Byggahus.se

Dragbil och be körkort

3k läst  59 svar

1. H
    Medlem · Nivå 11
    Då borde det stå max 1.6 ton, de läser av dragkroken vid typning, men idag behöver bilen ej typas med kroken, så då är det upp till föraren att ha koll, har monterat fast krok på en bil som jag besiktade, de brydde sig aldrig om denna.

2. O
    Medlem Nivå 2
    Känner inte igen mig här riktigt. Vid normal körning brukar de hålla sig under 2500 varv om man inte gasar på ordentligt. Normal lugn stadskörning går väldigt jämnt och odramatiskt... och tyst. Vid jämn hastighet under 100km/h så ser man sällan varvräknaren passera 2000 om det inte är brant uppför.

Sen att det inte händer mycket kan bero på att handlar om 175hk/230(?)nm sugmotor på en stor bil.

DSG tröttnade jag på ganska fort de gångerna jag körde VW/Audi...

3. H
    Medlem · Nivå 11
    Var många år sedan jag provkörde Subaru, tycker den fastnade på 3000rpm och kändes stressigt när ”aldrig växlade”, när jag kör manuellt, långt mellan ggr, så håller jag lågt varv på höga växlar.

Gillar Dsg, men inte start, samt backning, samt vid korsning så är det segt innan den växlar ned..

Idag har vi Bmw 520D -2018, ingen Bmw fantast dock, men underbar växellåda, som INTE är Bmw, ZF sitter i många bilmärken, men är nog lite vem som beställer..

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Det är märkligt att du säger att växellådan jag har i min bil inte fungerar för sådant jag vet att den fungerar till? Jag har dragit och manövrerat med 2500kg på kroken och det går fint. Kö kör jag i varje dag, knasigt att du tror att det inte fungerar. Du borde vara lite försiktigare med att uttala dig om saker du faktiskt inte har koll på.

Jag säger inte att Vws DSG låda gör ovanstående bra, men stronic i audi gör det. Och, audi använder automatiska växellådor med momenomvandlare i vissa modeller också.

Jag har kört DSG7 i en 2 liters dieselpassat, det är en rätt annorlunda upplevelse jämfört med audin.....

Redigerat 30 maj 21:07
  5. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Fast nu uttrycker du det lite konstigt.

Bilen får inte dra 2.3ton. Den får dra 1,6ton. Däremot får släpet ha en totalvikt på 2,3ton på utökat B vilket beror på att 4250kg-bilens totalvikt = 2300kg. Det är inte nödvändigtvis dragkroken som är någon begränsning, det är hela bilen som inte får dra mer.

6. H
    Medlem · Nivå 11
    Så är det, du får dra 2300kg, innan du hammar på 3500kg, men bilen säger stopp på 1600kg, otroligt dumt skrivet detta i regbeviset, och många misstolkar, med all rätt, jag tog E-kort i jobbet för några år sedan, mycket bra att ha, helst när alla bilar idag inte får dra nåt på endast B, som Swe är ganska ensamma om, töntigt! Krävs inte direkt nåt mer för att få dra några kg till.

7. K_arlstrom
    Verktygstokig Nivå 8
    Kollade upp lite om det här i höstas när jag monterade drag på min bil.

Står det att draget är godkänt för en maxvikt så gäller det oavsett om ett körkort säger att du får dra mer, och anledningen till att många modeller stannar på 1500kg är för den nivån får tillverkaren själv typgodkänna draget till!

Visst blir det fort rörigt?

8. H
    Medlem · Nivå 11
    Vi hade en V70 -2005, med löstagbart drag, när denna såldes så sa en spekulant att dragvikten var så låg, och han hade hästsläp, men var dragkroken som satte ribban, bökigt läge när bilen var typad med denna, mycket bök att byta till en annan krok, och typa om bilen..

9. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 9
    Dom kommer aldrig att få till dsglådan... Kompisens Audi med dsg som hon köpte 2014 för att ha som taxi var bilen som satte firman i K.k.... två lådor på 11000 mil. 8 veckor stillestånd på två år.

• Laddar…
  10. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Nej egentligen inte. Visst har jag sett exempel på att man monterat klena krokar på bilar som får dra mer, men det är ju aldrig ett problem att köpa en krok som inte begränsar bilens dragvikt, dvs kroken själv behöver aldrig bli flaskhalsen.

11. L
    Medlem Nivå 7
    Tycker man det blir rörigt är det ju lättast att använda släpvagskalkylatorn. Den fixar alla varianter.
    /LOB

12. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 9
    Inte om du har monterat ett drag som är typat för mindre än bilen.

• Laddar…
  13. L
    Medlem Nivå 7
    Nej det kanske du har rätt i. Det skrivs alltså inte in nånting om dragkrok sen
    Typbesiktningskravet försvann? Verkar vara något som glömts bort?

/LOB

14. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Grävde lite mer i detta. Om jag loggar in på transportstyrelsen/mina fordon och tittar på Tekniska data, så kan man utläsa både fordonets D-värde och kopplinganordningens D-värde.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-5-31_9-0-16.png

D-värdet tillsammans med bilens totalvikt ger max släpvagnsvikt:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-5-31_9-1-37.png

Så, vill man vara säker på att man maximerar bilens kapacitet med den draganordning man har monterad så kollar man att D-värdena ovan är lika eller åtminstone inte mindre för draget. Vill man räkna ut vad en bil kan få dra gör man det med formeln ovan. D-värde och totalvikt tas ur teknisk data / regbevis.

15. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Nja, fast poängen var att släpvagnskalkylatorn inte vet om du har ett klenare drag än vad bilen skulle kunna klara av.