Byggahus.se
Vi har ritat planlösningen själva och skulle önska lite ärlig feedback från er! Väderstrecken står angivna på bilden. Framsidan av huset ligger åt sydväst, och där kommer vi ha veranda och större delen av tomten. Två glas-dubbeldörrar utgår från kök och matdel. Baksidan har vackrare utsikt mot en fin skog. Även viss morgon- och -kvällssol där. Sidorna av huset vätter mot andra tomter/hus. Jag bifogar bild på kök/vardagsrum (inte exakt samma fönstersättning som på planritningen dock) och tänkt exteriör. (Ps. I hallen står det av misstag ”bad” ser jag nu)
 
  • Planritning av hus med angivna väderstreck, rumsuppdelning, och felaktig beteckning 'bad' i hallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritningar av en husmodell med enplans exteriör och kök/vardagsrum interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enplanshus med mörk fasad och sadeltak, stora fönster och dörrar, beläget i soligt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Gammelnörden
Först och främst, huset ser jättefint ut på bilderna. Jag gillar dom stora fönsterna som tyvärr försvann på ritningen.
Om det är fin utsikt på baksidan skulle jag försöka placera alla sovrummen mot det hållet. När sovrummen är så pyttesmå är det en fördel att ha fönster på kortväggen placerat så att man kan ha en hel vägg hyllor och förvaring för alla leksaker. Smala, "horisontella" fönster utan element under är också en praktisk lösning i små rum.
Personligen tycker jag att det är praktiskt med ingången från utsidan till tvättstugan, lätt åtkomlig i närheten av garageuppfarten, så att det kan tjäna som groventré. Sedan skadar det inte att ta i rejält med garderober. Fast minimalistisk livstil är ju bättre för klimatet.;)
I övrigt är det lite småsaker som behöver justeras som t ex att vända några dörrar och att det ska vara minst 120 cm rentom köksön och extra utslagsvask. Kolla upp tillgänglighetsreglerna för att ordna köket och badrummet på bästa sätt. :)
Hoppas ni har ritat med typ 2,40 m takhöjd, för det gör skillnad i en öppen planlösning.
edit: - a
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Först och främst, huset ser jättefint ut på bilderna. Jag gillar dom stora fönsterna som tyvärr försvann på ritningen.
Om det är fin utsikt på baksidan skulle jag försöka placera alla sovrummen mot det hållet. När sovrummen är så pyttesmå är det en fördel att ha fönster på kortväggen placerat så att man kan ha en hel vägg hyllor och förvaring för alla leksaker. Smala, "horisontella" fönster utan element under är också en praktisk lösning i små rum.
Personligen tycker jag att det är praktiskt med ingången från utsidan till tvättstugan, lätt åtkomlig i närheten av garageuppfarten, så att det kan tjäna som groventré. Sedan skadar det inte att ta i rejält med garderober. Fast minimalistisk livstil är ju bättre för klimatet.;)
I övrigt är det lite småsaker som behöver justeras som t ex att vända några dörrar och att det ska vara minst 120 cm rentom köksön och extra utslagsvask. Kolla upp tillgänglighetsreglerna för att ordna köket och badrummet på bästa sätt. :)
Hoppas ni har ritat med typ 2,40 m takhöjd, för det gör skillnad i en öppen planlösning.
edit: - a
Stort tack för dina synpunkter! Ska genast kolla upp det här med måtten och slasken i köket! Jag gillar också det stora fönstret. Det vätter mot grannens tomt, men man kan ju sätta upp en buske eller träd emellan. Svårt flytta på tvättrummet till framsidan då det skulle blockera för mycket av dagsljuset som vi vill få in i de sociala utorna från sydväst.
 
BirgitS
angelar angelar skrev:
Svårt flytta på tvättrummet till framsidan då det skulle blockera för mycket av dagsljuset som vi vill få in i de sociala utorna från sydväst.
Bad- plus tvättrum ser ut att vara ungefär lika många kvm som barnsovrummen. Kan det gå att byta plats på dem?
Sovrum i ungefär väst blir lätt väldigt varma på sommaren och då kan det vara svårt att somna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Bad- plus tvättrum ser ut att vara ungefär lika många kvm som barnsovrummen. Kan det gå att byta plats på dem?
Sovrum i ungefär väst blir lätt väldigt varma på sommaren och då kan det vara svårt att somna.
BirgitS BirgitS skrev:
Bad- plus tvättrum ser ut att vara ungefär lika många kvm som barnsovrummen. Kan det gå att byta plats på dem?
Sovrum i ungefär väst blir lätt väldigt varma på sommaren och då kan det vara svårt att somna.
Du har en poäng där! Men grannhuset kastar skugga mot barnens sovrum från kl 19.30 så det blir inte direkt solljus där. Och vi ville ha bastu och bad mot skogen och ett utespa där utanför, i kvällssol. Men det är en intressant tanke. Jag ska prova och se hur det blir!
 
Gammelnörden
Med de förutsättningar som du beskriver så tycker jag nog att det är den bästa planlösningen när allt kommer omkring.
Jag funderade på vad det 12 kvm stora rummet närmast vardagsrummen skulle användas till. Det skulle kanske vara en bra idé att ta lite, lite från det och ge till tvättstugan, så att ni kan ha ett par linneskåp mot den nu tomma väggen? På tal om förvaring så kanske det t o m skulle vara mer användbart med garderober hela väggen mot köket och göra klädkammaren till typ kapprum?
 
  • Gilla
angelar
  • Laddar…
Jag hade försökt göra wc vid entrén lite större så du får in en dusch där. 2 badrum är bra att ha. Sen kanske omfördela ytorna lite. Vuxensovrummet används oftast bara till att sova och klä på sig i så det behöver inte vara så stort. Hade krympt ner det till 12m2 och ökat barnrummen till 12m2
 
  • Gilla
angelar
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Med de förutsättningar som du beskriver så tycker jag nog att det är den bästa planlösningen när allt kommer omkring.
Jag funderade på vad det 12 kvm stora rummet närmast vardagsrummen skulle användas till. Det skulle kanske vara en bra idé att ta lite, lite från det och ge till tvättstugan, så att ni kan ha ett par linneskåp mot den nu tomma väggen? På tal om förvaring så kanske det t o m skulle vara mer användbart med garderober hela väggen mot köket och göra klädkammaren till typ kapprum?
Det stora rummet är till lekrum, datorrum, kontor, gästrum. Vill gärna ha det rymligt då det ska rymma mpnga olika funktioner. Förvaring är det dock lite snålt med så att få till ett större tvättrum vore bra. Gärna kapprum men då förlorar vi enda inneförrådet.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag hade försökt göra wc vid entrén lite större så du får in en dusch där. 2 badrum är bra att ha. Sen kanske omfördela ytorna lite. Vuxensovrummet används oftast bara till att sova och klä på sig i så det behöver inte vara så stort. Hade krympt ner det till 12m2 och ökat barnrummen till 12m2
Ska se om det går att omfördela ytorna m sovrummen. Bra tanke!
 
Gammelnörden
Jag menar flytta dörren ytterst lite och flytta väggen typ 20 cm in på "lekrummet". ;) Planritning av en bostad med markerade områden för att föreslå flytt av en dörr och en vägg.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Är man inte tvungen att kunna ha saker på båda väggarna i tvättrummet?
Det är ju mycket som ska rymmas där, inte bara tvättmaskin, torktumlare och ho utan städskåp, värmepump, fläktaggregat, elcentral, mediaskåp och kanske fördelningsskåp för vatten.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är man inte tvungen att kunna ha saker på båda väggarna i tvättrummet?
Det är ju mycket som ska rymmas där, inte bara tvättmaskin, torktumlare och ho utan städskåp, värmepump, fläktaggregat, elcentral, mediaskåp och kanske fördelningsskåp för vatten.
Tvättrummet är 215 cm brett så man ryms med hänganordning och lite sånt på den sidan iallafall. Men visst vore det optimalt att ha ännu bredare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.