Byggahus.se

Kristina och Marco ritade och byggde energieffektivt hus själva

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 10
    Kristina och Marco i Åkersberga har ritat och byggt ett stort energieffektivt hus själva. Det visade sig inte bara bli en riktigt god affär, de njöt också av resan och stormtrivs i sitt självbyggda hus. Här delar de med sig av sina erfarenheter.

Du kan läsa artikeln här: Kristina och Marco ritade och byggde energieffektivt hus själva

Redigerat av moderator 1 feb 2019 10:32
  2. Darling McFluff
    Medlem · Nivå 9
    Kul! Dessutom får man gratulera till ett betydligt mer energieffektivt och framförallt nytt hus än om man köper ett gammalt för samma pengar. Ingen fastighetsavgift på många år heller.

4Mkr är ett mycket bra slutresultat, dock undrar jag hur man beaktat förlorad arbetsinkomst i ett år samt även förlorade pensionsavsättningar?

Ska man göra en rättvis kotnadsupskattning anser jag att dessa poster borde finnas med. Dock verkar många som bygger själv ignorera detta, fullt förståeligt, för att verkligen komma till skott med genomförandet.

3. Niclar72
    Medlem Nivå 2
    Med tanke på energieffektivt
    Watt per kvm skulle vara intressant
    Go känsla att bygga själv. Borde alla göra

• Laddar…
  4. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    När man bygger i storstadsregionerna - där det lönar sig att bygga - tror jag inte att man behöver beakta det alls pga av att man inte heller har beaktat framida prisökningar, bara bankens värdering av huset idag.

5. Staffan2000
    Banned by Bo · Nivå 17
    Eller prissänkningar! Det har hänt förut.

• Laddar…
  6. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    På lång sikt har priserna alltid stigit i dessa regioner.

7. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Jag gjorde en uträkning på min mosters hus, som de byggde på 60-talet. Det ligger i Älmhult, alltså inte i storstadsregion. Det de betalade för huset 1960 fick de tillbaka ganska exakt i dagens penningvärde när det såldes. Tänk om de hade avstått från att bygga hus och bott i hyreslägenhet i 50 år? Det kan man räkna på och jämföra med vad det kostar att ta tjänstledigt ett år från jobbet.

https://www.byggahus.se/bygga/byggde-hus-1960

• Laddar…
  8. Staffan2000
    Banned by Bo · Nivå 17
    Visst!
    Men sannolikheten för att de av någon anledning behöver sälja huset efter ett kraftigt prisfall bör inte underskattas.

Själv köpte jag mitt hus efter "bostadsbubblan" 1995 för en spottstyvel. Nu är det värt tre miljoner. En bekant gjorde tvärt om. Han köpte när det var som dyrast och sålde när det var som billigast! Han blev helt ruinerad.

Redigerat 1 feb 2019 15:55
  9. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Jo, men den som tar ledigt ett år för att bygga hus råkar ju inte ut för några bubbelpriser. Priset på byggmaterial ändras inte så mycket på grund av en bubbla.

10. G
    Medlem · Nivå 8
    Fantastiskt!! Underbart att se så unga människor våga satsa!
    Bra jobbat!

• Laddar…
  11. Appendix
    Medlem · Nivå 12
    Ja. Detta är något som folk faktiskt missar att ta med i kalkylen.
    Säg att man tjänar 40.000 (inte ovanligt i Sthlm) så är det motsvarande en 60.000 i månaden som försvinner. Förrutom att ersättningarna i de sociala skyddsnäten sänks under ett par år framåt.

Så i detta fall om det är två inkomster som faller bort kan man schablomässigt räkna att det bidragit med kostnaden till huset med 120*12 dvs 1,44 miljoner.
    För 5,44 miljoner får man ändå en hel del hus i Åkersberga.
    Då har jag inte ens räknat att man ska bekosta sitt liv i övrigt medans bygget pågår. Där jag tror man nästan kan lägga på 300.000 till för boende och mat och andra utgifter.

Det är dessutom väldigt få arbetsgivare som ser positivt att man "bygger hus" ett år nu när det är brist på arbetskraft. Så då man man säkert lägga på en del i minskad löneökning och sämre karriärmöjligheter.

Ja jag har bakrund som tråkig ekonom men vill även att man ser realistiskt på dessa saker och inte bara "de levde drömmen och jobbade bara med huset i ett år".

12. Johannes Carlsson
    Medlem · Nivå 20
    Eftersom väggarna har mindre isolering än en standardvilla lär väl inte energiförbrukningen vara överdrivet låg trots bergvärme.

Fint hus ändå och grym insats att bygga själv!

13. R
    Medlem · Nivå 12
    Energiefektivt vet jag inte 0,31 l sek är inte speciellt bra. Och det var länge sedan nybyggda hus låg på 0,6 l/sec/kvm. Men ett grymt fint hus ni har gjort ett jättejobb.

• Laddar…
  14. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    En inkomst föll bort.

15. T
    Medlem · Nivå 13
    Superfint hus och häftigt med skiffrplattorna.
    Men energieffektiva huset vart tog det vägen, vad exakt är gjort som gör detta hus till ett energieffektivt hus?