena i källaren för "lägenheter".
Husägaren har ett par inneboende bara, kanske med egen ingång.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det enklaste är väl att inte kalla utrymmena i källaren för "lägenheter".
Husägaren har ett par inneboende bara, kanske med egen ingång.
Jag är mycket tveksam till att det är så enkelt och att försäkringsbolag är så "lättlurade". Om något händer blir det nog rätt svårt att hävda att källarlägenheter i en hyresfastighet bara är "inneboende".

/Krille
 
Det är ju ändå fastighetsägaren som har försäkring för byggnaden, hyresgäster har för lösöre m.m.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ju ändå fastighetsägaren som har försäkring för byggnaden, hyresgäster har för lösöre m.m.
Gäller verkligen fastighetsägarens försäkring för en lägenhet som "inte finns"? Om t ex brand uppstår i en av lägenheterna som officiellt inte finns i fastigheten ser i alla fall jag en stor risk att försäkringsbolaget inte är beredda att betala full ersättning. Speciellt om lägenheterna inte uppfyller brandskyddskraven.

Som hyresgäst borde det ju också bli svårt att teckna en egen försäkring för en lägenhet som inte finns.

D v s både fastighetsägaren och hyresgästen tar antagligen en ganska stor risk?

/Krille
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Som hyresgäst borde det ju också bli svårt att teckna en egen försäkring för en lägenhet som inte finns.
Hur menar du då att en "vanlig" inneboende gör?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Är väl bara att numrera dom
Blir väl 0901 0902 dom ska heta

Ser inte problemet, när någon flyttar in så talar du om adress och lghnr.
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur menar du då att en "vanlig" inneboende gör?
C/o Sven Svensson
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur menar du då att en "vanlig" inneboende gör?
En vanlig inneboende anger helt enkelt att de är inneboende i en viss lägenhet.

Att utan bygglov bygga lägenheter i en hyresfastighet och sedan hävda att de som bor där bara är "inneboende" tror jag blir svårt om försäkringsbolaget blir inblandat.

/Krille
 
Tro gör man någon annanstans än på BH! Hyresgästen har en sk lösöresförsäkring, alltså för sin egna personliga egendom. Vid tex brand gäller fastighetsägarens försäkring oavsett hur ytan är inredd. Man får ha tex 3 kök , 4 badrum i sin byggnad om man vill. Försäkringsbolaget är inte en myndighet som jag paragrafer osv...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tro gör man någon annanstans än på BH! Hyresgästen har en sk lösöresförsäkring, alltså för sin egna personliga egendom. Vid tex brand gäller fastighetsägarens försäkring oavsett hur ytan är inredd. Man får ha tex 3 kök , 4 badrum i sin byggnad om man vill. Försäkringsbolaget är inte en myndighet som jag paragrafer osv...
Är du säker på att du själv gör något annat än tror? ;) Jag tror att du missat att det inte är en privatbostad som diskuterats utan att det är en näringsfastighet. Eller tror du att det är fritt fram att utan bygglov inreda fler lägenheter utan att det på något sätt påverkar försäkringen för en näringsfastighet?

/Krille
 
Ring försäkringsbolaget och rapportera här sen så får vi snart veta...
 
Det är väl bättre att du som vet och inte tror svarar på frågan? Är det fritt fram att göra vilka förändringar man vill i en näringsfastighet utan att premien och eventuell ersättning påverkas?

/Krille
 
I det här fallet är det preskriberat gällande bygglovsfrågan redan. Om byggnaden brinner ner ersätter FB med en likvärdig byggnad i samma yta per m2 till likvärdig standard den hade innan branden. FB kommer då gå efter originalritningarna och sen blir det en förhandlingsfråga. Självklart måste ett nytt bygglov sökas och då kan man om man vill anpassa samtliga våningsplan som bostäder om detaljplanen tillåter.
 
Då verkar vi ju vara rätt överens om att försäkringen inte täcker de lägenheter som "inte finnns"?

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.