Byggahus.se
Börjat tillverka en kärra till mina nya gastuber.
Spillmaterial av ekparkett, skrot från jobbet och ett par kundvagnshjul.

Lite bultar som ska bytas ut och bli i rätt längd samt lite fästen för slang och liknande kvar att fixa.
Tänkte även försöka göra ett fäste AGA X11 lådan.

Hemmagjord vagn av metall med ekparkettsbas och utskärningar för gastuber, nära färdigställande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två gastuber på golv, en röd och en svart, båda med handtag och hjul monterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En AGA-gastub med säkerhetsetiketter och en svart plasthandtag överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord kärra av ekparkett med två gastuber och kundvagnshjul i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord kärra för gastuber med ekparkettplatta och kundvagnshjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 8 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jo, absolut smidigast, men som sagt, skitsvårt att hitta.

Funderar på denna slangen. Den bör gå att trycka in i en 110mm avsloppsmuff. Ytterdiameter är 110,6mm
[länk]
Kuntze har alla varianter.

https://www.kuntze.se/produkt/polyuretanslang-latt/
 
Varit och handlat en halv kubik ek. Riktiga monster men väldigt fina! 250cm långa, 90-100cm breda och 80mm tjocka!
Stapel med grovt sågade ekbrädor säkrade med orange spännband på en släpvagn, med en Audi bil synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick dessa almbitar på köpet!
Två stora, uppstående almbitar med tydlig ådring, liggande på grus under dagljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Kromo och 22 till
  • Laddar…
Hugga! Det där var fina filéer:) går det att flytta/asa en sån själv?
 
V vectrex skrev:
Varit och handlat en halv kubik ek. Riktiga monster men väldigt fina! 250cm långa, 90-100cm breda och 80mm tjocka!
[bild]

Fick dessa almbitar på köpet!
[bild]
Är det kanske ett nytt bord på gång? Eller två, eller tre?
 
A axel_n skrev:
Hugga! Det där var fina filéer:) går det att flytta/asa en sån själv?
Om man är hulken så kanske. Men det är nog nästintill omöjligt för en normalbyggd man.

Jag är ingen styrkelyftare, men långt ifrån klen (190cm/90kg). Jag fick hjälp av en stark kompis och det var precis att vi klarade dem på 2. Tror de väger en bit över 100kg styck.

De är inte torra än så jag fick dem billigt. Sågade i början av april och torkade utomhus sen dess.
Får se hur torkningen går. Lär inte vara snickeritorrt förrän tidigast vintern 2020-2021.
Staplade träskivor av sågat trä ligger på träpallar utomhus för torkning, väntar på att bli snickeritorra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjock trädskiva med synlig ådring som torkar utomhus på pall med grått underlag, tyngd anges som över 100kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor träskiva staplad på träreglar utomhus, som väntar på att bli snickeritorr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Är det kanske ett nytt bord på gång? Eller två, eller tre?
Lite sugen på att göra ett slab-bord men huvuddelen kommer jag såga upp till ”vanliga” plank. Inget bestämt än dock.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Om man är hulken så kanske. Men det är nog nästintill omöjligt för en normalbyggd man.

Jag är ingen styrkelyftare, men långt ifrån klen (190cm/90kg). Jag fick hjälp av en stark kompis och det var precis att vi klarade dem på 2. Tror de väger en bit över 100kg styck.

De är inte torra än så jag fick dem billigt. Sågade i början av april och torkade utomhus sen dess.
Får se hur torkningen går. Lär inte vara snickeritorrt förrän tidigast vintern 2020-2021.
[bild] [bild] [bild]

Bra tänkt där!
Det gäller att ligga/titta långt fram när det gäller virke för snickeri!
 
En sådan "skiva" skulle jag vilja få tag på för att göra ett bord till uterummet..... Men jag hittar aldrig några, har nog helt fel kontakter....
 
R roli skrev:
En sådan "skiva" skulle jag vilja få tag på för att göra ett bord till uterummet..... Men jag hittar aldrig några, har nog helt fel kontakter....
Du vet att det finns en kille i Falkenberg som säljer ekskivor?
 
Flera skarvkablar ordnat upphängda på väggen i ett garage med hjälp av armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite tid över i garaget att se över lite förvaring. Jag har haft skarvkablar lite här och där hängande på spikat i verkstaden, tagit upp mycket väggyta och ingen riktig ordning på dom.
Ett plattjärn, bockade några bitar armeringsjärn och sen lite svartfärg på det hela så ryms nu all skarvkabel på en tidigare oanvänt väggyta.

Blir samma lösning till trefaskablarna. Minigrävare Kubota inuti ett garage med verktygsskåp och utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen lite kvalitetstid med nya förvärvet i maskinparken här hemma, smörjt upp hela maskinen och bytt ut några smörjnipplar som var dåliga. Börjar min semester till veckan så då blir det lite grävjobb här hemma på gården
 
  • Gilla
  • Wow
kristofo och 10 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Testat batterivinkelslipen lite mer. Fungerar bra, oroväckande bra.
[bild]

Kör du stenklinga i stål?:surprised:

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
Kör du stenklinga i stål?:surprised:

Med vänlig hälsning, fremax
Det är klart man gör, stål är ju stenhårt;)

Försökt att beställa reservdelar av Bosch idag med mindre lyckat resultat. Trodde i min enfald att man tillhandahöll reservdelar i tio år men så är inte fallet.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
För er som inte hänger i "Dagens verktygsinköp!" bör titta i denna länk först https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-383#post-3307852

Ja vad ska man säga, varje gång jag tittade på bänken fick jag känslan av barnamord när jag tänkte på mina ursprungliga planer...

Men bänken var helt oanvändbar då stativet var rankt (krävde infästning i golvet) och alldeles för lågt. Som den aspirerande möbelsnickaren jag är (ironi) löste jag det såhär. Jag tror denna lösning kommer räcka långt för mig även fast det är en bäbisbänk men om inte får framtida jag lösa det :) (inkl. Att det fattas en skiva)

Hemmagjord arbetsbänk med skruvstäd och underliggande förvaringslådor av spillvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och som vanligt i mitt garage är hela byggd med spillvirke. 99% 22x120 ytterpanel.
 
  • Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
Efter att ha letat runt efter en ny fräs till fräsbordet så bestämde jag mig för att prova att ha min bosch monterad där istället. Ritade av kroppen i Fusion och fick fram något som borde kunna fungera som hållare...

3D-modell av fräshållare designad i Autodesk Fusion 360 för montering av en Bosch-fräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch fräs vid sidan av en träskiva med uppritade fräshållardelar på ett arbetsbord med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch-fräs monterad på fräsbord med hemgjord hållare och spännband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.