Byggahus.se
Hej på er,

Mitt första inlägg här på forumet efter att ha läst säkert hundra trådar.

Jag ska sätta upp en 4,8m terrassmarkis från jula men har lite funderingar hur jag ska fästa den.
I instruktionen så utgår man ifrån att man har sten eller tegelhus. Jag har ett trähus i 1,5 plan.

Håller det att dra franska träskruv in i de vertikala reglarna som fasaden är spikad i tror ni? Det verkar vara 45x70 men är inte säker, kan vara 95 också. Jag bröt loss en bräda men var lite svårt att se.

Eller är det någon som har en bättre idé?

Ursäkta den dåliga bilden.

Mvh
Patrik
 
  • Vit träfasad på ett 1,5-plans hus där användaren överväger att installera en terrassmarkis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Semiproffset Thiger skrev:
Här kan du läsa om hur du skall fästa markisen i trä. Det verkar gå bra att göra som du tänkt.

[länk]
Tack! Det står inte hur grova skruv man ska ha men det får jag väl lista ut själv.
 
P PatAss skrev:
Tack! Det står inte hur grova skruv man ska ha men det får jag väl lista ut själv.
Du vill inte välja för klena skruv. Allt beror ju på vad du har för regel i väggen bakom och vilken dimension du får plats med i hålen i din fästplatta. Men för en markis (jag gissar frihängande) så skulle jag hellre gå upp än ner i dimension. 10x100mm frallor lär du iaf behöva. Förborra med ca7mm borr innan så du inte spräcker regel och panel.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
R roli skrev:
Jag hade inte valt fransk träskruv för att sätta upp en markis, de är mycket sämre än dessa på sidan 16-17 eller 18-19 i denna länk [länk]
Det går att hitta massor av olika varianter av frallor, med rillor, inte rillor, rostfria, inte rostfria, självborrande spets och inte osv. Dessa har fungerat alldeles utmärkt till 99% av alla markisuppsättningar i Sverige hittills.

Tipsa gärna om bra skruvar som ett alternativ, men att skriva att "JAG SKULLE INTE" ungefär som om det vore upp åt vägarna galet, gör bara TS osäker. De skruvarna du länkar till funkar säkert ypperligt, men det gör vanliga och ovanliga frallor också.

Ha en bra helg nu.
 
  • Arg
RoBo
  • Laddar…
När jag jobbade med montering av markiser använde vi dessa, sitter som berget och mycket bättre än franskträskruv ..
https://www.essve.se/essvese/sv/om-traskruv-waf

Om du inte kan fästa beslagen i en regel är det bästa att sätta en regel, tex 45x140/195 först (I reglarna så klart ) och sedan montera fästerna i den.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Det här är en "fralla" Fransk träskruv. Finns inte i direkt andra varianter. Och dom är inte bra Jetting är suveräna jämfört med denna.
En fransk träskruv, känd som "fralla", med slät topp och spiralformad kropp utan synliga varianter.
 
R RoBo skrev:
Det här är en "fralla" Fransk träskruv. Finns inte i direkt andra varianter. Och dom är inte bra Jetting är suveräna jämfört med denna.
[bild]
Precis. Och en ny BMW är bättre än en bubbla men jag tar mig lika förbannat till jobbet ;-)
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Tack för alla svar! En bra idé att sätta en regel utanpå som jag kan fästa markisen i.
Reglarna som jag tänkte skruva in i är 45 bereda och jag tror 70 eller 90 djupa. Jag kommer alltså skruva in i kortsidan. Det gör att jag är lite
Orolig för att spräcka dom och inte vill ha allt för grova skruv.
 
R RoBo skrev:
Det här är en "fralla" Fransk träskruv. Finns inte i direkt andra varianter. Och dom är inte bra Jetting är suveräna jämfört med denna.
[bild]
En fransk skruv är en grov skruv med sexkantigt mutterliknande huvud och grova trägängor. Används främst när järndetaljer ska monteras på träkonstruktioner, ofta utomhus. -Wikipedia.

En sökning på google ger också svar på att det finns i många olika varianter men med samma grundprincip, alltså en mutterskalle som man kan dra med nyckel, vilket gör alla skruv med mutterskalle för trä till franska skruv, i princip.
Man kan fortsatt läsa på wikipedia att order "fransk" kommer från engelskans "french" som den benämndes av immigrerade byggarbetare, som man tror är en felsägning av order "wrench" som skruven heter på engelska.

Med det sagt så är säkert raketskruven att föredra om man har möjlighet, då den säkert är vidareutveckling och superbra på alla sätt och vis. MEN en fralla funkar också bra och gör jobbet, är billig, enkel att efterdra etc.
 
Semiproffset Thiger skrev:
En fransk skruv är en grov skruv med sexkantigt mutterliknande huvud och grova trägängor. Används främst när järndetaljer ska monteras på träkonstruktioner, ofta utomhus. -Wikipedia.

En sökning på google ger också svar på att det finns i många olika varianter men med samma grundprincip, alltså en mutterskalle som man kan dra med nyckel, vilket gör alla skruv med mutterskalle för trä till franska skruv, i princip.
Man kan fortsatt läsa på wikipedia att order "fransk" kommer från engelskans "french" som den benämndes av immigrerade byggarbetare, som man tror är en felsägning av order "wrench" som skruven heter på engelska.

Med det sagt så är säkert raketskruven att föredra om man har möjlighet, då den säkert är vidareutveckling och superbra på alla sätt och vis. MEN en fralla funkar också bra och gör jobbet, är billig, enkel att efterdra etc.
Håller inte med . Undrar hur många frallor du dragit. Live är en sak google en annan.
 
R RoBo skrev:
Håller inte med . Undrar hur många frallor du dragit. Live är en sak google en annan.
Ok, det är helt ok att inte hålla med.

Jag hoppas TS fått den hjälp han behöver och att han lyckas bra med markisen. Nåt annat intresse har inte jag i denna tråd.

Skål och trevlig helg! =)
 
Semiproffset Thiger skrev:
Ok, det är helt ok att inte hålla med.

Jag hoppas TS fått den hjälp han behöver och att han lyckas bra med markisen. Nåt annat intresse har inte jag i denna tråd.

Skål och trevlig helg! =)
Är så gammal att det inte fanns några andra alternativ. ;) Så nöjd nu med framförallt Jetting.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Fransk träskruv är "dåtid", kvalitet är som bäst 5.6, grov i ytan och dras lätt av pga den dåliga kvaliteten. Medans nutid är Jetting skruv men slät yta och självborrande samt med en högre kvalitet.
Det är bara att välja nutid eller dåtid. Visst T6S skruven (fransk träskruv) fungerar men varför inte välja bättre grejer när man skall montera dyra saker...….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.