Byggahus.se
Ja lite undrande är det, vad är det som gör huset energieffektivt.
Det var just av den anledningen jag gick in och läste men typ noll info om just hur dom byggt för att få ett sådant effektivt hus.
Kanske lite Aftonbladet varning på rubriken;)
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ja lite undrande är det, vad är det som gör huset energieffektivt.
Det var just av den anledningen jag gick in och läste men typ noll info om just hur dom byggt för att få ett sådant effektivt hus.
Kanske lite Aftonbladet varning på rubriken;)
Mmmm.. har man sagt A måste man säga B, eller hur talesättet sägs :)
FTX system och Bergvärme så är det ett energisnålt hus? Äsch...
 
T twoody skrev:
Tvärtom så kan golven bli för varma om man behöver mycket värme som nu på vintern, samt dom lär köra golvvärmen på sommaren då betong känns väldigt kallt att gå på utan värme.
Nej golven blir inte för varma!!
Parketten kan bromsa värmen o då skruvar man upp mer !
O inte för kalla på sommarn
Har haft det länge !
Men du har garanterat inte det !
Betonggolv känns mjuka o varma o gå på
 
J jannebmw skrev:
Nej golven blir inte för varma!!
Parketten kan bromsa värmen o då skruvar man upp mer !
O inte för kalla på sommarn
Har haft det länge !
Men du har garanterat inte det !
Betonggolv känns mjuka o varma o gå på
Nej parkett bromsar inte värmen och nej betonggolv utan värme är inte skönt att gå på.
 
Enda fördelen jag ser med golvvärme ingjuten i betong är förläggningskostnaden. Och en viss fördel vid VP drift att man har en stor värme-accumulator så man blir av med sin effekt och för långa körtider. Vilket i och för sig kan vara en nackdel då systemet blir så otroligt trögt. Ackumuleringen kan man lösa på andra sätt också om det behövs.
Sen är ju möjligheten att "laga" slangen vid eventuell läckage typ noll. Men det är ju inte så troligt att det händer i och för sig.
Skulle jag bygga nytt så skulle jag installera golvvärme så nära ytskiktet som möjligt. Dvs plåt och övergolv eller liknade.
 
Att gjuta in golvärme i plattan är väldigt vanligt idag, det finns för och nackdelar med detta, men det viktigaste är alltid att man har tillräkligt med isolering under plattan så man har så litet energiläckage neråt som möjligt.
Fördel med fritt betonggolv är att man frigör värmen snabbt och kan buffra värme i själva plattan.
Nackdelen kan vara den omvända om man inte värmer upp den, har man bara rätt mängd isolering så och en bra kantbalk så funkar det fint. Då hittar plattan sin egen temperatur.

I välisolerade hus blir det allt vanligare med flytande golv, då den extra isoleringen lätt kan skapa övertemp vid klimatomslag, ett flytande golv kan då slå av snabbt och hindra övertemp.
Allt beror på hur huset är byggt och vilken egenskap du vill ha.

Ett smart hus ska kunna reglera temp snabbt efter väder utan att få energitoppar i systemet.

Betonggolv är häftigt, men själv älskar jag trä

Nicklas Larsson
Teknisk fysiker och byggtekniker
 
Bättre att referera till lätt golvvärme och tung golvvärme eller liknande.

Jag tycker att betong är ganska hårt och har svårt att förstå hur man kan uppfatta det som mjukt att gå på..
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Hade trä på betong med golvvärme gett förluster hade det funnits med som faktor när man gör energiberäkningarna. Samma för ren betong med golvvärme. Finns ingen energibesparande faktor för det heller.
 
Så är det, Fysikaliskt sett finns det ett litet tapp med tillkomande material ovanpå, men den är löjligt liten så inte äns värd att räkna på, Detta beror på att om man bromsar energin i plattan så ökar tempraturen i betongen tillfälligt, då har man ett litet större tapp nedåt (energi porensialen ökar), men som sagt har man bra isolering under så går allt i stort sett uppåt ändå. Så det är obetydligt.
Det är ju samma mängd energi som frigörs, den bara bromsas lite...

Teoretiskt sett :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Kristina och Marco i Åkersberga har ritat och byggt ett stort energieffektivt hus själva. Det visade sig inte bara bli en riktigt god affär, de njöt också av resan och stormtrivs i sitt självbyggda hus. Här delar de med sig av sina erfarenheter.

Du kan läsa artikeln här: Kristina och Marco ritade och byggde energieffektivt hus själva
Nu har det gått ett antal dagar sedan vi efterfrågade lite siffror för detta "energieffektiva" hus som Red gjort reportage om. Kan inte byggherren stå för sina utfästelser bör väl iaf Red som står för artikeln kommentera avsaknaden av underlag för påståendena i artikeln?
 
  • Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
Ursäkta att jag har missat att svara, jag ska kolla med dem ang. energibalansberäkning och återkommer. Benämningen energieffektivt satte jag och den kanske kan diskuteras. Är inte alla hus som uppfyller svensk bygglagstiftning energieffektiva idag? Jag har ju inte sagt att det är ett nollenergihus, nära nollenergihus eller passivhus precis. Min uppfattning var att huset är energieffektivt även utöver den energieffektivitet som byggreglerna kräver idag när de har valt FTX-ventilation och bergvärme samt byggde ett väldigt tätt hus.
 
Det är väl för att dom har mindre isolering än vad husleverantörer normalt använder som gör mig frågande. Tätheten om 0,31 får väl ses som normal.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ursäkta att jag har missat att svara, jag ska kolla med dem ang. energibalansberäkning och återkommer. Benämningen energieffektivt satte jag och den kanske kan diskuteras. Är inte alla hus som uppfyller svensk bygglagstiftning energieffektiva idag? Jag har ju inte sagt att det är ett nollenergihus, nära nollenergihus eller passivhus precis. Min uppfattning var att huset är energieffektivt även utöver den energieffektivitet som byggreglerna kräver idag när de har valt FTX-ventilation och bergvärme samt byggde ett väldigt tätt hus.
Och det är precis det man gärna vill se siffror på. Det är inte enbart lufttäthet som ger ett energieffektivt hus. Isf skulle en ballong vara väldigt energieffektiv.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jaja, precis det räcker med siffror för nov-dec.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Nå, blev det ingen uppdatering? Grabben va ju aktiv i tråden ett tag. Får mig att tvivla lite på reportaget. Fuskbygge måne tro :thinking:
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.