16 719 läst · 68 svar
17k läst
68 svar
Pinterestskadad? Gör sociala medier oss orealistiska?
Medlem
· Västerbotten
· 895 inlägg
Bara namnet "Pinterest" ger mig rysningar. Jag gjorde några jobb åt en förening där ordförande ville få bukt med att de anställda engagerade så mycket tid till sociala medier istället för föreningens verksamhet. Så jag skulle spärra vissa sidor i brandväggen, däribland Pinterest. Jag visste knappt vad det var då men kunde konstatera att föreningens mest aktiva klienters surfhistorik bestod av väldigt mycket pinterestande.
Sagt och gjort, frid och fröjd. Nej. Det gick någon vecka så blev jag uppringd och de ville ha dit mig akut för ett möte. Anländer till ett muntligt krig där en av personalen som var närmare 50 år gammal, stod och grät och upprepade "Jag kan inte jobba om jag inte har tillgång till Pinterest! Mitt arbete ligger lagrat där! Ni litar inte på oss i personalen!"
Efter ett tag gav sig ordförande in i diskussionen och klargjorde att vuxet folk ska bete sig därefter och sen fick jag ta bort spärrarna för husfridens skull.
Nu idag när jag vet vad det är så stör mig jag på att alltid hamna där när man gör sökning efter bilder på Google och blir uppmanad att skaffa ett konto så fort man gör något på sidan.
På tal om att vara Pinterestskadad alltså.
Angående kravlistan i huvudinlägget då så uppfyller ett område där jag växte upp, merparten av punkterna. Två sjöar runt omkring dessutom så det kan nog kompensera för avsaknaden av hundraåriga ekar. Det ligger dock i Norrland så den biten blir svårare att lösa. 3 km till närmaste granne kanske kan kompensera Norrlands-biten. Så händer det en olycka så ligger man och självdör då inte en käft kommer höra en, än mindre märka av att det hänt något.
Jag tror dock att vissa krav kan vara hälsosamt för bostadsmarknaden. Om vissa typer av områden blir mer attraktiva så ökar ju också chansen att det styckas ut en bunt sådana områden. Ska en person stycka av en enskild "exotisk" tomt från en skogs- eller jordbruksfastighet så blir det ju hutlösa utgifter för alla faciliteter som ska dras in och markbearbetning om det ligger så till. 10 tomter i samma område blir ju billigare per tomt.
En tanke bara.
Sagt och gjort, frid och fröjd. Nej. Det gick någon vecka så blev jag uppringd och de ville ha dit mig akut för ett möte. Anländer till ett muntligt krig där en av personalen som var närmare 50 år gammal, stod och grät och upprepade "Jag kan inte jobba om jag inte har tillgång till Pinterest! Mitt arbete ligger lagrat där! Ni litar inte på oss i personalen!"
Efter ett tag gav sig ordförande in i diskussionen och klargjorde att vuxet folk ska bete sig därefter och sen fick jag ta bort spärrarna för husfridens skull.
Nu idag när jag vet vad det är så stör mig jag på att alltid hamna där när man gör sökning efter bilder på Google och blir uppmanad att skaffa ett konto så fort man gör något på sidan.
På tal om att vara Pinterestskadad alltså.
Angående kravlistan i huvudinlägget då så uppfyller ett område där jag växte upp, merparten av punkterna. Två sjöar runt omkring dessutom så det kan nog kompensera för avsaknaden av hundraåriga ekar. Det ligger dock i Norrland så den biten blir svårare att lösa. 3 km till närmaste granne kanske kan kompensera Norrlands-biten. Så händer det en olycka så ligger man och självdör då inte en käft kommer höra en, än mindre märka av att det hänt något.
Jag tror dock att vissa krav kan vara hälsosamt för bostadsmarknaden. Om vissa typer av områden blir mer attraktiva så ökar ju också chansen att det styckas ut en bunt sådana områden. Ska en person stycka av en enskild "exotisk" tomt från en skogs- eller jordbruksfastighet så blir det ju hutlösa utgifter för alla faciliteter som ska dras in och markbearbetning om det ligger så till. 10 tomter i samma område blir ju billigare per tomt.
En tanke bara.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Som ett brev på posten kom denna artikel i Land:
https://www.land.se/landkoll/miljar...il&utm_term=0_01c9ca9a59-8429455c76-141019665
Det finns väl fler miljardärer? Fram med er bara!
https://www.land.se/landkoll/miljar...il&utm_term=0_01c9ca9a59-8429455c76-141019665
Det finns väl fler miljardärer? Fram med er bara!
Nu är jag placerad precis några mil utanför Luleå, så närheten till saker och ting är då inga problem. Dock har jag stuga inöver landet och absolut, Arvidsjaur och Arjeplog är inte de roligaste platsena på jorden sommartid.V vectrex skrev:Jag är uppväxt och bor i sydvästra Sverige. Gjorde lumpen 15 månader i Arvidsjaur och hade flickvän från Haparanda ett knappt år (har alltså lite erfarenhet av Norrland).
Hursomhelst, jag älskar vintern i Norrland, men maj - oktober är riktigt skit där. Enda lövträden som existerar är i princip björk. Jävulskt med mygg och betydligt kallare somrar i snitt än södra Sverige. Sen är det långt till allt, åtminstone om man inte bor i en av de lite större städerna längs kusten.
Däremot vet jag inte om sommarklimatet där jag bor är någon som helst nackdel emot söderöver. Vi har bokstavligt talat skitvarmt under långa perioder, dock utan den fruktandsvärda torkan som inträffar, spdcifikt förra året.
Myggen finns, men numer har vi även myggfångare. Bor du i ett fruktandsvärt surhål så kommer givetvis problemen inte försvinna, men det är ju detsamma på varje plats i Sverige. Fågelholkar och svalor däremot är sjukt effektiva, även fladdermössen.
Nej, det lever kvar mycket okunskap om Norrland.
Jag har i sig nära till allt, men jag behöver bil. Jag har naturen runt hörnet och ett otroligt mycket större lugn än utanför storstäder. Jag har inga större bilköer, är det rusningstrafik är den över på 30 min max.
Den enda jobbiga perioden för mig är det absoluta mörker som blir från oktober till snön kommer. Höstperioden. Men allt annat uppväger, specifikt "den femte årstiden" våran vårvinter. Den är absolut helt oslagbar! Även människor med absolut noll intresse för natur uppskattar ljuset som blir då.
Nej, flytta till norrland, det finns ingen bättre plats att bo på! Håll er längs kusten för kommunikationerna, inlandet om ni vill ha absolut avskildhet men då till bekostnad av vissa förmåner och lite mer enkelhet.
Byarna som ligger längs E4 är absolut bäst, söder om Luleå har de "rikare" byarna med bättre jordmån än norröver. Soltimmarna är bland de absolut högsta i landet, vi brukar vinna solligan årligen.
Passa på medans det finns plats, det är bra inflyttning numer. ;-)
Lovar er en bättre livskvalite !
Obs, idioter oavsett hudfärg, skostorlek eller sexuell läggning är ej välkomna ! Är du en fullt normal människa med sunt förnuft vill jag gärna ha dig som min granne! ;-)
Klart det finns, men tomterna är sällsynta och kostar därefter. Denna tomt uppfyller alla dina krav:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-140m2-rytterne-vasteras-kommun-vikhus-15-15853175
Jag har bott i närheten och kan intyga att du får både ekar och egen grusväg på ett par km att skotta själv vintertid.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-140m2-rytterne-vasteras-kommun-vikhus-15-15853175
Jag har bott i närheten och kan intyga att du får både ekar och egen grusväg på ett par km att skotta själv vintertid.
Vi väntade 8 år på vår drömtomt. Vi hade inte de krav som ts, men den skulle ligga i rätt riktning mot solen, ha havsutsikt och ligga nära stan.
Under tiden bodde vi i ett radhus i centrum. Skulle aldrig kunna tänka mig att bo i lägenhet. Under tiden sparade vi våra pengar så att vi sedan kunde köpa tomten och bygga utan att låna!
Under tiden bodde vi i ett radhus i centrum. Skulle aldrig kunna tänka mig att bo i lägenhet. Under tiden sparade vi våra pengar så att vi sedan kunde köpa tomten och bygga utan att låna!
Jo såklart. Men jag vill gärna ha den hyfsat orörd. Hellre en stor naturtomt och ett lite mindre hus. Det tråkiga är att många ”tomter” redan är i princip skövlade. Men vi hade tur och hittade en sommarstuga på en fantastisk skogstomt! Dock inget vatten på tomten, men flertal sjöar på gångavstånd. Blir väl till att flytta dit sen Kan dock bli komplicerat med jobb och pendlingsavstånd. Vi får väl se haha. Det är iallafall ett bra ställe att vila själen om helgerna.harry73 skrev:
Det är lite trixigt det. Hittat man en fin naturtomt, ska det byggas hus, garage, uppfart, gräsmatta och sen är all den fina natur borta.
Det handlar inte om hur fin tomten är, men hur man kan använda det fina som finns i det färdiga resultatet.
Ibland står ett träd väldigt tät och behöver det några år för att växa till sig och bli den pärla den kan bli i den nya trädgården. Ibland behöver man tunna ut eller skapa olika nivåer. En fin tomt/trädgård skapar man själv och bygg aldrig huset på den finaste platsen.
Norrland är äljest, eljest är det elgest?T tobbe456 skrev:Nu är jag placerad precis några mil utanför Luleå, så närheten till saker och ting är då inga problem. Dock har jag stuga inöver landet och absolut, Arvidsjaur och Arjeplog är inte de roligaste platsena på jorden sommartid.
Däremot vet jag inte om sommarklimatet där jag bor är någon som helst nackdel emot söderöver. Vi har bokstavligt talat skitvarmt under långa perioder, dock utan den fruktandsvärda torkan som inträffar, spdcifikt förra året.
Myggen finns, men numer har vi även myggfångare. Bor du i ett fruktandsvärt surhål så kommer givetvis problemen inte försvinna, men det är ju detsamma på varje plats i Sverige. Fågelholkar och svalor däremot är sjukt effektiva, även fladdermössen.
Nej, det lever kvar mycket okunskap om Norrland.
Jag har i sig nära till allt, men jag behöver bil. Jag har naturen runt hörnet och ett otroligt mycket större lugn än utanför storstäder. Jag har inga större bilköer, är det rusningstrafik är den över på 30 min max.
Den enda jobbiga perioden för mig är det absoluta mörker som blir från oktober till snön kommer. Höstperioden. Men allt annat uppväger, specifikt "den femte årstiden" våran vårvinter. Den är absolut helt oslagbar! Även människor med absolut noll intresse för natur uppskattar ljuset som blir då.
Nej, flytta till norrland, det finns ingen bättre plats att bo på! Håll er längs kusten för kommunikationerna, inlandet om ni vill ha absolut avskildhet men då till bekostnad av vissa förmåner och lite mer enkelhet.
Byarna som ligger längs E4 är absolut bäst, söder om Luleå har de "rikare" byarna med bättre jordmån än norröver. Soltimmarna är bland de absolut högsta i landet, vi brukar vinna solligan årligen.
Passa på medans det finns plats, det är bra inflyttning numer. ;-)
Lovar er en bättre livskvalite !
Obs, idioter oavsett hudfärg, skostorlek eller sexuell läggning är ej välkomna ! Är du en fullt normal människa med sunt förnuft vill jag gärna ha dig som min granne! ;-)
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Men det behöver inte vara så illa!harry73 skrev:
Vi har 15.000 kvm fastighetsmark, och har byggt hus, stall, garage, växths och anlagt gårdsplan på ca 1000 kvm.
Så det finns gott om ursprunglig betesmark mellan stengärdsgårdarna kvar.
Ja men tyvärr är det inte så som folk i allmänhet gör. Vanligen bökar de upp precis hela tomten med grävmaskin och hugger ned varenda träd innan de ens börjar gräva grunden för huset. Jag förstår inte varför.
Du kanske som sagt ska leta efter en redan bebyggd tomt.
Dock finns det alltid risk att man får grannar man inte räknat med.
Själv köpte jag en sekelskifts herrgård utanför Stockholm mest med härliga åkrar som granne, bakom oss har vi 3 grannar men det märk knappt eftersom tomterna är så pass stora. Vi har ingen sjötomt men däremot ekar
Dock kommer vi snart få grannar då kommunen har en detalj plan på åkrarna runt oss. Överklagade detta ända till Mark- och miljööverdomstolen men det ansågs prioriterat med nya bostäder framför behålla åkermark.
Jag föreslog man kunde utöka ett befintligt bostadsområde från 1970-talet ca. 1 km från oss. Detta område är byggt i ett skogsområde där man skulle kunna bygga mer men det är klart billigare att bygga på åkermark en att behöva avverka och eventuellt behöva spränga.
Själv köpte jag en sekelskifts herrgård utanför Stockholm mest med härliga åkrar som granne, bakom oss har vi 3 grannar men det märk knappt eftersom tomterna är så pass stora. Vi har ingen sjötomt men däremot ekar
Dock kommer vi snart få grannar då kommunen har en detalj plan på åkrarna runt oss. Överklagade detta ända till Mark- och miljööverdomstolen men det ansågs prioriterat med nya bostäder framför behålla åkermark.
Jag föreslog man kunde utöka ett befintligt bostadsområde från 1970-talet ca. 1 km från oss. Detta område är byggt i ett skogsområde där man skulle kunna bygga mer men det är klart billigare att bygga på åkermark en att behöva avverka och eventuellt behöva spränga.
R Raidern skrev:Du kanske som sagt ska leta efter en redan bebyggd tomt.
Nej fy vad hemskt, jag hade haft panik om jag var du! hoppas dom bygger så det passar in i övriga miljön åtminstone så det inte blir hemska moderna lådor/sockerbitar....
Det är som eljest skulle jag säga..Ruttenrot skrev:
Annorlunda är väl direktöversättning. Tyvärr ännu en del i den uppdelningen som blivit i Sverige. Ska du se det som annorlunda så är det väl endast till det positiva, närmare gamla tider, naturen.
Här ligger staden i naturen istället för naturen i staden. Sen kan man inte låta allt gå till överdrift, naturtillgångar ska säljas men återställas efteråt. Träd ska fällas, men omplanteras ect. Så länge vi lever det livet vi lever så behövs det.. Dock längtar jag till återgången till brukssamhället. När vi krävs bli självförsörjande igen. När en TV kostar tre månadslöner, flyga på semester är inte på kartan, men mat och vatten finns.
Inget överflöd, men ingen svälter. Arbeten består till största del av jordbruk och kroppsarbete, men med modern teknologi. Bra balans utan överdrift! Det tror jag skulle få bukt med väldigt många problem i dagens samhälle.