Byggahus.se

Obromsat släp...

4k läst  46 svar

1. K
    Medlem Nivå 6
    Köpte ett obromsat släp ihop med min svåger utan att först kollat reglerna, snarare killgissat reglerna. Totalvikten på släpet är 750kg vilket är mer än halva tjänstevikten av min nuvarande bil, jag får dra 670kg obromsat.

Olastat får jag köra släpet i 80km/h men lastar jag 1-495kg får jag bara köra 40km/h.

Nån som vet påföljden om jag skulle bli stoppad i 70 knyck med en spade på flaket?

Och ja, gyllene tillfälle att byta ut en av bilarna!

2. V
    Medlem Nivå 1
    Livstids halshuggning

3. T
    Medlem · Nivå 11
    Välkommen till forumet! (y) Snacka om att sätta tonen med första inlägget! :crysmile:

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Byt bil direkt! ;)

Skulle gissa 2000:- böter

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Om jag fattat rätt så räknas det som olovlig körning. Du kör en fordonskombination som du inte har körkort för. Rent teoretiskt går det till åtal. Och det är påtaglig risk att du får körkortet indraget.

• Laddar…
  6. T
    Medlem · Nivå 11
    Kanske dags att ta kort för tungt släp? :D

Vet inte vad påföljden blir. Överlast eller olovlig körning?

edit: Jo, lutar nog åt olovlig körning. Släpet tål ju spaden så överlast blir det väl inte...

7. B
    Medlem Nivå 2
    Körkort för tungt släp hjälper inte, bara ett bilbyte hjälper.

Kör du 70 km/h när du får köra 40 km/h är det 70-40 = 30 km/h för fort, brottet är fortkörning. Kör du 40 km/h med spaden på släpet är det OK.

8. T
    Medlem · Nivå 11
    Nej, BE verkar inte hjälpa. Märkligt kan tyckas...

TS, du får spänna fast spaden på undersidan av släpvagnen. (y) Ja, eller byta släp. Eller bil. ;)

• Laddar…
  9. nino
    Renoverare · Nivå 18
    Bromsat då får man väl alltid dra ett 750kg släp? Eller gjorde dom om reglerna iom b96

10. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Beror väl på vilken bil man har. Eller menar du att alla bilar minst får dra 750kg?

11. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Vanligtvis får du det ja, men det beror på vad som står i registreringsbeviset.
    Det största felet/problemet är att folk tror att man alltid får dra ett obromsat 750kg 'EU-släp'. Det vore betydligt enklare om det var så istället för som nu då det utan synbar anledning kan vara tillåtet att dra 730 kg, men inte 750 på en bil medans en annan får dra 750 och en tredje 690. Det verkar lite godtyckligt ibland kan jag tycka...

12. nino
    Renoverare · Nivå 18
    Ja jag har för mig det...
    Man får/fick haka på en 750 vagn på en lätt lastbil på 3500kg, fast det blev för tungt.
    Därför är det väl 4250kg på b96 för det har "alla" fått köra

13. nino
    Renoverare · Nivå 18
    Nu menar jag bromsat, TS pratade om obromsat såg jag nu

14. U
    Medlem Nivå 1
    "Högsta tillåtna hastighet för bromsad släpvagn är 80 km/h. Obromsad släpvagn får köras i högst 80 km/h om släpvagnens totalvikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt, eller om släpvagnen är olastad och dess tjänstevikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt. Högsta tillåtna hastighet för obromsad släpvagn är i övriga fall 40 km/h."
    Så självklart behöver man inte köra 40 km/h med en spade på släpet...

15. B
    Medlem Nivå 2
    Nej, man måste inte köra 40 km/h med en spade på släpet men man får inte köra fortare.