Byggahus.se
Hej
Har köpt en Lifanmotor för att ersätta en kraschad B&S motor på en Stga snöslunga. Allting verkar vara vara frid och fröjd med mått och axeldiameter men känner mig konfunderad över att oljan som rekommenderas är 15w40. På mina andra motorer på snöslungor är det 5w30 som rekommenderas. En 15w40 måste väl vara väldigt seg en kall vinterdag eller hur? Motorn ser ju ut att vara en oblyg kopia på den Hondamotor som jag har på min Hs55 men det betyder ju inta att innanmätet är lika. Törs man köra med 5w30 eller ska man hålla sig till 15w40 och förvara slungan inomhus ?

Mvh/LOB
 
Det kan ju vara så att kopian har större lagerspel. Då behöver man en tjockare olja. Men det kan även vara en sommar rekomendation. Kolla om du hittar en specifik vinter rekomendation till motorn.
 
Om du vill ha en olja för kallstarter, välj då 5W40, ändra inte på 40 delen, det är viskositen vid varm motor. Men det bästa är att göra som nämnts ovan, försök ta reda på vad motortillverkaren rekomenderar vid kall väderlek.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BigR
Jag skulle köra på en 5w-40 helsyntet.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Skärmbild från wiltec.de som visar en 6,5 PS kartmotor och dess specifikationer inklusive oljetyp SAE 15W40 för alla säsonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säljaren(wiltec.de) rekommenderar samma olja vinter som sommar. Se bild
 
15W-40 har en nedre gräns för pumpbarhet på ca -15, oavsett vilken motor den är nerhälld i så det verkar vara en sommarrekommendation.
Jag hittade denna manual, vet ej om det är specifikt till din motor:
https://buymbs.com/Images/TranzSporter/New PDFs/Lifan Quick Start Manual.pdf
Tempdiagrammet ser ut som på de flesta motorer...
Diagram som visar rekommenderade motoroljor (SAE 5W-30, 10W-30, 30) baserat på omgivningstemperatur från -30°C till 40°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L lob skrev:
[bild] Säljaren(wiltec.de) rekommenderar samma olja vinter som sommar. Se bild
Tysk vinter...
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
15W-40 har en nedre gräns för pumpbarhet på ca -15, oavsett vilken motor den är nerhälld i så det verkar vara en sommarrekommendation.
Jag hittade denna manual, vet ej om det är specifikt till din motor:
[länk] PDFs/Lifan Quick Start Manual.pdf
Tempdiagrammet ser ut som på de flesta motorer...
[bild]
Visst ser det lite udda ut. Alla oljorna borde väl funka bra om det är över 20grader?
 
Fotografen Fotografen skrev:
15W-40 har en nedre gräns för pumpbarhet på ca -15, oavsett vilken motor den är nerhälld i så det verkar vara en sommarrekommendation.
Jag hittade denna manual, vet ej om det är specifikt till din motor:
[länk] PDFs/Lifan Quick Start Manual.pdf
Tempdiagrammet ser ut som på de flesta motorer...
[bild]
Ja den ser ju ut så där i alla fall. Lite detaljer skiljer men det mesta är likt. Oljerek.tabellen finns inte i den dokumentation som följde med min motor. Kallas för Kartmotor i mitt fall. Kanske säljs mest för sommarbruk.
Kör nog med 15w40 till att börja med och byter till 5w40 framöver när det blir kallare. Den ska vara som reserv om min Honda hs55, vilket gud förbjude, börjar trilskas./LOB
 
viskositeten har för övrigt inget med kvaliteten att göra. Fast normalt sett så är ju en 15W40 en vanlig standard mineralolja anno dazumal. en 5W40 eller 5W30 är oftast en modern syntetolja och kan ju vara ett bättre val. 5W30 är ju för övrigt en ganska normal viskositet i just snöslungor så det skulle jag använda.
 
Hade den diskussionen om olja och byten när vi köpte vår Husqvarnaslunga, om byten och vilken olja man skulle använda.
Och det var 5W30 man körde på nu. Sedan var deras erfarenhet (södra delen av Sverige) att våra slungor går så lite att man i princip enbart ska ha koll på oljenivån och att vi har väldigt få driftstimmar. Slungor med mekaniska motorfel/ras de fått in hade i de flesta fall gått med för lite olja.
Och TS ska ju ha motor i en reservslunga, så slå i 5W30 så är den körklar om Hondan inte fungerar. Provstarta den och låt den gå lite varm vår/höst så att du vet den är igång och slå i alkylatbensin som klarar lagring bättre.
 
A AndersS skrev:
om Hondan inte fungerar.
Iofs en osannolik händelse.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Iofs en osannolik händelse.
Skulle möjligen inträffa när den är tom på bensin efter att ha slungat alla grannarnas gårdar också......
 
Jag har kört en B&S yrkesmässigt en vecka på sågkedjeolja: gick bra:geek: 5W betyder att den är som en rak 5-olja i kallt tillstånd. 40 betyder att den är som en rak 40-olja när den kommer upp i temperatur. 15W-40 är alltid en sämre olja än 5W-någonting att kallstarta en motor med på våra breddgrader. Det är bara i spannet mellan kall och het olja som 15W-40 kan överglänsa 5W-40 litegrann. En gång i världen hade jag en italiensk motorcykel som jag matade med 15W-50 och ändå slamrade det om vevstakslagren när den kom ner på tomgång efter en tur på motorvägen. En Harley-Davidsson 750 sidventilsägare sade att hans motor bara skulle gå på en rak olja av lagom kvalitet: var oljan för bra isolerade den kolvens värmeavgivning mot cylinderväggarna så att den värmenöp.
 
Jag är extremt skeptisk till den typen av påståenden. Oljans isolationsförmåga kan inte variera märkbart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.