Byggahus.se
Snigla Snigla skrev:
Vad är det för sort? :)
Bhut Jolokia. Odlar även gula Fatalii och något som från början var en Aji Lemon men som jag tror har muterat med något annat då den inte ser så lik ut sin "mamma". Ska bli spännande att se vad det blir av den sorten då jag har 5st plantor från de fröerna.
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Jag börjar undra vad det är för chili jag har... Två orangea och en större svarta frukter... Stämmer inte in på varken Joes super Long eller anaheim...

Kanske några spännande korsningar som skett i växthuset?

Vi ser ut att få gott om paprika också.

Sen ser det ut som att jag gjort det igen, tydligen har jag övervattnat de röda vinbär vi satte innan, de har sett blekare och blekare ut trots att jag vattnat, gödslat och täckt dem med duk. Sedan fick jag för mig att kolla under flis och tidningar vi marktäckt med, plaskblött :oops: jag har ju vattnat på i samma takt som innan marktäckningen.

2/4 gurkplantor överlevde iaf, och ger nu gurkor igen :D
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag börjar undra vad det är för chili jag har... Två orangea och en större svarta frukter... Stämmer inte in på varken Joes super Long eller anaheim...

Kanske några spännande korsningar som skett i växthuset?
På reddit /r/HotPeppers/ kan man få en ID-check på sina plantor om man postar lite bra bilder. Är alltid någon som har en gissning.

Korsningar påverkar inte frukten samma år som de sker, men det kanske du redan har koll på? Så skulle de bli korsade i ditt växthus ser du inte det om du inte sparar frön från årets frukter och driver upp dem.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag börjar undra vad det är för chili jag har... Två orangea och en större svarta frukter... Stämmer inte in på varken Joes super Long eller anaheim...

Kanske några spännande korsningar som skett i växthuset?

Vi ser ut att få gott om paprika också.

Sen ser det ut som att jag gjort det igen, tydligen har jag övervattnat de röda vinbär vi satte innan, de har sett blekare och blekare ut trots att jag vattnat, gödslat och täckt dem med duk. Sedan fick jag för mig att kolla under flis och tidningar vi marktäckt med, plaskblött :oops: jag har ju vattnat på i samma takt som innan marktäckningen.

2/4 gurkplantor överlevde iaf, och ger nu gurkor igen :D
Man lär sig the hard way ibland.. tur nått överlevde iaf! Täckodlar man brukar man bara behöva vattna nån gång i veckan typ!

Korsningarna sker inför nästa generation på chilis.. så om du har två ”renrasiga” chilis på samma ställe i år.. och låter dem blomma i närheten av varandra är chansen stor att de korspollineras.. kommer inte märkas på årets skörd alls, men däremot om du tar frön från dessa frukter och planterar nästa år.. så kan det bli ”vad som helst” :)(y)

Sen kanske du fått fel frön ändå, nu..
 
xerbee xerbee skrev:
Bhut Jolokia. Odlar även gula Fatalii och något som från början var en Aji Lemon men som jag tror har muterat med något annat då den inte ser så lik ut sin "mamma". Ska bli spännande att se vad det blir av den sorten då jag har 5st plantor från de fröerna.
Gillar du BJ? Eller första ggn du provar i år? Mild och len tänkte jag"........... ;)
 
Snigla Snigla skrev:
Gillar du BJ? Eller första ggn du provar i år? Mild och len tänkte jag"........... ;)
Perfekt att skiva ner i en sallad om man har besök :whistle:

Första gången jag odlar dem själv men jag har provat dem tidigare i både sås och färsk form. Föredrar det förstnämnda. Tänkte försöka mig på att göra egen sås av dessa eller torka dem och göra flingor man kan krydda en stor gryta med.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Den enda som smakat min BJ är svägerskans dotter som då var 4år. Kom springandes och viftade mot munnen kunde inte ens gråta, tog en stund innan vi hittade en frukt med ett bett i och förstod vad som hade hänt.

Mina chilisar är från egna frön så de är troligtvis korsningar inser jag nu. Så jag får nog sluta kalla dem vid sina sorter och se glad ut :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Den enda som smakat min BJ är svägerskans dotter som då var 4år. Kom springandes och viftade mot munnen kunde inte ens gråta, tog en stund innan vi hittade en frukt med ett bett i och förstod vad som hade hänt.

Mina chilisar är från egna frön så de är troligtvis korsningar inser jag nu. Så jag får nog sluta kalla dem vid sina sorter och se glad ut :)
Uj tur hon inte hann svälja en bit :oops:

Ja då har du kanske lite spännande korsningar :) behöver inte vara negativt, men blir lite som julafton när frukterna visar sig.. och sen lite av ett mysterium att komma på när det är dags att skörda
 
Ja, tur i oturen.

Lite hybrider blir det nog ja, tänkte inte på det.
Innan så odlade jag i lägenheten och pollinerade själv, så där korsade jag inga.
 
Jag som inte äter chili (!) åt en stekt padron till maten idag (y) bättre än grön paprika.. :)
 
Komsi komsi lilla regnet, ja kom då!
Mörka regnmoln i himlen ovanför en trädgård med en träaltan, blomlådor och en handduk som hänger på räcket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Åska - en skur - 600 l vatten påfyllt.. och nu skiner solen igen ..
 
Satt och kikade lite i min fröpärm inför nästa odlingsår (2018-2019)..

Insåg att jag/vi har typ 43 olika sorters chilifröer.. jag minns att jag köpte på rea (men inte såå många..).. om vi sätter BARA två av varje så är det 86 plantor om de tar sig.. och vi har eg aldrig satt mindre än tre av varje typ.... :thinking::oops:

Ujuj.. trodde inte de var så många chilisar..

..fast nu kommer jag ihåg att jag köpt några elaka jäklar oxå i sista pkt :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag fick äran att höra åskmullret och se molnet åka förbi. Jag och den lille terroristen (TM) tog oss ett bad istället.
 
Hemmakatten
Snigla Snigla skrev:
Satt och kikade lite i min fröpärm inför nästa odlingsår (2018-2019)..

Insåg att jag/vi har typ 43 olika sorters chilifröer.. jag minns att jag köpte på rea (men inte såå många..).. om vi sätter BARA två av varje så är det 86 plantor om de tar sig.. och vi har eg aldrig satt mindre än tre av varje typ.... :thinking::oops:

Ujuj.. trodde inte de var så många chilisar..

..fast nu kommer jag ihåg att jag köpt några elaka jäklar oxå i sista pkt :)
Kan jag få köpa några frön av dig? Jag vill ha för att sätta i kruka nästa år i Portugal. Gärna frön av några chilipeppar som verkligen växer upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.