Byggahus.se
Martin_B
Lyssnade på radio i morse (Rix morronzoo') där de tog upp ämnet snåla människor och tog upp massa exempel och händelser.
Tyckte faktiskt det var lite intressant för att det är ett ämne som berör i princip alla. Alla har väl råkat ut för människor som inte har betalat för sig osv., försökt tjata sig till saker osv.

Det jag reagerade starkt på är att inte bara i radioprogrammet, utan även folk i allmänhet, gärna drar alla sorters människor med olika typer av ekonomiskt tänkande över en kam, och kallar människor för "snåla" när det inte passar deras egen verklighetsbild vad gäller det ekonomiska.

Själv skulle jag vilja dela in de olika typerna i 4 huvudsakliga kategorier.

1. Snåla människor
2. Sparsamma människor
3. Ekonomiska människor
4. Nogräknade människor

Snåla människor anser jag vara dem människor som trots att de får från andra, och trots att de har möjlighet att ge, så ger de inte tillbaka lika mycket som de får eller kanske ens någonting. De gillar att få, men hatar att ge. Dessa människor ser alltid till, eller åtminstone försöker se till, att de går plus. Att de skulle gå minus, eller ens plus-minus-noll, det finns inte på kartan. Sedermera utmärks snåla människor, anser jag, av att de gärna spenderar massor på sig själva, men aldrig på andra!
Och detta tycker jag är den perfekta definitionen av snåla människor.

Sparsamma människor skulle kunna vara dem som skall spara in på det mesta. Naturligtvis kan en sparsam människa även vara delvis sparsam, men någonstans får man dra gränsen för definitionen, och för att förenkla det drar jag det vid att de helt enkelt sparar på så mycket de kan helt enkelt, för att komma billigare undan. För att förenkla det, skulle man kunna ta med i "definitionen" att sparsamma människor skall även spara in på sådant de inte borde, dvs. sådant som det inte lönar sig att spara in på i längden, som exempelvis dåliga billiga verktyg som de kommer att använda mycket, men som de är för sparsamma för att köpa bättre av. Eller att exempelvis fumla runt i mörkret där hemma, för att spara in på att tända en LED lampa som drar 3w. Kvantitet före kvalitet, skulle kanske kunna passa in som motto.

Ekonomiska människor
borde i så fall vara människor som tänker ekonomiskt helt enkelt. De sparar på ett smart sätt, de tänker långsiktigt. De kan mycket väl köpa de dyraste sakerna, beroende på vad som lönar sig bäst i längden och med tanke på den egna situationen. De är inte småaktiga och stänger inte av AC'n i bilen för att spara några kronor om året på bensinen medan de svettas ihjäl i bilen, samtidigt som de kanske stänger av AC'n när den faktiskt inte behövs och kan ha komfortabel temperatur i bilen i alla fall. Kvalitet före kvantitet till bästa pris.

Nogräknade människor är de som skall vara så nära 100% rättvisa som möjligt. Allting skall räknas ut ner till minsta öre, för att inte någon skall få mer eller mindre än den andra. De är noga med att den andra inte får mer än de själva, men är lika noga med att själv inte ta mer än den andra.


Självfallet kan dessa egenskaper korsa varandra och man kan således både vara exempelvis både snål och sparsam, eller ekonomisk och nogräknad, på samma gång, för att ge två exempel.

Sedan har vi åt motsatt håll (inte nödvändigtvis exakta motsatsen till ovan lista):

1. Givmilda/generösa människor
2. Slösaktiga människor
3. Oekonomiska människor
4. Utnyttjade/dumsnälla människor

Även här kan man beskriva de olika typerna och självklart kan samma person, som besitter en av dessa egenskaper, plocka egenskaper från översta listan också.

Vad tycker Du? Är det verkligen korrekt att dra så många typer av människor över en kam, och antingen kalla för snåla eller givmilda, rakt av? Utan att gå närmre in på hur personen i fråga tänker och agerar?

Intressant ämne :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Husgubbe och 2 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Intressant ämne :)
Ja verkligen!
Jag brukar kalla mig snål, eller kanske snarare småsnål,
men enligt din uppdelning är jag kanske snarare sparsam.

Detta sedan en uppväxt med minimal vecko- eller månadspeng,
och lång studietid med studiemedel som skulle räck till allt.
Så numera försöker jag bryta gamla ovanor för att inte "vända på slantarna" i onödan.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Magnus E K
Fumla runt i mörkret för att spara in elen som LED-lampan skulle förbrukat :crysmile:. Nej, det kan jag inte påstå att jag gjort någon gång. I övrigt kan jag känna igen mig i alla fyra beskrivningarna. Jag har också funnit att snålheten ofta "samarbetar" med andra personliga egenskaper, t ex är det många saker jag inte gillar att köpa eftersom det är "jobbigt". T ex har jag åtminstone de fem senaste åren aldrig handlat kläder eller skor utom för att ersätta något gammalt som är helt utslitet. AC:n i bilen använder jag bara i "nödfall", dvs om rutorna immar igen eller om det är precis stekhett för att bilen stått i solen (förutsatt att jag är ensam i bilen). Jag kontrollräknar om elbolaget har räknat ut mitt timspot-pris korrekt, inte för att jag bryr mig om jag fått betala en eller två kronor för mycket utan för att jag gillar korrekta siffror. Brukar numera också tänka på att varje gång man köper något (utom mat) går en femtedel av summan rakt in i statskassan och används där inte sällan till rent destruktiva saker, vilket ytterligare minskar köplusten.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Får nog räkna mig till Nr 1 på den senare listan, ger hellre än tar, jag är glad när andra har det bra, Hjälpa nån som behöver hjälp är det bästa som finns, och då menar jag praktiskt. I ämnet skänka pengar är jag snål på riktigt, har aldrig skänkt en krona till röda korset, fattiga barnen eller vad alla nu heter.

Har en sambo som är Nr 3 på den första listan, vi drar inte alltid jämt.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Dom som inte har råd, räknas dom också som snåla?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ouhhh min kategori fanns inte ens med, önskar jag vore snål/sparsam
 
Dumsnål är ju ett härligt begrepp och stänga av AC är väl typiskt för dessa. AC:n går sönder och är väldigt dyr att laga om den inte körs regelbundet.

Själv är jag nog både generös och slösaktig. Men löjligt snål på vissa punktinsatser. Köper t.ex. ofta inte vatten när jag är ute någonstans trots att jag är törstig och åker hellre hem och dricker. Jag sparar 23 kr på en flaska vatten, men slösar kanske 1000-tals kronor på något annat. Äter lunch ute på jobbet istället för att ta med matlåda. Vägrar betala för plastpåsen i affären, men köper gladeligen ett klädesplagg som är alldeles för dyrt etc.

Har bekant som kör runt med trafikfarliga bilar för att inte slösa pengar på en nyare. Men i och med att dessa bilar oftast blir skrot förr eller senare och ska ersättas med inköp av ny billig skrotbil (minst en gång per år) funderar jag på om det inte vore billigare att köpa en halvny bil av mindre modell.
 
  • Gilla
Solskensbonden och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
useless useless skrev:
Dom som inte har råd, räknas dom också som snåla?
De flesta är inte antingen eller utan kan uppföra sig enligt vilken kategori som helst beroende på situation, så är det ju, åtminstone om de tänker efter lite.

Vi tar en givmild person som exempel. Tänk om den bara ger och ger till en snål/girig (och självisk, respeklös) person, och därmed aldrig får tillbaka något? Ja, om inte samma givmilda person ändrar sin hållning mot den här snåla giriga personen, så förvandlas den här givmilda personen plötsligt till en lättutnyttjad/dumsnäll människa, som är lätt att köra över = inte så klokt/genomtänkt.

Så mitt svar på din fråga skulle därmed vara, att ifall de som inte har råd, aldrig ger, men bara tar, ja, då är de snåla i alla fall.
Om de nu inte var snåla, så skulle de ge tillbaka ungefär lika mycket som de får, för det borde de ha råd med. Åtminstone här i Sverige där vi har mycket generösa sociala skyddsnät.
Att en svältande familj i Afrika eller Indien inte kommer skicka pengar tillbaka till västvärlden efter att de har mättat sin mage tack vare hjälp från just västvärlden, innebär naturligtvis inte att de är snåla. De har ju ingen möjlighet helt enkelt.

Men en svensk som är "fattig" och "inte har råd" bara tar och tar, men aldrig ger tillbaka, den är snål i mina ögon.

Om man lever på exempelvis socialbidrag, och väljer att spendera sitt förhållandevis lilla bidrag till att äta ute nästan dagligen av lathet, köpa massa dyra bakelser och annat gott, bara för att det är gott, inte välja de mest ekonomiska tjänsterna även fast de är lika bra som de dyra, skaffar dyrare roliga prylar för att de helt enkelt vill det, oavsett om de har råd eller inte, missköta ekonomin på annat sätt av rem lathet, och så vidare, ja då får man helt enkelt skylla sig själv om man blir kallad snål när man bara tar och tar och inte ger tillbaka smålån till vänner och bekanta osv. Eller om man hela tiden blir bjuden på mat och annat, men aldrig återgäldar.

Därför skriver jag också i min definition av snål i första inlägget, att "trots att de har möjlighet att ge, så ger de inte tillbaka lika mycket som de får eller kanske ens någonting".
 
Martin_B
S Sackaros skrev:
Dumsnål är ju ett härligt begrepp och stänga av AC är väl typiskt för dessa. AC:n går sönder och är väldigt dyr att laga om den inte körs regelbundet.
Jag personligen har inte AC'n i gång när den inte gör någon som helst nytta i kupén, utan sätter på den direkt när den gör nytta. Dvs. om det är varmt ute, eller regnigt/fuktigt väder så det riskerar att bli immigt i kupén, om det är slaskväder ute och det riskerar att bli immigt osv.
Dock inte för att spara pengar, utan för att jag vill ha den extra kraften till motorn. Det gör inte jättemycket procentuellt sett, men bilen blir roligare att köra utan AC, det känner jag väl när jag kör och har även testat i accelerationstester för många år sedan. Samtidigt gör det olika mycket skillnad procentuellt sett beroende på hur stark motor man har. Men allt under 200 hästar så tycker jag att det känns väl. Börjar man komma upp i 250 hästar eller däromkring, så känns det mer som hugget eller stucket.

Har aldrig någonsin haft en AC som har rasat för mig, trots att jag inte har på AC konstant. Dock använder jag AC regelbundet, vilket är en annan sak. Men det höll du ju med om i ditt inlägg :)

S Sackaros skrev:
Köper t.ex. ofta inte vatten när jag är ute någonstans trots att jag är törstig och åker hellre hem och dricker. Jag sparar 23 kr på en flaska vatten
Nu vet jag inte hur lång tid det tar för dig tills du kommer hem, men riskerar inte du att skada kroppen (om än tillfälligt) med eventuella (dyra) läkarbesök om din kropp inte får tillräckligt med vätska?
Jag håller till 100% med om att det INTE känns bra att betala ett så löjligt överpris för vatten, som 23 kr som du skriver, för kanske 33cl vatten, något man sväljer ner på 5 sekunder och är nästan lika törstig efteråt. Så för min del beror det på hur akut läget är. Är det riktigt "akut" och jag är törstig till den grad att jag känner att "jag kommer nog få pissa njurstenar och blod om några dagar om jag inte tunnar ut urinen här och nu" så biter jag nog ihop och köper den där flaskan ändå, såvida inte det finns en livsmedelsaffär inom omedelbar räckhåll där jag kan få 1,5 liter för kanske 15 kr istället. Och just eftersom jag verkligen avskyr ocker!


S Sackaros skrev:
Har bekant som kör runt med trafikfarliga bilar för att inte slösa pengar på en nyare. Men i och med att dessa bilar oftast blir skrot förr eller senare och ska ersättas med inköp av ny billig skrotbil (minst en gång per år) funderar jag på om det inte vore billigare att köpa en halvny bil av mindre modell.
Ja, den är lite rolig den faktiskt. Eller de som är så jäkla snåla att de gång på gång köper "billiga" utslitna däck, och också får punktering sådär 1 gång i månaden, med alla möjliga kostnader som följd. För att sedan återigen köpa ett begagnat utslitet däck att smälla på, för att låta den smälla på vägen månaden efter. Hur ekonomiskt är det liksom? Och hur farliga är inte dessa personer i trafiken egentligen, med sina livsfarligt nedslitna däck?

Ja, dumsnål är ett begrepp som i många fall skulle platsa in i min kategori "Sparsam" ...dock ville jag inte riktigt använda ordet dumsnål,.. fast det borde jag kanske ha gjort.
 
Martin_B
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Ouhhh min kategori fanns inte ens med, önskar jag vore snål/sparsam
Vad är definitionen av din kategori då? :)
 
Kul exempel på snål.
Var på fest i ungdomen, knytkalas med grillning, alla slängde på det man hade på grillen och åt lite av varje, det var inte så noga vems som var vems, utom en känd sparsam person, som la på 2 korvar.
Framåt småtimmarna blir alla hungriga igen efter allt groggande, "2 korvar" var också rund under fötterna utan att haft en droppe starkt med sig. "Vi tänder grillen" säger nån.
"Men finns det nått att grilla ??" säger en annan. Då tar "2 korvar" fram sitt paket med 8 st kvar....och vill sälja korvarna till högst bjudande.
 
  • Haha
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Var det Ove?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det behöver ju inte nödvändigtvis handla om pengar alla gånger. Den som är fattig kanske faktiskt inte har råd att ge tillbaka något som kostat hen lika mycket men kanske istället kan baka eller snickra något där materialet kostar mycket mindre, och på så sätt ge av sig tid istället.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 2 till
  • Laddar…
"Sedermera utmärks snåla människor, anser jag, av att de gärna spenderar massor på sig själva, men aldrig på andra!"

Jag håller inte med om din definition på snål, enligt mig finns inte likhet mellan snålhet och att vara egoistiskt vilket du drar paralleller till.

Det är snarare så, enligt mig, att merparten av åtminstone svenskarna inte klarar av att bara ge en person något. De förväntar sig alltid att få tillbaka något någongång och när det inte blir så kallar de motparten snål.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag tror att de flesta av oss kan passa in mer eller mindre i alla kategorierna. Jag hävdar iofs, att jag inte är nogräknad. och hoppas att jag inte är dumsnäll heller.

Jag är i vissa sammanhang givmild, men jag betalar av princip inte tiggare. Fast jag har en upplevelse där som jag tänker på ibland.

Jag var i Delhi på jobb. Jag skulle gå över en hårt trafikerad gata, 15 filer med bilar som trots övergångsställe med rödljus, kör i 70 - 90 km/h. Min strategi var att försöka följa med en grupp indier som gick över, hålla mig till gruppen. Just när jag är ute i typ 6e filen, känner jag ett litet ryck i byxbenet, där står en liten flicka, kanske 4 år gammal och håller bedjande upp en öppen hand. Då kunde jag inte låta bli, jag hade några mynt i fickan, typ motsvarande 50 öre i svenska pengar, som hon fick. Och det strålande glädjeleende jag fick tillbaka var så fantastisk att se. Det följer mig fortfarande nästan 10 år senare.

MEN, iom tiggeriet, så står jag plötsligt ensam i 6e filen med bilar som rusar förbi i motorvägsfart överallt runt omkring mig. Nåja jag lyckades ta mig till ett annat gäng som gick över så jag behövde bara överleva 2 eller 3 filer ensam...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.