Byggahus.se
Hejsan!

Vi hade en ritning på ett hus och fick en kalkyl kring elen baserat på svensk standard i 12 rum. Sedan ritade vi in en klk i en del av allrummet, ett skafferi i en del av köket och klk i hall. Då uppdaterades priset att omfatta 15 rum och priset gick upp ungefär 16000:-. Jag frågade angående detta men fick bara till svar att det var inget att "oroa" sig för då det bara blir så i deras kalkylprogram. Vi lät det vara så och tänkte att det är ju bra om det ingår "lite mer" än vad som behövs då man säkert vill lägga till något eluttag i köket och utomhus tex.

Har läst på lite om svensk standard och det här med el var 3,75 m, utebelysning vid dörr, typ tre dubbeluttag per sovrum, ett lamputtag osv. Men då vi i klädkammare endast behöver en takarmatur och i skafferi takarmatur och ev ett eluttag borde det rimligen bli pengar över från denna offert. Eller tänker jag fel?

Har självklart försökt få till möte med elektrikern men ännu inte lyckats.

Vore så tacksam för hjälp!
 
Hej!

Jag är inte säker på vad du förväntar dig för svar på din fråga, då det är väldigt svårt för mig att estimera ett pris utan att ha någon som helst insikt i ditt projekt.
Men jag skulle säga att 16 000 extra för det du beskriver i dessa tre utrymmen låter väldigt dyrt. Vad jag förstår så rör det ju sig om ett nybyggnation ? Det borde alltså inte bli många fler timmar för att få fram el till dessa utrymmen .
Men om du är orolig så bör du ju be din elektriker att ge ett fast pris på dina ändringar och uppdatera offerten som.du ska godkänna innan arbetet börjar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det spelar ju väldigt stor roll om det verkligen är en offert? Eller en uppskattning/kalkyl. Om det ör en offert så betyder det fast pris, och då kostar arbetet den summa som står i offerten oavsett vad den verkliga kostnaden är. Det kan slå åt båda håll.

Om detta är ett arbete på löpande räkning så bör själva offerten bara speca ett bestämt timpris, och gärna något om materialpriser (typ verklig materialkostnader plus 10%) och gärna lite skrivningar om transportkostnader, vissa firmor debiterar ex. några hundra per dag per bil de har på plats, gärna något om tider, när påbörjas arbete, när skall det vara klart osv. Till en offert för löpande räkning kan man lägga en kostnadsuppskattning. Den skall då hållas på ett ungefär. Den får inte överskridas mer än 15%.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
S SiggeEklund skrev:
Hej!

Jag är inte säker på vad du förväntar dig för svar på din fråga, då det är väldigt svårt för mig att estimera ett pris utan att ha någon som helst insikt i ditt projekt.
Men jag skulle säga att 16 000 extra för det du beskriver i dessa tre utrymmen låter väldigt dyrt. Vad jag förstår så rör det ju sig om ett nybyggnation ? Det borde alltså inte bli många fler timmar för att få fram el till dessa utrymmen .
Men om du är orolig så bör du ju be din elektriker att ge ett fast pris på dina ändringar och uppdatera offerten som.du ska godkänna innan arbetet börjar.
Ja svaret jag var ute efter var väl ungefär det du skriver att 16000:- är dyrt för dessa tre små "skrubbar" och att den summan därför borde räcka till extra uttag i kök och utomhus. Tack!
 
H hempularen skrev:
Det spelar ju väldigt stor roll om det verkligen är en offert? Eller en uppskattning/kalkyl. Om det ör en offert så betyder det fast pris, och då kostar arbetet den summa som står i offerten oavsett vad den verkliga kostnaden är. Det kan slå åt båda håll.

Om detta är ett arbete på löpande räkning så bör själva offerten bara speca ett bestämt timpris, och gärna något om materialpriser (typ verklig materialkostnader plus 10%) och gärna lite skrivningar om transportkostnader, vissa firmor debiterar ex. några hundra per dag per bil de har på plats, gärna något om tider, när påbörjas arbete, när skall det vara klart osv. Till en offert för löpande räkning kan man lägga en kostnadsuppskattning. Den skall då hållas på ett ungefär. Den får inte överskridas mer än 15%.
Det står i hustillverkarens offert och är specat på att det ska räcka till 15 rum varför jag ifrågasatte detta, men då förstår jag att vi kanske återigen har gjort ett misstag som accepterade säljarens svävande svar. Är så besviken på mig själv i dagsläget, har försökt bevaka än det ena än det andra och läsa villkor men sedan blev det ändå fel i slutänden då vi ville få undan och klart detta då bebis var beräknad i dagarna då kontraktet skrevs, dålig tajming att slutföra flera månaders "jobb". Tack för svar!
 
Men ÄR det en offert till fast pris som du har fått från hustillverkaren? Det är vanligt att man bara får en produktionskostnadskalkyl. Och sedan handlas de olika momenten upp på separata avtal. Men OM huset skall byggas på totalentreprenad (Det ordet har då juridisk betydelse, alla andra benämningar som nyckelfärdigt "helentreprenad" osv. är bara marknadsföringsbeteckningar som saknar formellt värde), då gäller offerten/kalkylen från hustillverkaren. Vid totalentreprenad har du ETT enda avtal för samtliga moment, med EN part.
 
Vi betalade 550kr inkl moms och montering för varje extra vägguttag/tak utöver standard.

3st extra rum, inkluderat 3vägguttag och 1taklampa skulle då bli 6.600kr.... lite extra om du ska ha någon väggbrytare.

Kan vara en indikation...
 
Redigerat:
A
Men det ska till reglar, väggbeklädnad, målning och eldragning också. Så om det är 10 m2 större yta blir 1600kr/m2 i byggkostnad.

Sen verkar det som du oroar dig för väldigt små summor på ett totalt hus. Visst ska man vara ekonomisk, men som tidigare skrivits är det väldigt viktigt att göra rätt kontrakttyp och vara 100% medveten om vad som ingår och vad som tillkommer. Kostnader kan springa iväg så fort man vill göra ändringar och tillägg...
 
Trodde vi bara pratade elen? :thinking:

Annars är det såklart stor skillnad och inte orimligt.

Sen är ju 16.000kr alltid 16.000kr oavsett om huset kostar 1.000.000 eller 10.000.000kr och inte ointressant om det priset är 3-4ggr högre än skäligt!
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Men det ska till reglar, väggbeklädnad, målning och eldragning också. Så om det är 10 m2 större yta blir 1600kr/m2 i byggkostnad.

Sen verkar det som du oroar dig för väldigt små summor på ett totalt hus. Visst ska man vara ekonomisk, men som tidigare skrivits är det väldigt viktigt att göra rätt kontrakttyp och vara 100% medveten om vad som ingår och vad som tillkommer. Kostnader kan springa iväg så fort man vill göra ändringar och tillägg...
Hejsan!
Tack för svar!
Jo jag förstår men det här var specifikt bara elen, andra kostnader ökade såklart också. Förstår att 16000:- är lite i sammanhanget men det har varit många bara 23000:-, 15000:- osv Då har vi inte valt till några direkt estetiska/exklusiva tillval utan sådant man mer eller mindre måste.
 
A
J Jezzie skrev:
Hejsan!
Tack för svar!
Jo jag förstår men det här var specifikt bara elen, andra kostnader ökade såklart också. Förstår att 16000:- är lite i sammanhanget men det har varit många bara 23000:-, 15000:- osv Då har vi inte valt till några direkt estetiska/exklusiva tillval utan sådant man mer eller mindre måste.
Då håller jag definitivt med. Dyrt!
 
Kör på löpande, lättare att överblicka och knappast dyrare om det är seriösa hantverkare, offererade priser är ju tilltagna för att täcka eventuella problem som aldrig uppstår.
Tänk på att det kommer en ny standard för lamputtag som gäller fr.o.m. 2019, alltså alldeles strax vilket inte är så känt.
 
O OveRa skrev:
Kör på löpande, lättare att överblicka och knappast dyrare om det är seriösa hantverkare, offererade priser är ju tilltagna för att täcka eventuella problem som aldrig uppstår.
Tänk på att det kommer en ny standard för lamputtag som gäller fr.o.m. 2019, alltså alldeles strax vilket inte är så känt.
Hejsan!
Jo jag har uppmärksammat om det här med ny standard men vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det. Har inte läst på exakt vad det innebär men funderar hur det blir då elen säkert inte färdigställs förrän efter årsskiftet men kontrakt skrevs tidigare.
 
J Jezzie skrev:
Hejsan!
Jo jag har uppmärksammat om det här med ny standard men vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det. Har inte läst på exakt vad det innebär men funderar hur det blir då elen säkert inte färdigställs förrän efter årsskiftet men kontrakt skrevs tidigare.
1 april 2019 är det den nya standarden som gäller vilket innebär att takarmatur som säljs skall vara försedda med den nya kontakten. Har du installerat den nuvarande så får du ju antingen sitta och ändra på lampan eller i taket, är väl lika bra att vara lite förutseende och anpassa bygget till den senaste standarden. Orsaken till att den nya standarden är att vi skall köra samma system i hela EU, smart med tanke på produktion och användning skriver en som blir skogstokig varje gång en resa till GB skall göras, vänstertrafik, foot, miles och inch-mått, vikt med ounce, pound, stones och volym med och för att inte tala om dessa djäkla adaptrar.till elen. Tänk själv innan en standard för el kom i Sverige, varje kraftbolag körde sin egen spänning och egna idéer om hur kontakter och annat skulle utformas. Skriver det här bara för att få tyst på alla som gnäller över likriktning! Det är praktiskt och förenklar en hel del men inte i alla lägen.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.