Byggahus.se
Mikael_L
Tänk om stänger ner ringhals 1 också om ett år, och sen glömmer någon en dammsugare inne i Forsmark 3, så vi tappar ytterligare 8-9 TWh (års)produktion under en hel vinter ...
 
  • Gilla
  • Haha
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Om vi nu ska kämpa mot att bli miljövänligare är det inte bättre att vi behåller den förhållandevis "rena" kärnkraften och säljer överskottet billigt till länder som fortfarande eldar kol? det känns som ett närmare problem. Kanske bättre att se det på en större skala. Spelar ingen roll om lilla Sverige drivs till 100% av grön energi när länderna på andra sidan Östersjön bränner tusentals ton kol om dagen.
 
  • Gilla
Bangan och 14 till
  • Laddar…
Att bara titta på nettoexporten över ett år håller ju inte, man får nästan kolla timme för timme för att det ska bli rätt.
 
  • Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
T
Tur vi inte ska bli påtvingade att tanka våra bilar med el också för då hade det nog inte räckt till med en vindsnurra. :thinking:

Fast om vi tankar våra elbilar med kolkraft från öst så klarar vi våra miljömål och låter dom ta skiten (y)
 
  • Gilla
Granatäpple och 4 till
  • Laddar…
Jaha. Så på söndag stiger elpriset då!
 
  • Gilla
  • Haha
burger och 2 till
  • Laddar…
Sett till hur det ser ut idag, så är jag förbluffad över att vi en gång hade politiker och företag som kunde ta beslut att bygga 12 reaktorer, mycket med inhemska produkter och göra elproduktionen oberoende av olja. Respekt.
 
  • Gilla
videopac och 29 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Även om vi exporterar ett överskott, som vi alltså kan upphöra med, så ska man (i klimatets namn) inse att den exporten kommer ersättas med gas och kolkraft producerad i Europa. I alla fall ett antal år framöver.
Så nu är det OK att rädda hela världen...?
 
  • Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Bensin och diesel är en färskvara , 2-3 mån i en dunk/tank , 18-24 mån i ett tätt trycksatt kärl .
Vad händer sedan? Pratar vi en icke tät tank så dunstar de mer lättflyktiga delarna vilket gör motorn svårstartad. Enligt min erfarenhet tar det dock mer än tre månader. Och i en dunk som sluter tätt håller det mycket längre. Och för att återknyta till frågan som @nyfiken ställer så är problemet knappast att den härsknar.
 
  • Gilla
Andreas8114 och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Sett till hur det ser ut idag, så är jag förbluffad över att vi en gång hade politiker och företag som kunde ta beslut att bygga 12 reaktorer, mycket med inhemska produkter och göra elproduktionen oberoende av olja. Respekt.
Det var ju enkelt när man inte behövde tänka på avfallsproblemet och samtidigt badade i skattepengar. Idag är det inga stater som bygger reaktorer annat än kanske för plutoniumproduktion då.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad händer sedan? Pratar vi en icke tät tank så dunstar de mer lättflyktiga delarna vilket gör motorn svårstartad. Enligt min erfarenhet tar det dock mer än tre månader. Och i en dunk som sluter tätt håller det mycket längre. Och för att återknyta till frågan som @nyfiken ställer så är problemet knappast att den härsknar.
Ett halvår är iaf inga problem med bensin. Diesel beror på vatteninnehåll i tanken och ev. bakterier som kan sätta igen filter. Filtrerar man bort slemmet så tror jag det går att använda flera år gammal diesel.
 
  • Gilla
Åkeson1 och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
På vilket sätt tycker du vi/jag överdriver? Såvitt jag förstår ligger vi på en rätt hög utnyttjandegrad av egen el redan idag. Med vad ska vi ersätta bortfallet som en nedrustning av kärnkraften leder till?
Sen är ju frågan om huruvida framförallt vindkraften faktiskt är bättre för miljön än kärnkraft inte helt självklart utredd. Vi ska lägga ner ett gäng redan byggda kärnkraftverk och ersätta med nyproducerade vindkraftverk och solpaneler. Det är inte miljögratis...
Vi har nettoöverskott av el över året.
Domedagsprofetior brukar oftast vara överdrifter från folk som inte gillar läget.
Vi har däremot ett överföringsproblem från norr till söder så när linje 2:s (de lovade förbud men sket i det) direktverkande el går igång när folk fryser i Skåne, så klarar inte elnätet alltid att leverera hela behovet från Norrlands vattenkraft och kvarvarande kärnkraft. Problemen uppkom egentligen på allvar när Barsebäck stängdes vad jag förstått. Numera finns det mer vindkraft i södra sverige så det är bara när det inte blåser där som problemet uppkommer.
Problemen ligger alltså i elnätet och inte i några reaktorer färre.
 
  • Gilla
  • Haha
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
Reaktorn har passerat sin livslängd. Beslutet är inte att stänga reaktorn, beslutet är att inte bygga en ny på samma plats...
 
  • Gilla
Golfrunda och 5 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Reaktorn har passerat sin livslängd. Beslutet är inte att stänga reaktorn, beslutet är att inte bygga en ny på samma plats...
Ja precis, och man har istället valt att trimma de yngre reaktorerna till samma totala effekt.
 
A Avemo skrev:
Vad händer sedan? Pratar vi en icke tät tank så dunstar de mer lättflyktiga delarna vilket gör motorn svårstartad. Enligt min erfarenhet tar det dock mer än tre månader. Och i en dunk som sluter tätt håller det mycket längre. Och för att återknyta till frågan som @nyfiken ställer så är problemet knappast att den härsknar.
Det stämmer helt enkelt inte att det är kort hållbarhet på bränslet. Diesel klarar sig utan vidare i väldigt många år. Bensin bör nog ha en tät behållare, men klarar sig då väldigt länge. Det ät inget problem att spara dessa produkter.
 
  • Gilla
Åkeson1 och 1 till
  • Laddar…
B
Skället till att Ringhals 2 nu stängs är att det inte uppfyller de säkerhetskrav som gäller efter 2020. Efter kärnkraftsolyckan i Fukushima gjordes en översyn av alla kärnkraftverk. För att fortsätta att driva kärnkraftverk krävs oberoende härdkylning som idag saknas.
 
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.