Byggahus.se

Om ni tar en utflykt ut i naturen, hur brygger ni kaffe?

  • Antal röster
    112
Vissa dagar har jag funderat varför jag har huvudvärk för att sedan konstatera att jag inte druckit kaffe den dagen.
 
Jag har väldigt selektivt beroende. När jag är på jobbet så dricker man kaffe på förutbestämda tider och de dagar jag jobbar hemifrån istället så känns det rent fysiskt om jag inte har fått morgonkaffet senast 9:30.
På helgerna däremot dricker jag oftast inget kaffe alls utan några kännbara men...
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om du inte dricker kaffe, hur lång tid tar det tills du klarar dig utan besvär?
Har testat att sluta med kaffe någon gång när jag haft semester (innan jag fick barn),
och det tog någon vecka, och då sov jag en massa.

Sedan fungerade det bra att vara utan kaffe tills semestern var över.
Men när väckarklockan tvingade upp mig för att gå till jobb, då var det bara att brygga en kopp igen.

Så kaffe och väckarklocka hänger ihop.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Handpresso espresso.
 
harry73
mitt kaffeberoendet är över på någon dag, men då behöver jag ersätta kaffet med te eller för den delen kamomillte.
Känner mig piggare och friskare utan kaffe (efter några dagar då.
 
Ja det här med kaffeberoende verkar vara otroligt individuellt. Jag har nog druckit kaffe i snart 20 år och har inga symptom på abstinens någonsin om jag inte dricker kaffe... Det är och har alltid varit en social grej på jobbet och en del av morgonrutinen. Jobbar till 99% hemifrån och kan glömma bort kaffet flera dagar/veckor ibland.

Medans vissa av mina vänner och kollegor inte alls fungerar utan sitt svarta guld, med huvudvärk, dåligt humör, trötthet etc som resultat. Det är lite intressant! Fast å andra sidan... Det kanske är symptom de får av att umgås med mig, utan kaffe? :p
 
  • Haha
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Jag får huvudvärk om jag slutar dricka kaffe, men om jag trappar ner mjukt via te under några dagar, så går det bra sedan, även helt utan te.
Några andra abstinensbesvär har jag inte märkt.
 
Jag förstår inte hur så många kan veta vad som händer om man slutar dricka kaffe. :thinking::p
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Annars kan man förbereda sig genom att frysa in kokande vatten så behöver man bara tina det vid strömavbrott. :thinking::oops::rolleyes::lying:
Man kan ju frystorka vattnet och ta med sig ut i naturen också!
 
harry73
B Bassrunner skrev:
Man kan ju frystorka vattnet och ta med sig ut i naturen också!
Do är det bara att tillsätta vatten igen och då har man vatten :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltså, håll inte på och värm, koka upp igen, eller röra och ha sig hela tiden. Då drar man bara fram onödigt mycket beska, vilket kokkaffe redan har tillräckligt av.
Kokande vatten - ta av från värmen - i med kaffet - låt sjunka - drick och njut av fjällvärldens storhet.
Nu är jag på test-humör (har aldrig gjort kokekaffe)

Det jag gjorde var:
  1. Satte kaffekvarnen på grovmalet, men samma bönor som jag brygger vanligt byggkaffe med (just nu Zoegas Intenzo).
  2. Samma mängd bönor (som till bryggkaffe) dvs ca 20g till 2,5 dl vatten.
  3. Kokade upp vatten med vattenkokare (den var närmast)
  4. Blandade bönor och vatten i en pyrex kanna (som också var nära)
  5. Lät det stå i ca 5 min
  6. Hällde över allt i en kaffemugg (genom en tesil för en mindre mängd bönor fastnade i skummet som bildades på ytan).

Smaken var rätt ok.
Bönorna släppte ifrån sig lite andra smaker än vanligt, men inte mer beska.
Mer grumligt än vanligt filtrerat kaffe, men inte så det stör.
Lite sump i botten på muggen när jag var klar, men det var bara att sluta i tid.

Men nu till er alla kokekaffe-profs, skulle ovan klassas som kokekaffe?
Ska jag ändra något i ovan recept?

För övrigt så påminde smaken om kaffe-påsarna jag köpte innan. (Fast Zoegas bönorna smakade bättre)
Så jag antar att Löfbergs coffee bags ska jämföras med kokekaffe?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A
Testat att göra cold brew en gång hemma, men inte tagit med det ut i naturen. Men kanske hade funkat?
 
A Alfons3301 skrev:
Testat att göra cold brew en gång hemma, men inte tagit med det ut i naturen. Men kanske hade funkat?
Låter spännande men en sak är säker,
det är bara brygga hemma som gäller med denna och ta med ut i termos som gäller i så fall.
När jag googlade på cold brew så verkar det som om bönorna skulle ligga i blöt ca 12-24h,
och dessutom kallt. (Det lär varken gå ute i naturen (förutom på vintern) eller när det är strömavbrott hemma).
 
Hemmakatten
Har en kaffemaskin där jag kan få bl.a. café creme, cappuccino, espresso mm beroende på vilka bönor jag använder. Köper färskrostade bönor från Baristashopen.se.

Skulle det bli strömavbrott en längre tid så har jag en kvarn med inställbar malningsgrad där man maler bönor för hand. Det tar tid, men det går. Brygger då i en Chemex kanna med specialfilter så kaffet rinner igenom i lagom takt.

Som ni förstår älskar jag kaffe.

Tom Chemex kaffekanna med träkrage och lädersnöre, används för bryggning med specialfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Krokben
Kokekaffe helt klart, man är ute i naturen så finns det inget mysigare än att sitta vid en lägereld på kvällen och låta kannan koka över en öppen eld.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.