Byggahus.se
J
Skulle det vara en möjlighet att göra en ny registreringsbesiktning på släpet för att sänka totalvikten? Vissa tillverkare säljer ju släp som är tekniskt identiska men med olika totalvikt.

Vet inte om/hur det går att göra, men kanske värt att undersöka? Borde i så fall bli betydligt billigare än en ny bil.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
587kg får jag köra med mitt obromsade släp i 80km.
 
  • Gilla
Chilly_J
  • Laddar…
K
Oavsett vad jag lastar (upp till 495kg för mig) på släpet så verkar det räknas som att det automatiskt väger 750kg totalt, då gäller max 40km/h för min bil. Stela regler kan jag tycka.

Böter kan jag ta, men att förlora körkortet skulle vara mindre bra. Får forska vidare.
 
För skojs skulle gick jag in och kollade uppgifterna på mina bilar;

Ford Fiesta 2008
Skärmbild som visar fordonsspecifikationer, inklusive max släpvagnsvikt och bruttovikt för fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ford Mondeo 2015
Tabell med fordonsspecifikationer inklusive koppplingsbelastning, totalvikter och släpvagnsvikter för körkortsbehörighet B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns ju ingen logik alls där?
 
2750 kg skulle säkert kännas tryggt efter en Ford Fiesta...
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
useless useless skrev:
2750 kg skulle säkert kännas tryggt efter en Ford Fiesta...
Jag har ju inte B96, men jag funderar ju på att ta det och köpa en biltransportkärra .. :crysmile:
 
ullet
useless useless skrev:
2750 kg skulle säkert kännas tryggt efter en Ford Fiesta...
Då får dra en vagn med totalvikt på 2750 kg med den bilen och det körkortet, men den får fortfarande inte väga mer än 600 kg (tjänstevikt plus last) för att få dra den med Fiestan (se max släpvagnsvikt).

Mer spännande då att Mondeon bara får dra 400 kg oavsett körkort, hybribmodell?
 
ullet ullet skrev:
Då får dra en vagn med totalvikt på 2750 kg med den bilen och det körkortet, men den får fortfarande inte väga mer än 600 kg (tjänstevikt plus last) för att få dra den med Fiestan (se max släpvagnsvikt).

Mer spännande då att Mondeon bara får dra 400 kg oavsett körkort, hybribmodell?
Nä, en diesel ...

Men betyder det att om jag hänger en biltransport som har totalvikt på 2,7 ton efter Fiestan åker jag dit på överlass (om jag ställer en bil på), medan samma kärra bakom Mondeon är olovlig körning?
 
ullet
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, en diesel ...?
Det var riktigt underligt, har aldrig sett en så stor bil med så låg dragvikt förut. Kollade lite snabbt på Blocket, och där såg det ut som att bilar med 1,6 L-motorn får dra 1000 kg, och bilar med 2,0 L-motorn 2000 kg.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men betyder det att om jag hänger en biltransport som har totalvikt på 2,7 ton efter Fiestan åker jag dit på överlass (om jag ställer en bil på), medan samma kärra bakom Mondeon är olovlig körning?
Ja, så blir det ju. Men du lär nog åka på vårdslöshet i trafik med biltransport bakom Fiestan, tror det automatiskt klassas som det om du överlastar med mer än 50%.
 
Jag har fel Ang bromsat släp så det kan ni bortse ifrån
 
Kan du utläsa ett D-värde för bilen resp kopplingen?
 
Kör spaden inne i bilen?


*trippar iväg*
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 1 till
  • Laddar…
Flera svar här men mitt kanske redan finns med?
Kolla ditt registreringsbevis där står hur mycket du får dra med vanligt B kort.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För skojs skulle gick jag in och kollade uppgifterna på mina bilar;

Ford Fiesta 2008
[bild]

Ford Mondeo 2015
[bild]

Det finns ju ingen logik alls där?
Nej ingen direkt logik!

Såhär ser det ut på min bil.
Skärmdump som visar fordonets maxvikt för släpvagn och olika körkortsbehörigheter enligt Transportstyrelsens webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Obromsat släp : max 750kg
Bromsat släp
B-körkort: max 1280kg
B96: max 2030kg
BE: 2200kg

Hade det stått att max släpvagnsvikt är 400kg som det gjorde för dig så spelar det ingen roll vad jag har för körkort för det är max. De andra angivningarna blir vad bilen klarar rent teoretiskt men rent lagligt är det 400kg som gäller. Nu vet jag dock att Fords siffror av någon anledning inte alltid stämmer på transportstyrelsen. Tittar man tex på en nyare Ford connect som har dragkrok monterad så finns det inga uppgifter att tillgå på transportstyrelsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.