Byggahus.se
Hej

Klarar man sig i ett hus på 15cm isolering och vanliga direktverkande element i den kylan?

Eller vad skiter sig först? vattnet osv

Vore kul att diskutera lite.
 
R
G gurrre skrev:
Hej

Klarar man sig i ett hus på 15cm isolering och vanliga direktverkande element i den kylan?

Eller vad skiter sig först? vattnet osv

Vore kul att diskutera lite.
Med 30 cm snö på taket blir det inte så kallt, det går att bo i en igloo.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Intressant fråga, men det blir ingen jättestor skillnad. Det är ungefär som att värma vattnet i duschen till 40 grader istället för 30 grader. Man får kräma på lite extra.
 
Det borde väl gå åt dubbelt så mycket värme att hålla huset varmt jämfört
med minus 15, om man har 20 grader inne.
Alla luft/luft och luft/vatten värmepumpar kommer stå stilla, om man då ska försöka värme huset med direktel, så kommer många med klena huvudsäkringar få det svårt.
Tror faktiskt elnätet skulle riskera att bli överbelastat också.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 3 till
  • Laddar…
K
Gissar att rätt många kommer få problem med frusna vattenledningar.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
En sak som jag har noterat över i staterna är att folk inte "slösar pengar" på isolering, så ytterväggarna må vara 6" (150mm) tjocka, men det är ingen isolering att prata på i dom.
En bekant i Maine renoverade sitt hus för 2-3 år sedan och då satt det ca 50mm isolering i ytterväggarna, innan de renoverade.
Plastfasad, luftspalt, latch för att hålla isoleringen på plats, latch på insidan och sen en jäkla massa spackel.... Inte konstigt att man ser folk, på klipp från USA, som ramlar ut genom väggar....
 
  • Gilla
  • Haha
virtq och 11 till
  • Laddar…
många av temperaturerna från USA som det rapporteras om är ju dessutom s.k. "windchill", tycker det är svårt att få en bild av hur kallt det faktiskt har varit i reella temperaturer. men nej, isolering har de generellt inte, och inte lyxvaror som tvåglasfönster heller. det är därför man sett bilder och videor på hur det varit is på insidan av fönstren och is i eluttagen.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Ja som ni skriver, alla med luft luft och luft vatten är körda.

Undrar hur mycket elnätet klarar? Och är det lokalt eller är det ett nät för typ ett län osv?

Och om nätet går så är det kört för alla som har fläkt till kamin eller panna oxå då ju
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
R
Problem är väl vattenrör i ytterväggar.
Kunde folk för 100 år sedan övervintra på sydpolen i timmerhus i minus 40 och blåst på 45 m/s ibland så borde 150 mm isolering vara ok. Allt förutsätter att man kan elda med ved. Har man bara el så är det snart kört vid ett elavbrott.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Problem är väl vattenrör i ytterväggar.
Kunde folk för 100 år sedan övervintra på sydpolen i timmerhus i minus 40 och blåst på 45 m/s ibland så borde 150 mm isolering vara ok. Allt förutsätter att man kan elda med ved. Har man bara el så är det snart kört vid ett elavbrott.
Du menar att rören i väggen fryser först? Det är väl bara i badrummet? Du menar om man har vattenburen värme.
 
R
G gurrre skrev:
Ja som ni skriver, alla med luft luft och luft vatten är körda.

Undrar hur mycket elnätet klarar? Och är det lokalt eller är det ett nät för typ ett län osv?

Och om nätet går så är det kört för alla som har fläkt till kamin eller panna oxå då ju
De jag känner har elverk/batteri så de kan köra fläkt och vattenpump då djur inte klarar sig lång stund utan vatten.
 
  • Gilla
Lystic
  • Laddar…
R
G gurrre skrev:
Du menar att rören i väggen fryser först? Det är väl bara i badrummet? Du menar om man har vattenburen värme.
Inga vatten eller värme rör i yttervägg.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
De jag känner har elverk/batteri så de kan köra fläkt och vattenpump då djur inte klarar sig lång stund utan vatten.
Ok. Går strömmen sen så är det stort dieselverk som behövs.
 
De som är uppvuxna i Norrlands inland på 80-talet eller tidigare har ju konfronterats med dessa temperaturer. Eller iaf i väldig närhet. Som jag minns det var det inga problem men de flesta hus värmdes med olja, ved elleri några fall fjärrvärme. Kommer ihåg något tillfälle i Vilhelmina under sent 70-tal då man i inte kunde vidröra elementen pga av den höga temperaturen men allt fungerade så vitt jag minns. Under min slutövning under militärtjänstgöringen 1983 noterades -48 på myrarna mellan Jokkmokk och Gällivare. Folk bodde ju i husen runtomkring och såg ut att ha det ok(men vi som skulle tälta tyckte väl att det kunde få bli lite varmare). Slutsats: Våra svenska hus, i synnerhet de som inte är hänvisade till ETT uppvärmningsalternativ klarar det lätt.
 
  • Gilla
karlmb och 8 till
  • Laddar…
Termometern hos mina föräldrar utanför Skellefteå visade på ca -42 en dag i slutet på nittiotalet. Det var inga bekymmer i huset då vad jag minns. Lite svalt att kliva ut och vänta på skolbussen den dagen, men det gick också bra.
 
  • Gilla
  • Haha
Teacer och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.