Byggahus.se
Från Wiki
"I elsammanhang används ordet kardel för att beskriva en enskild tråd i en flerledarkabel – en flexibel ledning kan till exempel vara tillverkad genom att sju kardeler tvinnas till en tråd, som sedan isoleras."

Dom säger tvärtom vad du säger. Har tyvärr ingen annan källa. Mera än mig själv och mina kollegor i jobbet.
 
Då får jag kanske skriva om Wiki-artikeln. Om kardelerna enligt din Wiki beskriver en enskild tråd som sedan tvinnas ihop till en tråd så tror jag att det är ganska förvirrat.
 
5
Läs SS 436 40 00, kardel nämns i 3 fall där :)
526.8.1
721.521.2
 
Kardel är ett "arv" från repslagningen, då man började tillverka elkablar använde man samma typ av maskiner och tog även över "vokabuläret".
Och jag har jobbat på lite större eljobb där man har jobbat på ackord men endast i undantagsfall använt EK i rör. Företaget ville att vi skulle använda EK för den var lite billigare än FK men efter en prövotid återgick vi till FK då "gubbarna" vägrade att jobba med EK pga att den var "knöligare och sensammare" att jobba med.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Företaget ville att vi skulle använda EK för den var lite billigare än FK men efter en prövotid återgick vi till FK då "gubbarna" vägrade att jobba med EK pga att den var "knöligare och sensammare" att jobba med.
Om man bara använder fördraget så kan jag förstå att EK är snabbare.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Då får jag kanske skriva om Wiki-artikeln. Om kardelerna enligt din Wiki beskriver en enskild tråd som sedan tvinnas ihop till en tråd så tror jag att det är ganska förvirrat.
Tror du får läsa om citatet.

Första meningen beskriver enkelledare som en kardel alltså ekk eqq mm. Andra meningen, flera tunna kardeler i det här fallet 7 st som tvinnas ihop, FK,FQ mm
 
S Slugge skrev:
Det är alltid så att solida har mindre area/diameter är flertrådiga, det finns ju lift mellan som pressas ihop.
Ja, det var jag som läste lite för snabbt...
 
Leif i Skåne, jag föredrar FK i alla lägen om man ska koppla och skala, både i apparatdosor och kopplingsdosor. Det blir mycket "knöligare" och spänner och bänder med EK inte minst när det är lite flera trådar. Dessutom mycket lättare att det blir en brottanvisning på EK med FK förekommer det nästan inte.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
Jag väljer också uteslutande FK om det går (dvs när man jobbar med kabel så har man inte valet).

Men jag har aldrig gått på ackord, eller ens satt upp mer än kanske max 10 "apparater" under en dag, så jag är inte rätt person för att ens fundera på att tjäna några sekunder per apparat genom att använda EK.


Men jag lovar, jag ska kolla vad killarna använder om jag hamnar på något bygge där de jobbar på ackord.
(Själv är jag mest på styrinstallationer när jag råkar vara på nybyggen)
 
Jaja, ni tillhör ju "tomtehattsgenerationen". :D
Dagens ynglingar gillar plug'n'play.
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
EK är trevligt när man ska forma ledaren till en krok för att lägga under skruven på strömbrytaren.
Närbild av en öppen strömbrytare med en krokformad ledare under en skruv på trådbussens anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
5 50procent skrev:
Läs SS 436 40 00, kardel nämns i 3 fall där :)
526.8.1
721.521.2
Har tyvärr inte tillgång till denna standard. Jag vidhåller dock att denna artikel https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kardel är förvirrat och felaktig. Enligt denna är en kardel en tråd som kan spinnas ihop till en tråd. Va???
Om kardel används i installationstekniken för enskilda trådar så har man övertagit repslageriets ordbruk felaktigt.
 
5
T Thomas_Blekinge skrev:
Har tyvärr inte tillgång till denna standard. Jag vidhåller dock att denna artikel [länk] är förvirrat och felaktig. Enligt denna är en kardel en tråd som kan spinnas ihop till en tråd. Va???
Om kardel används i installationstekniken för enskilda trådar så har man övertagit repslageriets ordbruk felaktigt.
Så här står det i standarden:
526.8 Anslutning av fler-, mång- och extra mångtrådiga ledare
526.8.1
För att undvika att kardelerna i fler-, mång- och extra mångtrådiga ledare separeras från varandra ska de anslutningsklämmor som används vara avsedda för ändamålet eller så ska ledarändarna hanteras så att kardelerna separeras.

Och
721.521.2
b)
isolerade enledarkablar med flertrådiga klass 2-ledare (minst 7 kardeler), i rör eller kabelkanal

De använder alltså kardeler som benämning, hur vida det är rätt eller fel säger jag inget om. Men det är det som SEK benämner det iaf :)
 
Men om man spinner ihop 1,5mm2 trådar till en grov kabel är det väl rätt?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Har tyvärr inte tillgång till denna standard. Jag vidhåller dock att denna artikel [länk] är förvirrat och felaktig. Enligt denna är en kardel en tråd som kan spinnas ihop till en tråd. Va???
Om kardel används i installationstekniken för enskilda trådar så har man övertagit repslageriets ordbruk felaktigt.
Ja, en tråd är det väl knappast men en ledare. Denna ledare kan man sedan använda som part, tändtråd, neutralledare eller vad man nu behagar, gärna styrt av fasisoleringens färg.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.