Byggahus.se
Subaru i all ära, det finns tidningsartiklar om han som åkte 55.000 mil i en Legacy automat med husvagn efter, hade det som jobb att transportera husvagnar mellan tillverkare, återförsäljare och kunder, om jag inte minns fel fick växellådan renoveras runt 40" mil, men det var typ allt som hände.

Det finns några MEN. Dieselmotorn är inte bra, kopplingen klen på vissa modeller, och det fanns även årgångar där 2,5 liters bensinmotorn hade nått problem. Subaru har dock haft en väldigt bra goodwill, och lagat det mesta inom rimliga gränser utan knot. Man får Googla och söka i ämnet så man inte råkar på nån mindre bra årgång.

Dieseln var riktigt snål, alla bensinare drar mer än genomsnittet. Kamremmen är dyr att byta, är ett byte på antågande (tror det är var 10" mil) ska bilen vara betydligt billigare.

Trots detta är Subaru 7 resor bättre än valfri farkost från VAG, om vi nu pratar om en bil för 60.000:-
 
Å andra sidan. Jag har haft BE sen 1997, men aldrig ägt en bil med hög dragförmåga, har lyckats låna när jag behövt.
 
Jag körde en Nissan Navara pickis från 2007 i 32 k mil, den fick dra 3000 kg . En av de bättre bilar jag haft (bytte några hjullager, förutom vanliga slitdelar) . Bör du kunna hitta inom din budget.

Försök hitta en av de tidigaste modellerna UTAN partikelfilter och manuell (2,5 l diesel med ca 175 hk) den kör man på 0,85 l/mil utan att snålköra. Med partikelfilter och automat drar samma modell lite över litern/milen... Kolla också att balkarna inte är genomrostade, då kan du tappa flakdelen en dag när bilen delar sig i två....) Inget vanligt problem men lätt kollat.
 
Isakare Isakare skrev:
Subaru i all ära, det finns tidningsartiklar om han som åkte 55.000 mil i en Legacy automat med husvagn efter, hade det som jobb att transportera husvagnar mellan tillverkare, återförsäljare och kunder, om jag inte minns fel fick växellådan renoveras runt 40" mil, men det var typ allt som hände.

Det finns några MEN. Dieselmotorn är inte bra, kopplingen klen på vissa modeller, och det fanns även årgångar där 2,5 liters bensinmotorn hade nått problem. Subaru har dock haft en väldigt bra goodwill, och lagat det mesta inom rimliga gränser utan knot. Man får Googla och söka i ämnet så man inte råkar på nån mindre bra årgång.

Dieseln var riktigt snål, alla bensinare drar mer än genomsnittet. Kamremmen är dyr att byta, är ett byte på antågande (tror det är var 10" mil) ska bilen vara betydligt billigare.

Trots detta är Subaru 7 resor bättre än valfri farkost från VAG, om vi nu pratar om en bil för 60.000:-
Det var bara de första årsmodellerna av Subarus diesel som var dåliga. De senare håller mycket bättre.

Håller med om kopplingen. Den slappaste och okänsligaste koppling jag har haft - även när den fungerar som den ska.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hyundai santa fe, kia sorento, wv tiguan, wv toareg åker själv tiguan..
Jo men DSG går bort, vi sålde precis vår Passat Alltrack Executive -2018, har svårt för denna låda i alla bilmärken, känns så segt när man ska iväg, och för mycket funderation i tex korsning, laggar.

Och dra med Dubbelkopplingslåda funkar, men bör inte helst, backar husvagn luktar det koppling, kökörning, luktar koppling, delade ut reklam med dottern, efter 10st postlådor tyckte hon det luktade blomkål! Ska vara riktig converterlåda ala 30-talet! Och går lika billigt, och betydligt skönare..men dyrare givetvis
 
Isakare Isakare skrev:
Subaru i all ära, det finns tidningsartiklar om han som åkte 55.000 mil i en Legacy automat med husvagn efter, hade det som jobb att transportera husvagnar mellan tillverkare, återförsäljare och kunder, om jag inte minns fel fick växellådan renoveras runt 40" mil, men det var typ allt som hände.

Det finns några MEN. Dieselmotorn är inte bra, kopplingen klen på vissa modeller, och det fanns även årgångar där 2,5 liters bensinmotorn hade nått problem. Subaru har dock haft en väldigt bra goodwill, och lagat det mesta inom rimliga gränser utan knot. Man får Googla och söka i ämnet så man inte råkar på nån mindre bra årgång.

Dieseln var riktigt snål, alla bensinare drar mer än genomsnittet. Kamremmen är dyr att byta, är ett byte på antågande (tror det är var 10" mil) ska bilen vara betydligt billigare.

Trots detta är Subaru 7 resor bättre än valfri farkost från VAG, om vi nu pratar om en bil för 60.000:-
Vi hade en Outback på jobbet, 2.5 Bensin, motorn förbrukade stora mängder olja vid 15000mil, så denna renoverades motorn på, men boxer är ingen höjdare..
 
När jag hade en land-rover discovery den var bra dragbil.
Riktig 4x4
riktig hög och låg. Låg etta toppfart =gångfart
Dragvikt 3500kg

drog 1,6 liter milen med ett 3000kg släp.
1,3 liter milen utan släp. V8 bensin.
Kvalitén var inte den bästa. Men billiga delar om man handlar från UK. Komfort acceptabel.

L200 bra dragbil diesel 2800kg
Komfort "kass" vid vanlig körning.
Lite lögre bränsle förbrukning.
 
galento
Våran Subaru Forester får dra 1500 med b-kort och 2000 med utökad behörighet.
Med 4wd , aut och 230hk är det en trevlig bil att köra och att ha hästkärran efter även
om den går som bruksbil för det mesta.Lätt att komma in i när man är äldre.
Dyra originaldelar och lite plastig inredning hör väl till minus sakerna.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Och dra med Dubbelkopplingslåda funkar, men bör inte helst, backar husvagn luktar det koppling, kökörning, luktar koppling, delade ut reklam med dottern, efter 10st postlådor tyckte hon det luktade blomkål! Ska vara riktig converterlåda ala 30-talet! Och går lika billigt, och betydligt skönare..men dyrare givetvis
Det gäller inte generellt. Kan inte uttala mig om VWs dubbelkoppling men den som sitter i en A6 Allroad funkar att dra med, har inte märkt några problem vid manövrering heller. Den lådan har dock rätt lite med vw’s DSG att göra vad jag vet, och tål uppåt 800Nm.
 
Är inte vridmomentet, Det är kopplingen, ingen dubbelkopplingslåda gillar att stå på en gräsmatta med husvagn bakom och backas..ej heller kökörning mm, tragiskt att de inte har en riktigt automatlåda i dyra Audi, denna låda hör hemma i billiga småbilar..och känns inte så premium.
 
DSG kommer ursprungligen från Porsches och BMWs varianter PDK och DKG. Så att de enbart är för motorsvaga småbilar håller jag inte riktigt med om. Däremot är inte den version VW valt så himla kul för vardagskörning.

Audi A6 utan Quattro har sensonic som är en variabel, lite som Subarus rem-låda.
 
Min Skoda Yeti 4WD diesel är en liten tuff krabat om man har utökad B.
Sen är den relativt snål och Euroklass 6.
Information om släpets maximala totalvikt vid utökad B körkortsbehörighet, 2115 kg.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Min Skoda Yeti 4WD diesel är en liten tuff krabat om man har utökad B.
Sen är den relativt snål och Euroklass 6.
[bild]
Det där kan vara en sanning med modifikation. Min bil får dra 2,3 ton, men dragkroken får bara dra 1,6. Jag får dra en 2,3 vagn, men bara lastad till 1,6 ton.
Registreringsbevis med tekniska specifikationer för en personbil, inklusive vikter och kapacitet för draganordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
galento
R Robert-san01 skrev:
DSG kommer ursprungligen från Porsches och BMWs varianter PDK och DKG. Så att de enbart är för motorsvaga småbilar håller jag inte riktigt med om. Däremot är inte den version VW valt så himla kul för vardagskörning.

Audi A6 utan Quattro har sensonic som är en variabel, lite som Subarus rem-låda.
Den är än värre! Blir bara stressad av Subb lådan, som bara varvar, och känns som den inte händer nåt mer, känns oekonomisk med högt varvtal.

Är inte effekten som är problemet, det är krypkörning och backa med släp, vi har haft både Kia och Vw med dubbelkopplingslåda, Kia Optiman var knäpp på vintern, men dubbfria vinterhjul och enhjulsdrift, slirade, sen skulle den växla, och samtidigt fundera på Antispinn, så den hängde sig på nåt roligt sätt, var bara att stanna av igen, och smyga igång igen.

Men Dsg lådorna växlar jäkligt fint, när de väl rullar, har svårt för lagget och kopplingssliret när man ska ta igång..

Gamla bilar får dra mycket, Tex Volvo 740/940, 1600kg på B-kort.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.