Byggahus.se
G gunjo skrev:
Jag hittar ”återställning av användarinställningar”, men det hjälper tyvärr inte. Man kan dock ställa in områden (längd längs guidekabel och % yta) vilket kanske är manuella motsvarigheten av kalibreringen? Nu finns ett område aktiverat på 99m vilket jag tänker är någon slags default.
Näe, "guidekabelkalibrering" är att den mäter maximal bredd på guidekorridoren, dvs hur långt från guiden den kan välja att åka för att undvika spårbildning. Vid kalibrering går den ut till startpunkt (default 60 cm bakom stationen) och kollar om det är 135 cm eller mindre från guiden till slingan, till vänster om guiden. Minsta tillåtna avstånd 60cm. Manualer sid 21, kapitel 3.9.3.
Kör den inte kalibreringen om du återställer inställningar och väljer ändra startpunkt?
 
  • Gilla
gunjo
  • Laddar…
J johfo skrev:
Näe, "guidekabelkalibrering" är att den mäter maximal bredd på guidekorridoren, dvs hur långt från guiden den kan välja att åka för att undvika spårbildning. Vid kalibrering går den ut till startpunkt (default 60 cm bakom stationen) och kollar om det är 135 cm eller mindre från guiden till slingan, till vänster om guiden. Minsta tillåtna avstånd 60cm. Manualer sid 21, kapitel 3.9.3.
Kör den inte kalibreringen om du återställer inställningar och väljer ändra startpunkt?
Min klippare körde igenom hela längden av guidekabeln när den gjorde kalibreringen?
Den gjorde om den processen när jag återställde användarinställningarna.
 
En fråga till då:
Kan Sileno Life hantera mer än en extra klippyta biyta?
Dvs hos mig har gräsmattan en stor huvudyta samt två helt separata gräsytor på 50 resp 100 kvm.
 
G golfgreen skrev:
Min klippare körde igenom hela längden av guidekabeln när den gjorde kalibreringen?
Den gjorde om den processen när jag återställde användarinställningarna.
När du säger det så...min gjorde nog oxe en lång utflykt efter den korta. Svårt att komma ihåg riktigt... Men den började med att gå ut maximalt till vänster vid startpunkten, men den körde nog faktiskt hela kabellängden. Jag har dock inte behövt göra om det.
 
F Fjallman skrev:
En fråga till då:
Kan Sileno Life hantera mer än en extra klippyta biyta?
Dvs hos mig har gräsmattan en stor huvudyta samt två helt separata gräsytor på 50 resp 100 kvm.
Du kan teoretiskt ha hur många biytor du vill, bara du har slinga runt dem. Bär dit klipparen, ställ in biyta och start så kör den där till batteriet är slut. Sedan får du manuellt sätta deni laddaren.
 
  • Gilla
Fjallman och 1 till
  • Laddar…
C
Köpte ny Sileno City 250 nu i våras och har ett tag tyckt att gräsmattan inte alltid blir klippt när den borde vara det och såg att gräsklipparen inte körde på tidpunkter jag ställt in på schemat. Jag kikade då på klockinställningen och såg att robotens klocka saktat sig. Blev osäker om jag ställt in klockan rätt från början så jag ställde in klockan igen. Har nu kontrollerat och verifierat i flera dagar robotens klocka och kan konstatera att den saktar sig upp till tre timmar per dygn! Har anmält till Gardena support och de har aldrig stött på detta och rådet är att reklamera roboten.
Undrar därför om någon mer som har detta problem?
 
G golfgreen skrev:
Min klippare körde igenom hela längden av guidekabeln när den gjorde kalibreringen?
Den gjorde om den processen när jag återställde användarinställningarna.
Jag fick igång min igår :cool:
Och jag är ganska säker på att den först gjorde en kort sväng någon meter utanför stationen såsom beskrivits här ovan och sen tog en tripp längs med hela guidetråden.
Är ganska säker på att det skedde när jag tryckte på playknappen första gången, men innan anslutning av hub.
Klipparen fungerar kalas och klippte riktigt bra under den korta tid den var igång ikväll.
Som du nämnde @golfgreen så tog uppgradering av hub en bra stund, och så även uppgraderingen av själva Klipparen...

Ps: kantskäraren från biltema brast efter halva spårningen. Lika förvånad varje gång: Man får vad man betalat för
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
G goeran skrev:
Du kan teoretiskt ha hur många biytor du vill, bara du har slinga runt dem. Bär dit klipparen, ställ in biyta och start så kör den där till batteriet är slut. Sedan får du manuellt sätta deni laddaren.
Tack för bra svar.
Tittade på Gardena video om biytor - de var väldigt noga med att begränsningskabel ej fick vara korslagd - varför då?
Hade som plan att lägga kabeln mellan gräsytorna i vp-slang.
 
Korsar du kabeln tror klipparen att den är utanför området. Det du gör då är ju att du får strömmen att växla håll, så att den går från höger till vänster istället för tvärt om (eller om det nu ska vara vice versa, det är konsekvensen att det alltid är lika som är viktigt).

Tänk dig att klipparen är inne i en cirkel där ytterkanten alltid har ström vänster till höger. Möter den begränsningskabel är strömmen alltså alltid lika, men om du lyfter ut klipparen utanför möter den en kabel som har ström åt fel håll. Samma sak sker om du korsar kabeln. Det är alltså öglan som måste vara åt samma håll. Om kabeln korsas inne i ditt rör är det skit samma, så länge som det sker ett jämnt antal gånger.
 
  • Gilla
Fjallman
  • Laddar…
J johfo skrev:
Näe, "guidekabelkalibrering" är att den mäter maximal bredd på guidekorridoren, dvs hur långt från guiden den kan välja att åka för att undvika spårbildning. Vid kalibrering går den ut till startpunkt (default 60 cm bakom stationen) och kollar om det är 135 cm eller mindre från guiden till slingan, till vänster om guiden. Minsta tillåtna avstånd 60cm. Manualer sid 21, kapitel 3.9.3.
Kör den inte kalibreringen om du återställer inställningar och väljer ändra startpunkt?
Ah, jag hade missat den detaljen! Jag placerade laddstationen i ett hörn, där guidekabeln börjar parallellt med begränsningen ganska nära och sedan svänger ut efter 1m. När jag startade den gör den som du säger - går ut till startpunkt och svänger vänster, men iom att begränsningen var så nära så avbröt den kalibreringen och fortsatte klippa istället. Jag insåg inte att den försökte kalibrera utan trodde att den bara började klippa.. Ändrade jag startpunkt till längre fram så gick det fint! Dvs den svängde ut till vänster från startpunkt, ca 1,35m, och följde sedan guiden parallellt till andra änden och började sedan klippa därifrån helt enligt manual. Hade ju varit fint med ett meddelande om att "kalibreringen avbröts" så att man visste att det hände..
Tack för tips!
 
J johfo skrev:
När du säger det så...min gjorde nog oxe en lång utflykt efter den korta. Svårt att komma ihåg riktigt... Men den började med att gå ut maximalt till vänster vid startpunkten, men den körde nog faktiskt hela kabellängden. Jag har dock inte behövt göra om det.
Ja, det är det som är kalibreringen vad jag vet. Den går så långt ut från guidekabeln den kan och följer kabeln hela vägen. Slår den i ett hinder nånstans på vägen så sänker den korridorsbredden så att den inte ska slå i det igen senare.
 
G gunjo skrev:
Ah, jag hade missat den detaljen! Jag placerade laddstationen i ett hörn, där guidekabeln börjar parallellt med begränsningen ganska nära och sedan svänger ut efter 1m. När jag startade den gör den som du säger - går ut till startpunkt och svänger vänster, men iom att begränsningen var så nära så avbröt den kalibreringen och fortsatte klippa istället. Jag insåg inte att den försökte kalibrera utan trodde att den bara började klippa.. Ändrade jag startpunkt till längre fram så gick det fint! Dvs den svängde ut till vänster från startpunkt, ca 1,35m, och följde sedan guiden parallellt till andra änden och började sedan klippa därifrån helt enligt manual. Hade ju varit fint med ett meddelande om att "kalibreringen avbröts" så att man visste att det hände..
Tack för tips!
Exakt det där problemet hade jag! Jag kliade mig i huvudet många gånger innan jag förstod vad som var fel eftersom det inte står något felmeddelande.
 
Bod74 Bod74 skrev:
Så här ser det ut. Nivåskillnad är bara mot stenplattor...
Vad tror ni?
Den kantstenen blev lite för svår. Inte för framhjulen, de tar sig upp, men oftast fastnar bakhjulen.
Jag tänker nog gjuta en liten kil/ramp så den kan ta sig upp lättare

Sen måste jag bara skriva: vilken otroligt positiv överraskning den är så här långt!
På 2 dagar har den klippt ner ALLT gräs utan att lämna tovor eller spår. Jag hade inte vågat drömma om det
Håller på med huset till den, ska bara pimpa det lite mer, sen kommer en bild i hustråden
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
F Flygare60 skrev:
Den kommer att fungera alldeles utmärkt om det inte är väldigt väldigt ojämnt. Den tar sig fram otroligt bra. Mossa bryr den sig inte om alls utan den försvinner med tiden, träden studsar den emot och buskar och land drar man ju bara slingan runt. Ojämnheter tar man hand om och jämnar ut efter ett tag när man ser om det behövs.
Tänk igenom hur slingan ska dras innan köpet och fundera på om det kan vara värt att köpa till installations hjälp. Det är inte nödvändigt men kan vara enfördel om det är knepig dragning på tomten. Installatörerna har ju stor erfarenhet och då får du ju ner kabeln i gräsmattan också.
Jag köpte en Sileno förra året och delar den med grannen så att den klipper var annan dag hos mig och varannan dag hos grannen. Jag har ett tidur och ett relä som växlar slinga mellan oss och det fungerar alldeles utmärkt. Vi är båda två helnöjda.
Är nyfiken på din lösning med relä. Har du två guideslingor som du alternerar mellan? Vi tänkte göra samma sak med grannen och hade varit perfekt med en lösning där vi har varsin guideslinga för att komma åt de avlägsna platserna i våra tomter. Är det en avancerad/komplicerad lösning eller kan en normalbegåvad kopiera dig?
 
C chrwal skrev:
Köpte ny Sileno City 250 nu i våras och har ett tag tyckt att gräsmattan inte alltid blir klippt när den borde vara det och såg att gräsklipparen inte körde på tidpunkter jag ställt in på schemat. Jag kikade då på klockinställningen och såg att robotens klocka saktat sig. Blev osäker om jag ställt in klockan rätt från början så jag ställde in klockan igen. Har nu kontrollerat och verifierat i flera dagar robotens klocka och kan konstatera att den saktar sig upp till tre timmar per dygn! Har anmält till Gardena support och de har aldrig stött på detta och rådet är att reklamera roboten.
Undrar därför om någon mer som har detta problem?
Inte direkt samma problem, däremot ett annat: I appen har jag ställt in "Gardena-assisterat läge" och då vill den klippa 06:00-17:00. Men i verkligheten klipper den 07:00-18:00.... Inte hela världen men sunkig app.... Och nej, man kan inte ändra tidzon i appen, man ställer ju bara in vilken adress man har, så ska den veta tider och tidzon osv.... Dagens I-lands problem..
 
  • Gilla
chrwal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.