Byggahus.se
Hej experter!
Sambon och jag vill göra som i stort sett alla våra grannar i den radhuslänga vi bor i har gjort. Riva bort ett av badrummen som ligger mellan kök och vardagsrum(vi har/hade 3 toaletter totalt på 3 personer), för att öppna upp mellanplan och få mer ytor. Många av grannarna har som sagt gjort detta och flertalet av dom själva.

Jag har haft två "små" bekanta snickare över på en check för att få lite mer expert tips på tillvägagången men nojjar fortfarande över bärigheten då detta är väldigt ytlig bekantskap.
Min tanke är att förstärka upp med 45/95 reglar på de fyra ställerna där den bärande balken ligger och pocka bort allt som innan var en toalett som även det hjälper till och bär.

Ni med det där briljanta ögat, bara av att gå på bilddokumentation, är detta en fullt genomförbar lösning?
Grannarna har förstärkt så som jag beskrivit och ingenting sviktar eller verkar inte fylla sin funktion.
 
  • Träreglar och balk som förstärker takstruktur under en renovering, med skyddad möbel i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med exponerade reglar och synlig bärstruktur i ett hem under ombyggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt där en bärande vägg tagits bort i en bostad, med förstärkt balk och plastskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt där väggar rivits för att öppna upp mellanplan i radhus med synliga reglar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bluesweden skrev:
Hej experter!
Sambon och jag vill göra som i stort sett alla våra grannar i den radhuslänga vi bor i har gjort. Riva bort ett av badrummen som ligger mellan kök och vardagsrum(vi har/hade 3 toaletter totalt på 3 personer), för att öppna upp mellanplan och få mer ytor. Många av grannarna har som sagt gjort detta och flertalet av dom själva.

Jag har haft två "små" bekanta snickare över på en check för att få lite mer expert tips på tillvägagången men nojjar fortfarande över bärigheten då detta är väldigt ytlig bekantskap.
Min tanke är att förstärka upp med 45/95 reglar på de fyra ställerna där den bärande balken ligger och pocka bort allt som innan var en toalett som även det hjälper till och bär.

Ni med det där briljanta ögat, bara av att gå på bilddokumentation, är detta en fullt genomförbar lösning?
Grannarna har förstärkt så som jag beskrivit och ingenting sviktar eller verkar inte fylla sin funktion.
Bifogar dom enda ritningar jag har.
 
B Bluesweden skrev:
Bifogar dom enda ritningar jag har.
 
  • Arkitektonisk ritning av en våningsplan med markerat område i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad byggsektion med måttangivelser på en väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Båda hjärtväggarna är bärande. På en del av sträckan ligger limträbalkar som vilar på sammanfogade stolpar. På den del av sträckan som samtidigt utgjort badrumsväggar har stående reglar (troligen 600 mm centrumavstånd) svarat för bärningen. Troligen måste det till nya balkar som ersättning för badrumsväggarna. Vissa stolpar måste stå kvar. Mer går inte att säga utan bättre mått. Vad vill du åstadkomma?
 
  • Gilla
Bure
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Båda hjärtväggarna är bärande. På en del av sträckan ligger limträbalkar som vilar på sammanfogade stolpar. På den del av sträckan som samtidigt utgjort badrumsväggar har stående reglar (troligen 600 mm centrumavstånd) svarat för bärningen. Troligen måste det till nya balkar som ersättning för badrumsväggarna. Vissa stolpar måste stå kvar. Mer går inte att säga utan bättre mått. Vad vill du åstadkomma?

hmm ok tack för super snabbt svar.
Limträbalken går ju bara över hela sträckan på ena sidan. På andra isdan är den ju kapat där dom andra reglarna tar vid. Finner det lite märkligt.
Men måtten från där jag ska sätta dom nya balkarna fram till väggen som är mot grannen är ca 3,5 meter. Inte speciellt långt.
Kommer inte 3 45/90 reglar på varje sida av den hela limträbalken räcka för stöd för bäringen?
Andra sidan däremot där limträbalken inte går över hela rummet är jag väl mer konfunderat över men har tänkt även där stärka upp med 3 45/90 reglar på ena sidan som enligt snickaren ska räcka för distansen på 3,5 meter.

Mycket tacksam för expertisen.
 
3,5 meter är en evighet för en klen balk. Gissningsvis krävs en limträbalk med minst dimensionen 90x270 mm för att klara den spännvidden. Tvärväggen till badrummet har också haft till uppgift att stabilisera de pelare som de befintliga limträbalkarna vilar på. Det krävs en hel del åtgärder och resultatet blir inte perfekt. Därför vill jag veta hur du vill att det ska se ut. Det är viktigare än hur du tror att det kan lösas.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vårt hus är ganska likt... men jag funderar på att vår övervåning kanske är en gnutta större.. Vi hade två sovrum, en toa, två sido gadarober och en liten hall tidigare.

Vi tog bort gadaroberna och byggde 3 sovrum i stället. Vad som tidigare var huvudsovrummet och 2 gadarober blev 2 barn sovrum. De andra sovrummet lämnade vi orört och har renoverat sedan dess. Ser att jag inte har någon ritning på det dock..

Men de blev lite kul. För de nya sovrummet är 2 meter brett. de gamla sovrummet vi flytta åt sidan är ca 30 cm smalare än tidigare(strax över 3 meter nu). Vi har flyttat de gamla sovrummet så att säga en meter i sidled när vi tog bort gadaroben, men de är nästan ingen som ser de när de kommer in i rummet och uppfattar de som samma rum som tidigare . De nya sovrummet förefaller därför helt osynligt. Ända till man går in i garderoben där accumulator tanken stod tidigare med ett trots allt realtivt stort sovrum på ca 9m^2 med en sovalkov som går något över rummet bredvid.
 
  • Gilla
Bluesweden
  • Laddar…
återigen tack för briljanta svar.
Jag bifogar bilder som jag sprang in och tog hos grannen. Hade en till snickare inne idag och som gav det ett öga. Han gick mellan mitt öppna skelett och grannen och kom med samma synpunkter att flytten av bärigheten med exakt distans 3,10 till ska räcka.
Men du verkar kunna vad du pratar om så hoppas du kan ge grannens bilder ett öga.
tack!!!!
 
  • Närbild av en vita dörrkarmar och väggdetaljer som visar upp sammankoppling och struktur för jämförelse av bärighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en vit bjälke i taket som fortsätter ned längs en vägg i ett rum med ett färgglatt måleri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum med öppet takstom och en färgglad tavla på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad trappa med öppet koncept, vitmålade väggar och en golvlampa till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grannen har ersatt väggarna med nya limträbalkar. Exakt hur det är gjort framgår dock inte av bilderna. Sedan gissar jag att man byggt in några avloppsrör också. Det absolut snyggaste resultatet får du om du ersätter de befintliga limträbalkarna med nya som går hela vägen, dvs från grannvägg till grannvägg för den ena och från köksvägg till grannvägg för den andra. Jag kan ge dig förslag på dimensioner men då behöver jag veta måtten i husets djupled också.
 
Justuandersson, tackar för din observation och kunskaper i ämnet. Fick hit en auktoriserad snickare idag och hans analys är nästintill identiskt med din, och då har du bara sett ett par halv-dana bilder. Imponerande!!
Jag överskattade min egen förmåga och proffsen får ta vid. Blir stålbalk från "vägg till vägg" som du beskrivit. Stål hade tydligen lite sämre bärighet än bra dimensionerad limträ men tar mindre yta av taket att gipsa in och skulle tydligen räcka för den distansen det handlar om.
Tackar återigen för dina kunskaper och jag kommer ständigt återkomma till detta forum vid återkommande projekt.
 
Stål och limträ har lite olika egenskaper men i princip kräver stålbalkar betydligt mindre höjd. Samtidigt är stål tyngre och ofta dubbelt så dyrt. För att hålla ner höjden på en limträbalk kan man i stället öka på bredden, viket kanske inte alla vet. Lycka till! Detta är ett jobb för proffs.
 
Till slut så landade vi trots allt.
Tack för alla goda och visa råd.
Budgeten sprack men man lär sig så länge man lever.

Ha de gott! Vardagsrum med barnsäkerhetsgrind, leksaker och en heliumballong i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.