Byggahus.se
J
Hej hopp.

Farsan ringde mig från sitt torp med ett mystiskt fenomen. När han öppnar kallvattenkranen så kommer det en kort stund hetvatten i kallvattenkranen, sen blir vattnet normalt kallt.

Hydropresspump från egen brunn, varmvattenberedare på vinden.

Mina teorier är
#1 Blandningsventilen är paj på varmvattenberedaren så varmvattnet går "bakvägen" till kallvattenkranen. Antar att det sitter en backventil i den som ska hindra att varmvattnet smiter åt fel håll.

#2 Pumpen håller för lågt tryck och trycket i varmvattenberedaren är högre. Varmvattnet smiter åt fel håll till pumpen startar och trycket normaliseras.

Vad tror ni?
 
Kanske en termostatblandare som läcker igenom? Inte nödvändigtvis den han tappar vatten ur.
 
Varmvatenberedaren ska ha en backventil. Men för lågt tryck från pumpen kan inte ge det felet.
 
Har för många år sedan varit med om en vvb som löpte amok. Termostaten hade slutat fungera, värmen slog inte av. Samtidigt fungerade inte säkerhetsventilen, så det blev en stor tryckkokare. Resultatet blev att det sköt ut skållhet vatten baklänges i kallvatten systemet. Hade kunnat sluta med en olycka med lite otur, trycket var duktigt stort.
 
  • Gilla
jonnyf
  • Laddar…
Nja, trycket blir ju inte högt om det inte finns någon backventil. Då öppnar inte sälerhetsventilen. Uppenbarligen saknades fungerande backventil.
 
J
useless useless skrev:
Kanske en termostatblandare som läcker igenom? Inte nödvändigtvis den han tappar vatten ur.
useless useless skrev:
Kanske en termostatblandare som läcker igenom? Inte nödvändigtvis den han tappar vatten ur.
Det fanns en termostatblandare. Farsan stängde ballofixerna i det duschrummet men problemet löste inte. Tack för tipset dock :)
 
J
D Daniel 109 skrev:
Varmvatenberedaren ska ha en backventil. Men för lågt tryck från pumpen kan inte ge det felet.
Menar du att varmvattenberedaren ska ha en backventil inbyggd? Det har jag aldrig märkt, när jag tappar ur min i stugan så rinner vattnet ur både in och utgående rör.
 
Krilleman
Eller så kan ju inloppsröret i beredaren vara trasigt.
 
J
Krilleman Krilleman skrev:
Eller så kan ju inloppsröret i beredaren vara trasigt.
Röret är helt, finns inga läckor. Eller hur menar du?
 

Bästa svaret

Krilleman
Vad har du för varmvattenberedare?

Röret som släpper in kallvatten (inuti beredaren) gör det i botten.

Röret som tar varmvatten går ända upp i toppen så man alltid får det varmaste vattnet ut i blandarna. Går detta röret sönder så blir uttagen för varmvatten i botten. Då blandas varmt och kallt direkt när man börjar tappa vatten (även fast beredaren är varm) och man får således bara varmt vatten en kort stund.

Det är inte alldeles ovanligt att detta inträffar.

Den vänstra bilden är principen på en varmvattenberedare i drift. Kallt och varmt vatten skiktar sig och varmvattnet tas från toppen.

Den högra bilden visar en genomvarm beredare med röret trasigt och endast kallt vatten kommer när man spolar varmvatten, fast termostaten har slagit av.

Se min CAD-ritning gjord i paint ;):

Två diagram som illustrerar en varmvattenberedares funktion, korrekt och med trasigt uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nja, trycket blir ju inte högt om det inte finns någon backventil. Då öppnar inte sälerhetsventilen. Uppenbarligen saknades fungerande backventil.
Jo trycket blir mycket högt om du har en stor vvb som producerar ånga och har kommunalt vatten. Då sitter det backventil även vid inkommande vatten. Tro mig, det var högt, obehagligt högt
 
J jonnyf skrev:
Menar du att varmvattenberedaren ska ha en backventil inbyggd? Det har jag aldrig märkt, när jag tappar ur min i stugan så rinner vattnet ur både in och utgående rör.
Nja, den sitter i allmänhet utanför beredaren. Men det dja finnas en i installationen.

Kommer det varmt vstten först eller efter en liten stund. När det kommer visar ju var varmvattet finns i systemet.
 
R
Du har säkert en sådan här under VVB , den som visas har inget avstängning KV men finns på en del
funktionen är detsamma , om termostaten bråkar kan du få ett fenomen som du säger
Känn med handen på röret som går ut , blir det mycket varmt och förändrar sig senare så bråkar termostaten ,
Snurra en tio ggr fullt ut till + och minus på den svarta ratten och prova , det kan vara lite skit som gör att den går trögt , annars bara att byta
Är det äldre grejer så byt allt under VVB
 
  • Värmesystemets termostatventil med markerade delar: termostat, temperaturinställning och backventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Timmerö och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
R rävlyan skrev:
Du har säkert en sådan här under VVB , den som visas har inget avstängning KV men finns på en del
Den du visar på bilden har visste avstängning! Man skymtar den svarta ratten i bakkant.

(LK skulle nog aldrig tillverka en ventilkombination utan avstängning :p)

Ventilkombination med termostat, avstängningsratt och backventil, märkt för VV och KV installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
J
Krilleman Krilleman skrev:
Den du visar på bilden har visste avstängning! Man skymtar den svarta ratten i bakkant.

(LK skulle nog aldrig tillverka en ventilkombination utan avstängning :p)

[bild]
"Armaturen" är blandningsventilen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.