Byggahus.se
J
Tjena!

Här kommer en fundering jag har haft ett bra tag. Det är ju så att jag inte helt oväntat drömmer om att bygga ett eget hus, annars vore det ju märkligt att jag hänger runt här eller hur? Och om man är sugen på att bygga hus, vad gör man då? Jo man letar inspo såklart! Och vilken social mediakanal är inte bättre på det än Pinterest?

Sagt och gjort, här sitter jag nu med ett tiotal Pinterest brädor överfyllda med fantastiska hus, tomter, trädgårdar. snickarglädje och gjutjärnspisar. Gott, okej. Nu vet jag EXAKT vad jag letar efter! YES! Dags för att sladda in på Blocket och hitta drömtomten.

HÄR tar det stopp. Det är inte bara en lätt inbromsning utan mer en total pallnit inför ett stup av dödsångest och krossade drömmar.

Jag har inte SÅÅ stora krav (tycker jag) men sjötomt och runtliggande natur med hög biologisk mångfald är ett absolut krav. Några ekar på ett par hundra år eller så, långt från förpestande vägar och minst någon km till närmaste granne och en övervuxen skogsväg som leder fram till min tomt. Justja, relativt centralt ska den vara - alltså pendlingsavstånd från någon av de större städerna (alltså inte Norrland, dessutom är hela Norrland i princip mer eller mindre enbart en stor sönderskövlad skogsodling). Men hur svårt kan det vara i ett land som Sverige som i princip är obefolkat och fyllt av fantastisk natur? HELT OMÖJLIGT VERKAR DET?!!

Jag har letat tomter länge nu och det enda jag hittar är natur som utsatts för vidriga övergrepp, skogshyggen, mark som totalt förstörts av skördare, monokultur, skogsplantager, sönderodlat landskap, vägar som går direkt utanför tomten, närliggande grannar med sina fula pakethus täckta i giftig plastfärg.... Så här såg det inte ut på Pinterest!

Kolla bilderna för exempel. HUR kan man ställa sig på en sån tomt och känna att den här platsen ger mig energi och livskraft, här vill jag plantera mina rötter?

Så, efter detta utlägg, vill jag ställa frågan. Är det bara jag som har sådana här förväntningar? Alltså att kunna hitta en bit land där jag verkligen känner att den här platsen är speciell, här vill jag bo.
 
  • En avverkad skogstomt bredvid en väg med spridda träd kvar och ett hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen grön fältmark med en liten skogsdunge och klarblå himmel, medelhavsnära bostadshus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omarkad tomt med fällda träd och buskar under en molnig himmel, med en röd stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avverkad skogstomt med spår efter tunga fordon och en väg i bakgrunden, saknad av naturskönhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Miss_Spyro och 8 till
  • Laddar…
Sjötomt, minst 1 km till grannar, men ändå på pendlingsavstånd till större stad, och flerhundraåriga ekar på tomten.

Jo, det skulle jag nog säga är rätt högt ställda förväntningar. Har du verkligen hitta speciellt många sådana ens på pinetrest?
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Det var bland de mest höga förväntningar jag har hört talas om.

Du får nog börja med att ens hitta ett sådant område över huvud taget, sen försöka sondera huruvida det går att få loss en bit tomtmark därifrån.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 7 till
  • Laddar…
Ja, det är väldigt orealistiska förväntningar. Det är nog iofs många som har dessa önskningar, men verkligheten ser inte ut så. Vill du t.ex inte ha en enda granne inom 1 km, så kommer du även att hamna långt bort från en tätort.
Och ska du ha ekar kan du knappt hamna norr om Uppsala.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det är helt orealistisk att tro det går att hitta en tomt som du beskriver på blocket, eller den öppna marknaden över huvud taget. En plats som du beskriver finns säkert, men då är den sannolikt en del av en större skogsfastighet och inte tomtmark.
 
  • Gilla
•endumen• och 3 till
  • Laddar…
Är det bara jag som läser inlägget som fyllt av ironi? För ingen har väl på allvar denna kravspec och tror den finns på riktigt?
 
  • Gilla
BGA och 27 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Är det bara jag som läser inlägget som fyllt av ironi? För ingen har väl på allvar denna kravspec och tror den finns på riktigt?
Vem vet, personer med skev verklighetsuppfattning är väl inte så ovanligt?
 
  • Gilla
  • Haha
janusz_w och 5 till
  • Laddar…
Svenska tomter har en tendens att vara rätt tråkiga då man har gett sig fan på att bebygga bra åkermark istället för att låta stycka lite mer intressanta skogstomter och liknande.

Ja, sociala medier ger för det mesta en brutalt skev uppfattning om hur man tror andra har det och skapar bisarra förväntningar på ens eget liv, med resultatet att folk mår dåligt.
 
  • Gilla
janusz_w och 8 till
  • Laddar…
Jag tror att dina förväntningar är för höga - både gällande tomten och läsarnas förmåga att uppfatta ironin ;)

/Krille
 
  • Gilla
janusz_w och 12 till
  • Laddar…
Vissa av bilderna ser ju ut att ha förberetts för byggnation i allafall.
Hur du än vrider och vänder det så lär du ju få ta ner några träd innan du börjar bygga, om inte du är rejält sugen på en koja dvs.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Det bästa är nog att hitta ett bra ställe och kontakta markägaren för att se om det finns möjlighet till avstyckning och försäljning. Letar man bland färdiga tomter till försäljning så finns det nästan bara släta fyrkantiga plättar i blivande villaområden...
 
Tror du har större lycka i att leta efter ett rivningsobjekt än en tomt om du vill ha orörda omgivningar. Lite grejen med att skapa nya tomter är väll att röja mark och göra den duglig som tomt. Hade jag hittat en perfekt tomt med de kraven som du ställer som ändå ingen någonsin har velat bebygga så hade jag funderat på vad haken är (inflygnings område, mygginvasion varje sommar …..)
 
  • Gilla
oscarcarserud och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Är det bara jag som läser inlägget som fyllt av ironi? För ingen har väl på allvar denna kravspec och tror den finns på riktigt?
Varför inte? Det var så vi gjorde för 10 år sedan, och nu har vi vårt egna lilla paradis :)

J Stormfrog skrev:
Här kommer en fundering jag har haft ett bra tag. Det är ju så att jag inte helt oväntat drömmer om att bygga ett eget hus, annars vore det ju märkligt att jag hänger runt här eller hur?
Synd att du inte skrev detta för ett par veckor sedan!
Då hade jag kunnat tipsa om en riktig dröm, men den gick snabbt till en annan drömmare :oops:
 
  • Gilla
JohnAnchor
  • Laddar…
Träden ser jag inte som det största problemet här


 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jo, det mesta går ju att lösa om man kastar pengar på problemet ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.