Byggahus.se
Matar man grisen i fel ända, då blir det ingen vidare julskinka.....ops råkade jag tänka..
 
Den största besparningen man kan göra är inte gör sig av med någon energi, genom att bygga bra isolerade hus som återvinner och uttnyjar energi i dess omgivning, ( då tänker jag inte på grannen)
Solen ger oss mycket genom att värma våra tak och mark, en kombination av smart teknik och tradionell kan uttnyja detta mycket effektivt. Det är framtiden, där alla hus prodcerar driver sig själva mer och mer.

När ett hus inte gör av med någon energi behöver den inte heller så mycket tillskott.
Så helt rätt tänk, jobba med naturen, inte imot den.

Nicklas Larsson
Tekniskfysiker och byggtekniker
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Tycker BBR kraven är högt satta, grön el via värmepump och solceller på taket samt ett bra klimatskal måste ändå vara vinnaren, bekvämt och energisnålt.
 
  • Gilla
Niclar72
  • Laddar…
Niclar72 Niclar72 skrev:
Dimensionerar du rätt med lite grövre rör och använder en laddomat med självcirkulation funktion så kan den leverara utan ström, dock med minskad effekt så klart, men funkar.
Viktigt att rördragningen dras cirkulärt med kallt i botten och varmt stigande mot tank.
För långt mellan tank och kamin räknade på detta men det skulle inte fungera på rimliga dimensioner. Bra tanke som jag vet andra har fått att fungera.
 
M Micc skrev:
I det här fallet vet vi ju att det inte finns någon värmepump (eftersom ägaren inte vill ha det, pga VP förbrukar el-energi som han kanske inte vill vara beroende av). Då får man väl jämföra med ett hus i motsvarande storlek som värms på motsvarande/liknande sätt för att veta om huset är energisnålt...
Var hittar du ett sån "lada" att jämföra med? I varje fall en lada med fina detaljer som jag förstår är värt att bevara. Vem vet snart kanske han skaffar en luft/luftvärmepump då han ledsnat på att elda. Som också är förnybar teknik.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag förstår ärligt talat inte hur ni tänker. Om veden är gratis, är vedpannan effektivare då?

Man ska nog hålla isär begreppen energieffektivt (maximalt boende per energi, dvs isolering) och ekonomiskt effektiv, dvs maximalt med värme per krona.

Edit: ...eller uppvärmd boyta per krona, eller hur man nu vill ha det.

Vedeldning känns för mig som en ypperlig lösning i ett land där björken bokstavligt växer så det knakar. I vart fall i ett glesbebyggt område där man inte förpestar närmiljön för grannarna med sitt eldande.
Med ditt inlägg tänker jag på Tesla till en kostnad av 825-1,1 miljon. Som bara drar ca 2 kr/milen i el. De drar av 82.000 för fem års bensin. Är den både energieffektiv och ekonomiskt effektiv?
 
S slurppe99 skrev:
Var hittar du ett sån "lada" att jämföra med? I varje fall en lada med fina detaljer som jag förstår är värt att bevara. Vem vet snart kanske han skaffar en luft/luftvärmepump då han ledsnat på att elda. Som också är förnybar teknik.
Behöver ju inte vara specifikt en f.d. lada, det finns det naturligtvis inte många av. Men det finns väl ett och annat bostadshus som utgörs av en ombyggd skola, järnvägsstation eller dylikt, där det finns liknande förutsättningar dvs hög takhöjd och stora fönster...
 
Tesla drar väl inte av för nån bensin, de har gjort en kalkyl där de visar vad man sparar..
 
Imponerad av bygget, men framförallt imponerad av Budgeten. Min gissning var en 6-7 miljoner innan han avslöjade budgeten :)
 
3.5miljoner är ganska mycket ja, fick ganska mycket ”gratis”

Vi byggde nytt 2011, inkl tomt för 500’ så hamnade vi på 2.9milj inkl garage.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Tesla drar väl inte av för nån bensin, de har gjort en kalkyl där de visar vad man sparar..
De presenterade åtminstone ett lägre pris tidigare vid marknadsföring. Sedan la de på kostnaden för bensin och vad man skulle spara på fem år. Även fast Konsumentverket talade om att så kunde man inte marknadsföra. Läs längre ner i artikeln.
https://teknikensvarld.se/tesla-vilseledande-i-sin-marknadsforing-igen-251006/
"Då skrev Tesla ut, med stora bokstäver och siffror, att en Model S 70 kostar 675 000 kronor, när den i själva verket kostar 775 000 kronor. I det förstnämnda beloppet har Tesla dragit av en kostnadsbesparing på 100 000 kronor jämfört med om man kör en bensindriven bil i fem år. Minst sagt vilseledande, vilket även Konsumentverkets jurist höll med om, då priset för bilen är 775 000 kronor och ingenting annat, det är vad man får punga upp för att få hem en bil. Vad du sedan har sparat in efter fem års körning är irrelevant vad gäller inköpspriset."
 
Redigerat:
Lite luddigt, eller rätt så luddigt, var lite sugen att klicka på köp och läste detta igår, och fick fundera litet..
 
  • Skärmdump av finansieringsalternativ för ett Tesla-köp med kontantpris och besparingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
Hur mycket isolering är det i taket.
 
T twoody skrev:
Hur mycket isolering är det i taket.
400 mm
 
T
Ett helt fantastiskt bygge! Bra jobbat.

Men jag håller nog med att särskilt energisnålt är det inte om den totala elförbrukningen landar kring 8.000 kWh per år, förutom energin från veden! Jag har ett modernt och välisolerat hus på 165(197)kvm och 700m3 från 2013 som värms med bergsvärme, samt 35kvm garage som värms med direkt el. Trots att det är långt norrut och vintrarna är rejält kalla så har jag ännu inte överskridit 9.000 kWh på ett år för 2+2 personer. Då är all hushållsel etc. inräknat.

Nu är energilösningen i det här nybygget säkert långt gjord så för att det var intressant för mannen och säkert även en hobby och det är väl inget att ordra över. Roligt att folk vågar tänka utanför boxen!

Men spontant tycker jag nog att folk överlag gör det onödigt krångligt då det kommer till energisnåla hus. Vid nybygge är det idag tämligen enkelt och billigt att få ett energisnålt hus utan att krångla. Se till att grunden och taket är välisolerat och att väggarna följer modern byggpraxis. Bygg i två våningar och sätt in bergsvärme. Precis som i detta fall så värmer man inkommande luft i FTX med bergsvärmen. Något mera behövs nog inte göras, så länge fönster och dörrar. har bra U-värden och man inte väljer billigaste FTX...

Då har man ett mer eller mindre underhållsfritt hus som är billigt i drift utan att behöva slita med vedkapning... ;)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.