Motorolja till snöslunga-viskositet?

1k läst  23 svar

  1. Tokslut
    Medlem Nivå 9
    Ja hade inte varit rädd för att använda 5w30
     
  2. S
    Medlem Nivå 2
    Viskositeten är såklart viktig, den måste va hyfsat rätt men ännu viktigare är kvaliteten. Jag har haft ett antal motorer i olika tillämpningar och har fått förvånade ansikten från verkstäder där jag lämnat in dom för översyn/renovering: ”vafan har du inte använt motorn?” Jo det har jag, väldigt mycket, men alltid med oljor där man pratat om ”för hård och långvarig drift under svåra förhållanden”. Akta er för moderna bilmotoroljor, en kompromiss mellan långa bytesintervall och låg bränsleförbrukning. Kolla in oljor sommar avsedda för entreprenadmaskiner ...... Då behöver du aldrig bekymra dej om motorn, det gör möjligen dina arvingar ....
     
  3. Asgarvad
    Hobbyelektriker · Nivå 7
    Nej oljan isolerar inte i sig men min sagesman menade på att den tjocka och starka oljefilmen från en modern motorolja gör att värmeavgivningen metall-metall från kolven till cylinderväggen blir för dålig. På den tiden HDs sidventilsmotorer konstruerades fanns det bara enkelgradoljor med rätt få tillsatser.
     
  4. Keexet
    Medlem · Nivå 7
    Den vanliga dödsorsaken för en slunga är normalt sett inte motorn, den går inte många timmar på en vinter. Däremot finns det många andra mekaniska delar som slits hårt med åren och rätt vad det är blir det svårt att uppbringa reservdelar till maskinen när den gått och blivit tillräckligt gammal.

    Jag läser alltid folks oljetrådar med stort intresse och har väl alltid något nytt att lära. Tycker att det finns flera bra poänger även här. Men frågan är om inte den här motorn överlever slungan oavsett vilken olja den får, bara den har rätt mängd olja?

    Detta sagt med reservation att jag inte vet hur gammal slungan är, eller hur långt den gått med första motorn.
     
    • Laddar…
  5. Tokslut
    Medlem Nivå 9
    Jag skämmer bort mina motorer med 100% syntetolja med Esterbas :cool: (Redline 5w30 i bilen)

    IMG_7379.JPG
     
  6. L
    Medlem Nivå 6
    IMG_1584.JPG IMG_1585.JPG
    Slungan är faktiskt relativt ny. Köpte den av en kompis som kört den torr på olja. Fick liv i B&S motorn och körde den 3 säsonger med en hiskelig oljeförbrukning men plötsligt en dag var den stum. En ny likadan B&S motor kostar över 6000 kr så det vill jag inte putta in eftersom jag köpt en begagnad Honda hs55 som går som tåget. Men Tysklandsimporterad kinesmotor för 1300 kr kan jag chansa på för att få en reservalunga eller ta till stugan. Ska skruva ihop den snart. Mycket spännande att se om det fungerar.
     
  7. L
    Medlem Nivå 6
    IMG_1593.JPG IMG_1594.JPG Nu är Lifan-motorn på plats på slungan. Fick göra nya hål i motorfästet/plattan så att remskivorna linjerade. Fick flytta fram motorn ca10 mm för att få det att stämma. Fyllde samma olja som jag har i mina andra slungor(har ju också en gammal Ariens med Tecumsehmotor på). 5w30 helsyntet. Ska byta den efter några timmars gångtid och då blir det ev. 5w40.
    Motorn startade på andra rycker och den går jämnt och fint. Mera Hondalik i gången än B&S:n och en soft dröm jämfört med Tecumseh:n.
    Köpte motorn från Wiltech.de för att de var billigare än svenska lev. men framförallt för att deras motor var svart men de jag hittade i Sverige var orangemålade. Omöjliga att ha på en gul Stiga...

    /LOB
     
    Redigerat 4 nov 18:38
    • Laddar…
  8. Tokslut
    Medlem Nivå 9
    Plasten uppe vid styret ser ju orange ut ;)
     
    • Laddar…
  9. L
    Medlem Nivå 6
    IMG_1596.jpg
    Men inte riktigt denna nyans va?
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: