Byggahus.se
T
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om det inte strider mot några regler att tipsa om en "konkurrent" så finns även detta forum som skulle kunna vara användbart:

[länk]
Ja, det är ett bra forum. Dom är aktiva. Håller med Magnus, hör där också.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M MrsViertotak skrev:
Hej.. Vi har en stor tomt med massa långa och raka tallar på. Då vi ska göra en större byggnad på tomten så behöver vi fälla ca 100 tallar. Var vänder man sig och kan man få betalt för virket? Finns det något företag som fäller och betalar för virket?, alt tar med sig virket som betalning?
Hej, vi gallrade i sommarstugan och tog då kontakt med en virkesköpare på ett skogsbolag (i vårt fall Stora Enso) som hade kontaktpersoner för olika delar av landet. Han kom på besök och återkom sedan med en "offert" med uppskattning vad vi skulle få betala för gallringen och hur mycket vi kunde få för virket.

/Tobias
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi tog ner ett antal tallar i Norje (dvs. Sölvesborgs kommun). Många stod svårt till mellan husen, och det skulle kosta en förmögenhet att anlita ett företag som endast tar ner besvärlliga träd. Vi anlitade istället en lokal förmåga som även har sågverk, och han utförde jobbet mot virket i betalning. Jag vet dock inte om han betalar något för virket vid enklare avverkning.
 
  • Gilla
Olivia0001 och 2 till
  • Laddar…
T Tobias1978 skrev:
Hej, vi gallrade i sommarstugan och tog då kontakt med en virkesköpare på ett skogsbolag (i vårt fall Stora Enso) som hade kontaktpersoner för olika delar av landet. Han kom på besök och återkom sedan med en "offert" med uppskattning vad vi skulle få betala för gallringen och hur mycket vi kunde få för virket.

/Tobias
Tack Så mkt. (y)
:) dit ska vi nog vända oss.
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
M MrsViertotak skrev:
Tack Så mkt. (y)
:) dit ska vi nog vända oss.
För oss fungerade det mycket bra, vi fick också då markera dom träd vi absolut ville ta bort (som stog illa till nära hus) och dom fällde bolaget med motorsåg.

/Tobias
 
  • Gilla
MrsViertotak
  • Laddar…
Glöm inte att ta upp riset. Det blir massor av avfall i form av kvistar och ris efter en sådan avverkning.

Vi tog ner 30-tal träd som såldes till Karl Hedin. Med skrotning, flisning sv ris mm tror jag det kostade 6000 efter Rut. Det är även Rut på stubb-brytning.
 
stubbarna kan man åka till tippen med = gratis, (iaf. här i Södertälje kommun) om den offerten blir skyhög

men då lär man ju ha nått att lasta stubbarna på släpet, väl på tippen finns det ju enkla lösningar för att få av dom
 
  • Gilla
MrsViertotak
  • Laddar…
Jag tror inte 100 tallstubbar räknas som hushållsavfall... Dessutom blir det ett jäkla körande om man får på 2-5 stycken åt gången på släpvagnen (det är bara 25 besök på återvinningen per år som är gratis).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tror inte 100 tallstubbar räknas som hushållsavfall... Dessutom blir det ett jäkla körande om man får på 2-5 stycken åt gången på släpvagnen (det är bara 25 besök på återvinningen per år som är gratis).
I min kommun är det faktiskt ingen begränsning på antal annat än att vi är tvungna att köra till en speciell mottagning som bara är öppen på vardagar.

Var väldigt omständigt då stubbarna från stora träd väger bly och spretar åt alla håll så man får inte med sig så många var gång.
 
H
Karlstad så fick vi komma med lastbil och tippa av stubbar.
Va bara tvungen att intyga att det var privat så var det fritt fram.

Har man mycket ris så kan man sälja det med.
Grannen har en ris hög som alla runt kastar ris i.
Sen är det en som kör runt med lastbil och flistugg på, så flisar dom och kör till värmeverk.
Så får han ett par kronor för det. Inte så mycket men vi slipper köra det bort
 
Som någon var inne på så tror jag ert bästa alternativ är att få kontakt med en virkesköpare som kommer till er och köper virket "på rot" som det heter. Denne ska då även gå att tillfråga om avverkningen är laglig och hur den ska Anmälas.

Södra skogsägarna har tydliga virkesprislistor. https://www.sodra.com/sv/skog/skogliga-tjanster/priser-och-affarsinformation/virkespriser/ väljer man Ronneby distrikt framgår att de betalar hyfsat bra både för talltimmer (raka stockar över 18 cm) och massaved (allt klenare i princip) du har också möjlighet att sälja GROT (grenar och toppar) vilket ju är bra om du vill ha det rensat på hygget.

På skogsfastighet är du skyldig att återplantera inom 3 år. Det gäller antagligen inte om det är tomtmark men jag hade ändå utrett noga vad som gäller innan jag högg rent.

Lycka till!
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
M MrsViertotak skrev:
Hej.. Vi har en stor tomt med massa långa och raka tallar på. Då vi ska göra en större byggnad på tomten så behöver vi fälla ca 100 tallar. Var vänder man sig och kan man få betalt för virket? Finns det något företag som fäller och betalar för virket?, alt tar med sig virket som betalning?
Glöm inte att söka fällningslov, kan bli dyrt om du har en nitisk granne
 
T
pdov pdov skrev:
Det finns fler än Södra, ni kan prova med Sydved också.
[länk]
Ja, bra att ta in flera. Södra prioriterar dessutom sina medlemmar.

Rötterna och riset kan man gräva upp, dra ihop och elda i högar. Det blir en bra påsk- eller majbrasa när tören får fart i hundra furustubbar...:cool:
Hör med brandkåren, dom kanske vill öva, då kan du få bevakning och eftersläckning. Se till så dom inte använder skum bara vatten.
GROT kan bli svårt på en så liten post. Senast högg jag 200 m3sk och det ville dom inte ta GROT på.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.